Van ijsblokjes tot Climatronic

Van ijsblokjes tot Climatronic

 

  • Het eerste koelsysteem in een auto was een container met ijs om te voorkomen dat de motor zou oververhitten
  • Driehoekige ramen waren een innovatieve oplossing in de jaren ’50
  • SEATs eerste model met in de fabriek geïnstalleerde airconditioning was de 132
  • Via meerdere sensoren houdt het Climatronic van de nieuwe Leon altijd de geselecteerde temperatuur aan in 3 zones van de passagiersruimte

Voorspelt het weerbericht een hittegolf of een hete zomer? In auto’s als de nieuwe SEAT Leon maakt het Climatronic met drie zones dat de bestuurder, de voorste passagier en de mensen op de achterbank elk hun gekozen temperatuur genieten. Het eerste koelsysteem in een auto stamt al uit 1884, maar was helemaal niet voor de passagiers bedoeld. Het was een rudimentaire uitvinding die ijs gebruikte om te voorkomen dat de motor zou oververhitten. Pas een halve eeuw later begon iemand na te denken over het comfort van de gebruikers. Een overzicht van de geschiedenis van airco in vier SEAT-modellen.

SEAT 1400: Draai het raam open. Al sinds de jaren ‘40 was het mogelijk om een amechtig aircosysteem te installeren in auto’s volgens een patent van het Amerikaanse Willis Haviland Carrier, maar dat kostte zo’n 300 dollar, wat destijds een heus fortuin was. De algemene methode om af te koelen was dus: het raam opendraaien. De SEAT 1400 van 1953 had twee driehoekige ramen die er door hun specifieke geometrie voor zorgden dat de luchtstromen vooral op de handen en armen van de bestuurder en de voorste passagier waren gericht. In de voetenruimte werd lucht aangezogen via de radiator wanneer de verwarming uitgeschakeld was.

SEAT 132: Airconditioning geplaatst in de fabriek. Airconditioning sloeg echt aan toen Nash Kelvinator de eerste constructeur werd die zich specialiseerde in dit soort systemen en die ze leverde aan diverse automerken. In 1973 was de SEAT 132 het eerste model van SEAT waar als optie een airco van in de fabriek kon worden ingebouwd. Bovendien had de auto uniek ontworpen zonnekleppen. Ze scharnierden niet omlaag, maar zaten in de hemelbekleding en rolden naar beneden. Hij had ook zonnekleppen aan de zijkant, waardoor het zonlicht zowel vooraan als opzij werd tegengehouden.

2de generatie SEAT Ibiza: Frisse lucht met meerdere instellingen. De Ibiza van 1993 was verkrijgbaar met een veel geavanceerder aircosysteem. Een gewenste temperatuur instellen was echter nog steeds niet mogelijk. Het systeem koelde meer of minder afhankelijk van de snelheid van de blazers, die door de gebruiker konden worden aangestuurd. De airconditioning vervulde ook een belangrijke veiligheidsfunctie omdat hij de lucht in de auto uitdroogde waardoor de voorruit niet kon aandampen.

Nieuwe SEAT Leon: Climatronic met 3 zones. “Met het Climatronic van de nieuwe Leon kunnen niet alleen de bestuurder maar ook de voorste passagier en de mensen op de achterbank hun eigen comforttemperatuur instellen, waarvoor wij 22°C aanbevelen,” zo vertelt Eva Villar, ontwerper van aircosystemen bij SEAT. Via meerdere sensoren (binnen- en buitentemperatuur, zonlicht, atmosferische druk en luchtvochtigheid) regelt het systeem de interne elementen om de gekozen temperatuur aan te houden, ongeacht de omstandigheden buiten. Bovendien kan Climatronic in hybride modellen van op afstand worden bediend waardoor de auto op de ideale temperatuur is wanneer de gebruiker instapt. Verder detecteert de Air Quality Sensor wanneer er te veel vervuiling is, sluit het dan automatisch de luchtaanvoer van buiten af en recirculeert het de binnenlucht. Tegelijk zuivert het Air Care-systeem de lucht en zit er zelfs een anti-allergenenfilter in.

De toekomst: Energierendement en -besparing, luchtkwaliteit en personalisering zijn de hoofdlijnen waar het Climate Control-team van SEAT aan werkt. Over een paar jaar zouden we een gebruikersprofiel kunnen introduceren in het systeem dat rekening houdt met gegevens als gewicht, kledij, metabolisme en dagelijkse routine, waarbij het systeem uit elke situatie zou leren om een optimaal comfort te behouden.

SE20-47N - From ice cubes to climatronic (3p).pdf 539 KB SE20-47N - From ice cubes to climatronic.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen