Van auto’s bouwen naar het maken van beademingstoestellen

Van auto’s bouwen naar het maken van beademingstoestellen

  • SEAT werkt samen met de gezondheidszorg en maakt automatische beademingstoestellen met aangepaste motoren van ruitenwissers
  • 150 medewerkers uit verscheidene afdelingen hebben een week gewerkt aan het definitieve model na de ontwikkeling van 13 prototypes
  • Een beademingstoestel wordt momenteel uitvoerig getest om te worden goedgekeurd

De lijn van de SEAT Leon in de fabriek van Martorell is vrijwel onherkenbaar. Vandaag worden er geen auto’s meer gemaakt. In plaats van auto’s worden er nu in volle COVID-19-crisis automatische beademingstoestellen gemaakt in samenwerking met de gezondheidszorg. De omschakeling van de productie van auto’s naar beademingstoestellen in een recordtijd is het resultaat van het intensieve werk van vele SEAT-medewerkers en een zeer krachtige drijfveer: solidariteit. “Iedereen die aan het project meewerkt is gemotiveerd omdat we dankzij onze knowhow levensreddend materiaal in massa kunnen produceren”, legt Nicolás Mora van de productie-eenheid van SEAT Martorell, uit.

De activiteiten vielen niet stil. Sinds het begin van de COVID-19-crisis werden er bij SEAT verschillende initiatieven genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Meer bepaald om materiaal en apparatuur te produceren waar er vanuit ziekenhuizen een grote vraag naar is, zoals beademingstoestellen. Een team ingenieurs ging aan de slag en ontwierp verschillende prototypes, 13 in totaal, voordat het definitieve model werd geproduceerd.

De sleutel lag bij de ruitenwisser. Het project krijgt vorm met tandwielen die geprint zijn bij SEAT, de assen van de versnellingsbak en de aangepaste motor van een ruitenwisser. Het doel was om beademingstoestellen van de grootste kwaliteit te maken. Het resultaat is de OxyGEN dat werd ontworpen in samenwerking met Protofy.XYZ. De toestellen worden geassembleerd in de SEAT-vestiging.

Het ombouwen van de assembeerlijn. 150 medewerkers uit verschillende afdelingen hebben hun gebruikelijke werkplek ingeruild om beademingstoestellen te assembleren waar voorheen onderdelen van de SEAT Leon werden geassembleerd. “Een assembleerlijn aanpassen die subframes, een wagenonderdeel, maakt om er beademingstoestellen te maken was een omslachtige en moeilijke klus waarbij vele afdelingen van het bedrijf bij betrokken waren maar waarin we in de recordtijd van een week zijn geslaagd”, vertelt Sergio Arreciado van de afdeling Process Engineering bij SEAT. Elk beademingstoestel heeft meer dan 80 elektronische en mechanische componenten en ondergaat een grondige kwaliteitscontrole via sterilisatie met ultraviolet licht.

Geteste kwaliteit. Als onderdeel van het goedkeuringsproces wordt een beademingstoestel momenteel onderworpen aan uitgebreide tests. Intussen blijft de lijn draaien dankzij vele medewerkers die onvermoeibaar aan dit project hebben meegewerkt. “Alleen weten dat we geprobeerd hebben levens te redden maakt al het geleverde werk de moeite waard”, aldus Francesc Sabaté van R&D bij SEAT.

Een gezamelijke inspanning. Het resultaat van dit project was mogelijk dankzij de solidariteit van de medewerkers en de samenwerking van vele bedrijven en entiteiten die SEAT wil bedanken voor hun betrokkenheid, in het bijzonder het Spaanse Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten.

 

Bedrijven en entiteiten die hebben meegewerkt:

Protofy.XYZ

CMCiB

Universiteit van Barcelona

Recam Laser

Doga Motors

Luz Negra

Ficosa

Bosch

IDNEO

Secartys

LCOE

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy