Wat zijn de beroepen van de toekomst?

Wat zijn de beroepen van de toekomst?

  • De helft van de huidige banen zal over 25 jaar niet meer bestaan en nieuwe beroepen winnen ondertussen terrein
  • Data zijn het nieuwe olie en daarom is elk bedrijf op zoek naar datawetenschappers, -architecten en -ingenieurs, waardoor het aantrekken van talent een grote uitdaging is voor ondernemingen

Technologische innovatie heeft geleid tot een ongeziene disruptie van de arbeidswereld. Volgens een rapport van de Universiteit van Oxford zal 47 procent van de huidige banen in de komende 25 jaar verdwijnen. Tegelijk duiken echter nieuwe opportuniteiten op. Digitalisering bepaalt nu het tempo van vandaag en voor de toekomst met nieuwe functieprofielen die essentieel zijn voor bedrijven om de uitdagingen van het digitale tijdperk en Industry 4.0 aan te pakken. De profielen hierna worden het meest gezocht.

Datawetenschapper. Mensen noemen hen tovenaars door hun vermogen om zaken te voorspellen nog voor ze gebeuren. Maar eigenlijk is het wetenschap en geen magie. Ze bekomen kennis door bergen data te analyseren waarmee ze vragen beantwoorden en het bedrijfsmanagement aansturen bij het nemen van beslissingen. Diego Villuendas, doctor in de fysica, leidt het groeiende Data&Analytics-team, dat vandaag uit 8 mensen bestaat. “We monitoren de digitale platforms om te begrijpen hoe ze worden gebruikt en of ze tegemoet komen aan de noden van onze meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand. We voeren ook tests uit om hypothetische verbeteringen te bevestigen”.

Data-architect en data-ingenieur. Om data op een effectieve manier te kunnen verzamelen moet je weten waar je moet gaan zoeken. Zij kennen de technische hulpmiddelen voor het onttrekken, vervoeren en opslaan van data. “Elk bedrijf kan zijn business verbeteren met alle data die het heeft. Daarom hebben alle grote ondernemingen data-ingenieurs om deze informatie te verwerken,” voegt Villuendas toe.

Businessvertaler. Dit is de persoon die de vragen waarop een antwoord wordt gezocht, vertaalt naar de datawetenschappers om de efficiënte werking en de winsten van het bedrijf te verbeteren. Mensen zeggen dat data het nieuwe olie zijn, maar Villuendas wijst erop dat “je moet weten waar je olie kan vinden en hoe je het raffineert en verkoopt, met alles wat daarbij komt zien”.

Agile Coach. Bedrijven worden met constante veranderingen geconfronteerd en moeten hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen in elke afdeling maximaliseren. Deze persoon onderzoekt in detail hoe elke groep functioneert en helpt correcties en verbeteringen introduceren.

User Experience-experten. Hun werk is om de gevoelens en ervaringen vast te stellen en vorm te geven, die een gebruiker beleeft wanneer hij contact heeft met een merk, product of dienst. Voor David Redondo, UX Design Leader bij SEAT, “impliceert dit niet alleen dat je denkt zoals een gebruiker maar hem ook betrekt bij het ontwerp en de ontwikkeling van de producten en diensten die voor hem bestemd zijn. De tijd waarin een noodzaak werd gecreëerd met goederen die al geproduceerd waren, is voorbij. Vandaag werken merken samen met de klant binnen een proces van voortdurende verbetering”. Deze experten zijn essentieel in diverse afdelingen van SEAT. Bijvoorbeeld in design, zodat het interieur van een auto de verwachtingen van toekomstige klanten inlost. In de verkoop concentreren ze zich niet alleen op de rijervaring, maar ook op de totaalbeleving die begint met het bezoek aan de verdeler en waar ook sociale media en de dienst na verkoop bij horen.

Virtual reality application developer. De industrie kiest steeds meer voor virtuele realiteit om te innoveren in haar processen. Deze ontwikkelaars spelen een heel belangrijke rol bij SEAT tijdens de ontwikkelingsfase van een nieuwe auto, omdat virtuele realiteit de productietijd van prototypes met 30 procent inkort. Ontwerpers gebruiken het om creatieve en functionele aspecten te beoordelen, zodat elk project al in een heel vroeg stadium een levensvatbaarheid van 90 procent geniet. Voor de nieuwe SEAT Ibiza zijn bijvoorbeeld 95.000 3D-simulaties uitgevoerd.

Softwareontwikkelaars. Programmeurs die softwaresystemen bedenken, ontwikkelen en implementeren. “Een elektrische auto heeft 100 miljoen codelijnen, meer dan een F35-straaljager. We zullen heel wat softwareontwikkelaars nodig hebben, dus moeten we werknemers helpen om zichzelf heruit te vinden,” zegt SEAT-voorzitter Luca de Meo. Het is niet gewoon een kwestie van talent aantrekken, maar ook van het talent dat vandaag voor een bedrijf werkt, binnenhouden. We moeten hen de nodige hulpmiddelen aanreiken, zodat zij zich aan de constante veranderingen kunnen aanpassen. In 2018 investeerde SEAT 23 miljoen euro in opleidingen en dit bedrag zal de komende jaren naar verwachting nog stijgen.

De beste mensen rekruteren is een uitdaging voor ondernemingen

Digitalisering heeft ertoe geleid dat elke onderneming, onafhankelijk van de sector, moet wedijveren voor exact dezelfde professionele profielen. Oliwia Puppel, hoofd Talent Acquisition bij SEAT, verklaart dat daardoor de basisregels zijn veranderd. “Een paar jaar geleden schreven bedrijven een vacature uit en kozen ze een kandidaat uit een shortlist. Vandaag moeten we weten waar de beste mensen zijn, hen rechtstreeks benaderen en hen een waardevol aanbod doen zodat zij tot het bedrijf toetreden,” vertelt Oliwia.

SEAT zoekt vandaag 200 professionals voor zijn digitaliseringsproces en voor zijn nieuwe softwareontwikkelingscentrum. Verschillende digitale profielen, maar met een gemeenschappelijk kenmerk, want “de technologie evolueert zo snel dat wat vandaag een sterk gezocht profiel is morgen niet meer zo in vraag kan zijn. Daarom zoeken we vooral naar mensen die vooruitdenken, die de status-quo in vraag stellen, die niet bang zijn om fouten te maken, die leren uit vergissingen, die creatief zijn en die teamspelers zijn,” zo vertelt het hoofd Talent Acquisition.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy