Van ijsblokjes tot Climatronic

Van ijsblokjes tot Climatronic

 

  • Het eerste koelsysteem in een auto was een container met ijs om te voorkomen dat de motor zou oververhitten
  • Driehoekige ramen waren een innovatieve oplossing in de jaren ’50
  • SEATs eerste model met in de fabriek geïnstalleerde airconditioning was de 132
  • Via meerdere sensoren houdt het Climatronic van de nieuwe Leon altijd de geselecteerde temperatuur aan in 3 zones van de passagiersruimte

Voorspelt het weerbericht een hittegolf of een hete zomer? In auto’s als de nieuwe SEAT Leon maakt het Climatronic met drie zones dat de bestuurder, de voorste passagier en de mensen op de achterbank elk hun gekozen temperatuur genieten. Het eerste koelsysteem in een auto stamt al uit 1884, maar was helemaal niet voor de passagiers bedoeld. Het was een rudimentaire uitvinding die ijs gebruikte om te voorkomen dat de motor zou oververhitten. Pas een halve eeuw later begon iemand na te denken over het comfort van de gebruikers. Een overzicht van de geschiedenis van airco in vier SEAT-modellen.

SEAT 1400: Draai het raam open. Al sinds de jaren ‘40 was het mogelijk om een amechtig aircosysteem te installeren in auto’s volgens een patent van het Amerikaanse Willis Haviland Carrier, maar dat kostte zo’n 300 dollar, wat destijds een heus fortuin was. De algemene methode om af te koelen was dus: het raam opendraaien. De SEAT 1400 van 1953 had twee driehoekige ramen die er door hun specifieke geometrie voor zorgden dat de luchtstromen vooral op de handen en armen van de bestuurder en de voorste passagier waren gericht. In de voetenruimte werd lucht aangezogen via de radiator wanneer de verwarming uitgeschakeld was.

SEAT 132: Airconditioning geplaatst in de fabriek. Airconditioning sloeg echt aan toen Nash Kelvinator de eerste constructeur werd die zich specialiseerde in dit soort systemen en die ze leverde aan diverse automerken. In 1973 was de SEAT 132 het eerste model van SEAT waar als optie een airco van in de fabriek kon worden ingebouwd. Bovendien had de auto uniek ontworpen zonnekleppen. Ze scharnierden niet omlaag, maar zaten in de hemelbekleding en rolden naar beneden. Hij had ook zonnekleppen aan de zijkant, waardoor het zonlicht zowel vooraan als opzij werd tegengehouden.

2de generatie SEAT Ibiza: Frisse lucht met meerdere instellingen. De Ibiza van 1993 was verkrijgbaar met een veel geavanceerder aircosysteem. Een gewenste temperatuur instellen was echter nog steeds niet mogelijk. Het systeem koelde meer of minder afhankelijk van de snelheid van de blazers, die door de gebruiker konden worden aangestuurd. De airconditioning vervulde ook een belangrijke veiligheidsfunctie omdat hij de lucht in de auto uitdroogde waardoor de voorruit niet kon aandampen.

Nieuwe SEAT Leon: Climatronic met 3 zones. “Met het Climatronic van de nieuwe Leon kunnen niet alleen de bestuurder maar ook de voorste passagier en de mensen op de achterbank hun eigen comforttemperatuur instellen, waarvoor wij 22°C aanbevelen,” zo vertelt Eva Villar, ontwerper van aircosystemen bij SEAT. Via meerdere sensoren (binnen- en buitentemperatuur, zonlicht, atmosferische druk en luchtvochtigheid) regelt het systeem de interne elementen om de gekozen temperatuur aan te houden, ongeacht de omstandigheden buiten. Bovendien kan Climatronic in hybride modellen van op afstand worden bediend waardoor de auto op de ideale temperatuur is wanneer de gebruiker instapt. Verder detecteert de Air Quality Sensor wanneer er te veel vervuiling is, sluit het dan automatisch de luchtaanvoer van buiten af en recirculeert het de binnenlucht. Tegelijk zuivert het Air Care-systeem de lucht en zit er zelfs een anti-allergenenfilter in.

De toekomst: Energierendement en -besparing, luchtkwaliteit en personalisering zijn de hoofdlijnen waar het Climate Control-team van SEAT aan werkt. Over een paar jaar zouden we een gebruikersprofiel kunnen introduceren in het systeem dat rekening houdt met gegevens als gewicht, kledij, metabolisme en dagelijkse routine, waarbij het systeem uit elke situatie zou leren om een optimaal comfort te behouden.

SE20-47N - From ice cubes to climatronic (3p).pdf 539 KB SE20-47N - From ice cubes to climatronic.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy