Zo wordt de toekomst verkend

Zo wordt de toekomst verkend

  • SEAT en Xplora zoeken innovatieve oplossingen in een van ‘s werelds grootste technologiehubs
  • Tel Aviv (Israël) telt 6.600 start-ups, waarvan er 800 aan de autosector zijn gewijd
  • Artificiële intelligentie die de bestuurder waarschuwt wanneer hij afgeleid raakt, en ruiten die automatisch donkerder worden, zullen in de toekomst hun weg vinden naar de auto

“Opgepast, afleiding! Bestuurder dommelt in!” Zo zouden auto’s in de toekomst bestuurders kunnen waarschuwen, wanneer ze merken dat hun ogen gesloten of niet meer op de weg gericht zijn. Ook zullen we met een druk op de knop kunnen regelen hoeveel licht er door de ruiten komt. Dat zijn maar enkele van de innovatieve oplossingen waaraan SEAT werkt met het Xplora-project in Tel Aviv (Israël), een van de technologisch meest geavanceerde plaatsen ter wereld. “Als we de toekomst vorm willen geven, moeten we ons in de meest innovatieve ecosystemen bevinden”, aldus Stefan Ilijevic, hoofd Productinnovatie bij SEAT.

Computer Vision AI voor een veiligere rijervaring. Mate waarin de ogen geopend zijn, kijkhoek, hoofdpositie... Een algoritme analyseert de handelingen van de bestuurder en waarschuwt hem wanneer hij afgeleid of slaperig wordt. Ook detecteert het algoritme smartphonegebruik en controleert het of de gordel vastgeklikt is. SEAT heeft de start-up Eyesight Technologies ingeschakeld om het systeem voor bestuurdersmonitoring in zijn auto’s te verbeteren. Volgens een verslag van de Europese Commissie is 36 procent van alle aanrijdingen te wijten aan een of andere vorm van afleiding of vermoeidheid in de laatste drie seconden voor het ongeval.

“Onze software is cruciaal voor de veiligheid”, vertelt Tal Krzypow, vicepresident Product bij Eyesight Technologies. Bovendien kan hij worden gebruikt om de bestuurder te identificeren en diverse instellingen – zoals de interieurtemperatuur en de stand van de buitenspiegels – aan te passen aan diens voorkeuren. “In combinatie met andere systemen, die bijvoorbeeld voetgangers kunnen detecteren, zullen er zelfs nog voordelen bijkomen. De software kan analyseren of de bestuurder de voetgangers ziet en een waarschuwing uitsturen als dat niet het geval is”, besluit Krzypow.

Lichtregeling met een druk op de knop. Zonlicht kan soms verblinden tijdens het rijden. Op andere momenten willen we gewoon wat meer privacy. Met de nieuwe actieve glastechnologie van Gauzy kunnen gebruikers het glas van de voorruit, de zijruiten of het zonnedak naar wens verdonkeren: “We hebben verschillende folies ontwikkeld, die zijn gecoat met speciaal uitgedokterde formules en emulsies die reageren op elektrische impulsen om meer of minder licht door te laten”, aldus Adrian Lofer, medeoprichter en CTO van het nanotechnologiebedrijf Gauzy, dat samenwerkt met SEAT. “We zijn de enige onderneming in materiaalkunde die haar nanotechnologieën zowel op SPD als op vloeibaar kristal baseert. Beide technologieën maken het mogelijk om glas gedeeltelijk of volledig te verdonkeren voor een specifieke gebruikerservaring, en het vervolgens onmiddellijk weer transparant te maken wanneer de auto vertrekt”, voegt hij toe.

De Silicon Valley van het Midden-Oosten. Verscheidene van ‘s werelds meest succesvolle bedrijven zijn ooit gestart in iemands garage. Gauzy begon in de keuken van een van zijn oprichters, die een manier zocht om het privacyaspect van ruiten te verhogen. Vandaag stelt Gauzy ruim honderd mensen tewerk, waaronder doctors in de chemie en ingenieurs werktuigkunde. De onderneming heeft twee productievestigingen in Israël en Europa en vormt zo een uitstekend voorbeeld van de innovatieve cultuur van Tel Aviv. Zoals Gauzy zijn er 6.600 start-ups, waarvan er 800 zijn gewijd aan de autosector. Ze zijn geconcentreerd in een gebied van nauwelijks 35 vierkante kilometer. Volgens Aitor Aizkorreta, hoofd scouting voor SEAT in Israël, “maakt deze concentratie van opkomende bedrijven Tel Aviv tot een van ‘s werelds meest toegankelijke innovatiehubs voor oplossingen die onze auto’s en services verbeteren”.

Baanbrekende technologie verkennen. In nauwelijks twee jaar tijd heeft SEAT via Xplora samengewerkt met meer dan 200 opkomende bedrijven in Israël. Het doel bestaat erin om elk jaar ten minste tien Proofs of Concept te realiseren, om na te gaan hoe bepaalde innovaties kunnen worden toegepast in voertuigen en op diensten. Het team dat verantwoordelijk is voor innovatie bij SEAT, kijkt in het bijzonder uit naar oplossingen die welzijn en veiligheid, cyberbeveiliging, duurzaamheid en artificiële intelligentie ten goede komen. Daartoe hebben ze de handen in elkaar geslagen met de Israëlische invoerder van de Volkswagen-groep, Champion Motors. “Onze strategie bestaat erin om bruggen te bouwen tussen SEAT en start-ups, om mogelijke culturele verschillen te elimineren wanneer we samenwerken en om de zakelijke synergieën te maximaliseren”, aldus Tal Brin, uitvoerend directeur van Champion Motors.

De toekomst vorm geven. “Als je in de autosector grote veranderingen wilt teweegbrengen, en niet gewoon wilt toekijken, moet je niet alleen in Tel Aviv aanwezig zijn, maar ook in de andere grote technologiehubs in de rest van de wereld”, verzekert Stefan Ilijevic. “Alleen dan kun je als eerste nieuwe technologieën toepassen en de beste talenten aantrekken, want zij willen werken in ondernemingen die de toon zetten op de weg naar verandering.”

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy