Wat zijn de beroepen van de toekomst?
Donderdag 31 oktober 2019
- De helft van de huidige banen zal over 25 jaar niet meer bestaan en nieuwe beroepen winnen ondertussen terrein
- Data zijn het nieuwe olie en daarom is elk bedrijf op zoek naar datawetenschappers, -architecten en -ingenieurs, waardoor het aantrekken van talent een grote uitdaging is voor ondernemingen
Technologische innovatie heeft geleid tot een ongeziene disruptie van de arbeidswereld. Volgens een rapport van de Universiteit van Oxford zal 47 procent van de huidige banen in de komende 25 jaar verdwijnen. Tegelijk duiken echter nieuwe opportuniteiten op. Digitalisering bepaalt nu het tempo van vandaag en voor de toekomst met nieuwe functieprofielen die essentieel zijn voor bedrijven om de uitdagingen van het digitale tijdperk en Industry 4.0 aan te pakken. De profielen hierna worden het meest gezocht.
Datawetenschapper. Mensen noemen hen tovenaars door hun vermogen om zaken te voorspellen nog voor ze gebeuren. Maar eigenlijk is het wetenschap en geen magie. Ze bekomen kennis door bergen data te analyseren waarmee ze vragen beantwoorden en het bedrijfsmanagement aansturen bij het nemen van beslissingen. Diego Villuendas, doctor in de fysica, leidt het groeiende Data&Analytics-team, dat vandaag uit 8 mensen bestaat. “We monitoren de digitale platforms om te begrijpen hoe ze worden gebruikt en of ze tegemoet komen aan de noden van onze meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand. We voeren ook tests uit om hypothetische verbeteringen te bevestigen”.
Data-architect en data-ingenieur. Om data op een effectieve manier te kunnen verzamelen moet je weten waar je moet gaan zoeken. Zij kennen de technische hulpmiddelen voor het onttrekken, vervoeren en opslaan van data. “Elk bedrijf kan zijn business verbeteren met alle data die het heeft. Daarom hebben alle grote ondernemingen data-ingenieurs om deze informatie te verwerken,” voegt Villuendas toe.
Businessvertaler. Dit is de persoon die de vragen waarop een antwoord wordt gezocht, vertaalt naar de datawetenschappers om de efficiënte werking en de winsten van het bedrijf te verbeteren. Mensen zeggen dat data het nieuwe olie zijn, maar Villuendas wijst erop dat “je moet weten waar je olie kan vinden en hoe je het raffineert en verkoopt, met alles wat daarbij komt zien”.
Agile Coach. Bedrijven worden met constante veranderingen geconfronteerd en moeten hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen in elke afdeling maximaliseren. Deze persoon onderzoekt in detail hoe elke groep functioneert en helpt correcties en verbeteringen introduceren.
User Experience-experten. Hun werk is om de gevoelens en ervaringen vast te stellen en vorm te geven, die een gebruiker beleeft wanneer hij contact heeft met een merk, product of dienst. Voor David Redondo, UX Design Leader bij SEAT, “impliceert dit niet alleen dat je denkt zoals een gebruiker maar hem ook betrekt bij het ontwerp en de ontwikkeling van de producten en diensten die voor hem bestemd zijn. De tijd waarin een noodzaak werd gecreëerd met goederen die al geproduceerd waren, is voorbij. Vandaag werken merken samen met de klant binnen een proces van voortdurende verbetering”. Deze experten zijn essentieel in diverse afdelingen van SEAT. Bijvoorbeeld in design, zodat het interieur van een auto de verwachtingen van toekomstige klanten inlost. In de verkoop concentreren ze zich niet alleen op de rijervaring, maar ook op de totaalbeleving die begint met het bezoek aan de verdeler en waar ook sociale media en de dienst na verkoop bij horen.
Virtual reality application developer. De industrie kiest steeds meer voor virtuele realiteit om te innoveren in haar processen. Deze ontwikkelaars spelen een heel belangrijke rol bij SEAT tijdens de ontwikkelingsfase van een nieuwe auto, omdat virtuele realiteit de productietijd van prototypes met 30 procent inkort. Ontwerpers gebruiken het om creatieve en functionele aspecten te beoordelen, zodat elk project al in een heel vroeg stadium een levensvatbaarheid van 90 procent geniet. Voor de nieuwe SEAT Ibiza zijn bijvoorbeeld 95.000 3D-simulaties uitgevoerd.
Softwareontwikkelaars. Programmeurs die softwaresystemen bedenken, ontwikkelen en implementeren. “Een elektrische auto heeft 100 miljoen codelijnen, meer dan een F35-straaljager. We zullen heel wat softwareontwikkelaars nodig hebben, dus moeten we werknemers helpen om zichzelf heruit te vinden,” zegt SEAT-voorzitter Luca de Meo. Het is niet gewoon een kwestie van talent aantrekken, maar ook van het talent dat vandaag voor een bedrijf werkt, binnenhouden. We moeten hen de nodige hulpmiddelen aanreiken, zodat zij zich aan de constante veranderingen kunnen aanpassen. In 2018 investeerde SEAT 23 miljoen euro in opleidingen en dit bedrag zal de komende jaren naar verwachting nog stijgen.
De beste mensen rekruteren is een uitdaging voor ondernemingen
Digitalisering heeft ertoe geleid dat elke onderneming, onafhankelijk van de sector, moet wedijveren voor exact dezelfde professionele profielen. Oliwia Puppel, hoofd Talent Acquisition bij SEAT, verklaart dat daardoor de basisregels zijn veranderd. “Een paar jaar geleden schreven bedrijven een vacature uit en kozen ze een kandidaat uit een shortlist. Vandaag moeten we weten waar de beste mensen zijn, hen rechtstreeks benaderen en hen een waardevol aanbod doen zodat zij tot het bedrijf toetreden,” vertelt Oliwia.
SEAT zoekt vandaag 200 professionals voor zijn digitaliseringsproces en voor zijn nieuwe softwareontwikkelingscentrum. Verschillende digitale profielen, maar met een gemeenschappelijk kenmerk, want “de technologie evolueert zo snel dat wat vandaag een sterk gezocht profiel is morgen niet meer zo in vraag kan zijn. Daarom zoeken we vooral naar mensen die vooruitdenken, die de status-quo in vraag stellen, die niet bang zijn om fouten te maken, die leren uit vergissingen, die creatief zijn en die teamspelers zijn,” zo vertelt het hoofd Talent Acquisition.