Van Martorell naar de maan

Van Martorell naar de maan

  • Als de bijna 400.000 wagens die SEAT vorig jaar exporteerde allemaal in de hoogte zouden worden geplaatst, zouden ze verder reiken dan de buitenste laag van de atmosfeer het heelal in
  • De export van SEAT vertegenwoordigt bijna 3% van de totale economie van Spanje
  • De eerste verkoop aan het buitenland was in 1965 aan Colombia
  • Nieuw-Zeeland is de verste van de 80 markten waar het merk vandaag wordt verkocht

De 397.835 voertuigen die SEAT vorig jaar vanaf zijn fabriek in Martorell exporteerde, zouden een kolom met een hoogte van zo’n 577 km vormen, lang genoeg om de atmosfeer te verlaten de ruimte in. Dit exportvolume vormde een record in de 55-jarige internationale verkoop van het Spaanse merk, een reis die kan worden samengevat in zes bijzondere feiten.

Eerste stop, Colombia. 150 eenheden van de SEAT 600 D. Dit was de eerste export van het Spaanse bedrijf, in 1965, en de bestemming was Colombia. De volgende jaren kende de internationale verkoop een snelle groei. Wagens kregen diverse nieuwe bestemmingen zoals Duitsland, Finland en Chili.

BBP op wielen. Alleen vorig jaar exporteerde SEAT bijna 400.000 eenheden (wagens gebouwd door het Spaanse merk en Audi) uit de fabriek van Martorell. Dit aanzienlijke volume laat zich niet alleen gevoelen in het bedrijf, maar in de hele Spaanse economie. De waarde van SEATs export voor 2019 wordt geschat op 3% van de totale export van het land.

Van Curaçao naar Nieuw-Zeeland. Het merk is aanwezig in 80 landen, het verste land is Nieuw-Zeeland. Maar afstand is niet de grootste logistieke uitdaging. SEAT stuurt wagens naar lagevolumelanden zoals Curaçao, de Dominicaanse republiek en Frans-Guyana. In sommige landen bouwen de logistieke experts van SEAT op de synergiën van de Volkswagen-groep om verschepingen te doen. Ze zorgen ervoor dat ze kostenefficiënt zijn ook al gaat het om slechts enkele eenheden. Qua volume is Duitsland de grootste internationale markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Mexico.

Over land, zee en in de lucht. Om een dergelijk volume van wagens te leveren, is het essentieel om alle mogelijke routes over land, zee en spoor te gebruiken. SEAT organiseerde 44% van zijn export per boot, 6% met de trein en al de rest via de weg. De wereldwijde expansie van het bedrijf duwde het vervoer over de zee de hoogte in. In 2008 bijvoorbeeld bedroeg het vervoer per schip slechts 7%. Opmerkelijk is dat acht demowagens met het vliegtuig naar Chili werden vervoerd, een van de nieuwe markten die SEAT aanboorde.

Een trein alleen voor SEAT. Ook het spoor speelt een sleutelrol in de distributie vanuit de haven van Barcelona. SEAT heeft zelfs een exclusieve spoorlijn, de Autometro, die de Martorell-fabriek dagelijks verbindt met de haveninfrastructuur. Zo worden internationale leveringen efficiënt en snel gegarandeerd.

Zeilen op volle zee. De frequentste bestemming voor scheepsvervoer vanuit Barcelona met SEAT-modellen is het Verenigd Koninkrijk met zijn drie havens: Sheerness, Grimsby en Tyne. Er zijn verschepingen naar het VK geweest met bijna 3.000 voertuigen die Barcelona verlieten.

Voor de export naar Mexico worden vaartuigen met een lengte van tot 200 meter gebruikt die meer dan 7.600 wagens kunnen vervoeren. Om een idee te krijgen van het betrokken volume: het gewicht van de voertuigen dat dit type schip kan transporteren zou overeenkomen met het vervoer van 1.800 Aziatische olifanten.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy