Zes redenen om elektrisch te rijden

Zes redenen om elektrisch te rijden

  • Naast duurzaamheid en het milieu zijn tijd en geld besparen de belangrijkste voordelen
  • Voorbehouden speciale rijstroken en gereserveerde parkeerzones moedigen bestuurders van uitstootvrije wagens aan
  • Bijna 300 Europese steden zijn al LEZ waarvan enkele alleen toegankelijk voor hybride en elektrische voertuigen
  • D’Ieteren biedt verschillende korte- en langetermijnoplossingen voor lokale LEZ aan

inkorten met zo’n 30 minuten. Voor vele gebruikers is dit de hoofdreden om voor een elektrische wagen te kiezen”, zegt Carlos de Luis, hoofd elektrische mobiliteit bij Institutionele Relaties van de Volkswagen-groep.

2. Gemakkelijk parkeren. De andere grote uitdaging waar bestuurders dagelijks voor staan in vrijwel elke stad is het vinden van een parkeerplaats. Daarom bieden meer en meer steden faciliteiten aan bestuurders van elektrische voertuigen aan zoals gereserveerde parkeerplaatsen, gratis of aan gereduceerd tarief. 

3. Laad op en ‘go’. In Europa zijn er al meer dan 150.000 publieke laadpunten. “Dit is nog maar het begin”, zegt Luis. “De lokale overheden zijn er zich van bewust dat ze moeten inzetten op de bouw van een elektrische laadinfrastructuur en op aanmoedigingspremies voor het installeren van laadpunten thuis en in bedrijven.” Daarnaast bieden hotels, restaurants en shopping centers parkeerplaatsen aan waar geladen kan worden, als een gunst voor de klanten. Met de SEAT-app kan de batterijstatus te allen tijde gemonitord worden via de smartphone. 

4. Rijd verder voor minder. Tezelfdertijd beschikken elektrische voertuigen over een rijbereik dat steeds groter wordt. De Mii electric heeft een stedelijk rijbereik tot 350 kilometer. “Hierdoor kunnen de meeste gebruikers verschillende dagen verder zonder dat ze moeten herladen voor hun dagelijkse verplaatsingen”, legt hij uit. Verder liggen de uitgaven voor verbruik aanzienlijk lager in een elektrische wagen. Daarnaast hebben elektrische wagens minder onderhoud nodig. “De aankoop mag dan duurder zijn, maar die betaalt zich terug als de kosten voor de totale levensduur van het voertuig worden samengeteld”, zegt Carlos.

5. Aankoopsubsidies, minder belastingen. SEAT’s doel is om elektrische mobiliteit te democratiseren met betaalbare wagens zoals de Mii elektric. Toch zijn elektrische voertuigen doorgaans duurder dan diegene die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor. Daarom is rechtstreekse ondersteuning bij de aankoop cruciaal.  Verspreid over Europa zijn er verschillende belastingvoordelen met betrekking tot het bezit van en het rijden met een elektrische wagen. In Spanje, bijvoorbeeld, geldt er in vele steden een vermindering van 75% voor de wegbelasting, in Portugal een volledige vrijstelling van wegbelasting en inschrijving, en in Groot-Brittannië is er geen congestieheffing.

6. Rijd tot het hart van de stad. Bijna 300 Europese steden zijn LEZ. En hun aantal groeit. In België hebben Antwerpen (sinds 2017), Brussel (sinds 2018) en Gent (sinds 2020) een lage-emissiezone geïnstalleerd. Willebroek, Mechelen, Luik en Namen zijn bezig met het installeren van LEZ binnen hun stadsgrenzen. Voor Carlos de Luis is het duidelijk: “Elektrische wagens zijn de oplossing voor de beperkingen die de steden opleggen. Met een wagen als de SEAT Mii electric kun je van deur tot deur.”

Daarnaast biedt D’Ieteren Auto verschillende korte- en langetermijnoplossingen voor vaste LEZ-gebruikers in België. De best gekende en meest verspreide oplossing is de autodeeldienst Poppy die beschikbaar is in Antwerpen en Brussel.

In de gratis intermodale routeplanner Skipr wordt deze dienst gecombineerd met het openbaar vervoer. Deze tweede dienst maakt het gebruikers mogelijk om in één keer bestemmingen op te zoeken, deelvoertuigen te reserveren en te betalen voor het openbaar vervoer.

Voor de lange termijn biedt D’Ieteren zowel MyWay als Audi Approved: plus aan, twee gecertificeerde wagenlabels waar recente, LEZ-goedgekeurde voertuigen kunnen worden aangekocht. Deze voertuigen bieden belangrijke voordelen zoals uitgebreide garantieprogramma’s.

Meer informatie over de Belgische LEZ, de getroffen wagens en de oplossingen van D’Ieteren hiervoor: https://lez.dieteren.be/nl/.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy