Vijf vragen en antwoorden over elektrische auto’s

Vijf vragen en antwoorden over elektrische auto’s

  • Tegen 2030 moet de verkoop van nuluitstootauto’s of auto’s met een lage uitstoot 40 procent van de totale verkoop bedragen, volgens de Europese Commissie
  • Het rijbereik en het opladen van de batterij roepen de meeste vragen op
  • SEAT zal tegen 2021 zes nieuwe elektrische en plug-inhybride modellen lanceren

Wat is het verschil tussen een hybride en een plug-inhybride? Wat is hun rijbereik? Waar kunnen ze opgeladen worden? De elektrische auto is de toekomstige ster van de autosector. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar steeg de verkoop zelfs met 58 procent. Deze nieuwe mobiliteitsvorm roept vragen op bij toekomstige gebruikers. Hieronder bieden wij de nodige antwoorden.

1. Welke soorten elektrische auto’s bestaan er?

Er zijn drie soorten voertuigen die in meerdere of mindere mate op elektriciteit rijden. De eerste is de hybride met twee motoren: een verbrandingsmotor wordt ondersteund door een elektrische motor, waarbij de batterij oplaadt wanneer het voertuig vertraagt. De tweede is de plug-inhybride, waarbij de batterij ook rechtstreeks opgeladen kan worden via een stekker. De derde soort is de zuiver elektrische auto, met uitsluitend een elektrische motor en een via een stekker oplaadbare batterij. De Europese Commissie stelt dat de verkoop van voertuigen zonder of met een lage uitstoot (50 g CO2/km) tegen 2030 40 procent van de totale verkoop moet bedragen. Het doel tegen 2025 is 20 procent.

2. Waar kunnen deze auto’s opgeladen worden?

Er bestaan openbare en private oplaadpunten. Omdat naar schatting zo’n 70 procent van alle oplaadbeurten thuis of op het werk plaatsvindt, biedt D’Ieteren verschillende oplaadmogelijkheden, zowel privé als openbaar, onder de noemer Electric D’Ieteren Solutions. Dit EDI-platform verschaft ook toegang tot een netwerk van meer dan 100.000 oplaadpunten in 25 Europese landen.

Bovendien groeit het oplaadnetwerk elke dag. De Europese Commissie verwacht het aantal laadstations tegen 2025 te kunnen uitbreiden tot 2 miljoen. De oplaadduur neemt daarentegen gestaag af. De SEAT el-Born zal bijvoorbeeld een rijbereik van 420 kilometer kunnen aanbieden na een snellaadsessie van slechts 47 minuten. De implementatie van ultrasnelle laadstations zal er zelfs voor zorgen dat de batterijen in slechts 10 minuten opgeladen kunnen worden. Om lange verplaatsingen te vergemakkelijken zal Europa volgend jaar een netwerk hebben van 400 snellaadstations (350 kW), met een onderlinge afstand van 120 kilometer.

3. Wat is het gemiddelde rijbereik van een elektrische auto?

De batterijen bieden een rijbereik van 200 tot meer dan 400 kilometer. Het rijbereik van de SEAT el-Born zal 420 kilometer kunnen bedragen. Het rijbereik hangt in belangrijke mate af van hoe de auto gebruikt wordt. In tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor verbruiken elektrische auto’s immers minder in stadsverkeer. “We werken op dit moment aan een productportfolio waarbij het rijbereik gekozen kan worden op basis van het verwachte gebruik van het voertuig. Er zullen dus verschillende opties beschikbaar zijn wat de batterijcapaciteit betreft”, zegt Josep Bons, hoofd elektrische en elektronische ontwikkeling bij SEAT. In dit verband zal SEAT zes nieuwe elektrische en plug-inhybride modellen op de markt brengen tegen begin 2021.

4. Stoot een elektrische auto werkelijk niets uit?

Een elektrische auto is per definitie een voertuig zonder lokale uitstoot. Bovendien is een elektrische auto ook duurzamer over de volledige levenscyclus van het voertuig, waarbij 17 tot 30 procent minder uitstoot wordt geproduceerd ten opzichte van een diesel- of benzinevoertuig. “En als de batterij opgeladen wordt met duurzaam geproduceerde energie, zoals wind- of zonne-energie, zal de uitstoot gedurende zijn volledige levenscyclus bijna 90 procent lager liggen dan bij een conventionele auto”, benadrukt Josep.

5. Is een elektrische auto duurder dan een conventionele auto?

Elektrische voertuigen worden steeds betaalbaarder. SEAT en de Volkswagen-groep engageren zich zelfs om elektrische auto’s te bouwen “voor miljoenen mensen, niet voor miljonairs”. Technologische verbeteringen helpen om de prijs van elektrische modellen te drukken. De kostprijs van de batterijen is bijvoorbeeld 80 procent gedaald in het voorbije decennium.

Daarnaast moet rekening gehouden worden met het feit dat elektriciteit significant goedkoper is dan benzine of diesel. Bovendien bedragen de kosten van het onderhoud van een elektrische auto naar schatting slechts een derde van de onderhoudskosten van een voertuig met een conventionele motor. En tot slot komen kopers in de meeste landen bij de aankoop van een elektrische auto in aanmerking voor subsidies of belastingvoordelen.

Bij SEAT zal de groeiende betaalbaarheid van elk type van elektrische auto gecombineerd worden met andere duurzame opties, zoals cng (compressed natural gas of aard­gas on­der druk), om de klant een mobiliteitsoplossing te bieden die aan zijn noden tegemoetkomt.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy