SEAT start de bouw van een baanbrekend en uniek batterijlaboratorium in Spanje

SEAT start de bouw van een baanbrekend en uniek batterijlaboratorium in Spanje

  • Het nieuwe Test Center Energy is een investering van meer dan 7 miljoen euro
  • Voertuigen, celmodules en batterijgroepen kunnen worden getest op een oppervlakte van 1.500 vierkante meter met een testcapaciteit van 1,3 megawatt
  • Het toekomstige centrum zal van het bedrijf de benchmark maken qua ontwikkeling van oplossingen voor elektromobiliteit

SEAT gaat door met zijn engagement om te elektrificeren. Met dat doel in het achterhoofd is het bedrijf de werken begonnen aan zijn toekomstige Test Center Energy (TCE), het nieuwe labo voor autobatterijen dat in de SEAT-fabriek in Martorell wordt gevestigd. Met een investering van meer dan 7 miljoen euro zal het nieuwe centrum diverse energiesystemen voor elektrische en hybride modellen ontwikkelen en testen. Met een testcapaciteit die kan pieken op 1,3 MW wordt de faciliteit een uniek en baanbrekend batterijlaboratorium in Spanje. De bouw van het TCE maakt deel uit van het investeringsplan van 5 miljard euro dat het bedrijf onlangs heeft aangekondigd.

Het toekomstige gebouw zal klaar zijn in april 2021 en heeft een oppervlakte van ongeveer 1.500 vierkante meter. Het omvat verschillende testruimtes voor de evaluatie van celmodules met lithium-iontechnologie, batterijen onder middelhoge en hoge spanning en verschillende opladers die worden gebruikt in het hele gamma van elektrische modellen. Er zijn ook plannen voor meerdere klimaatkamers waar de batterijen en modules onder extreme temperatuuromstandigheden kunnen worden getest, zodat de verschillende omgevingen kunnen worden gesimuleerd die een auto kan tegenkomen tijdens zijn levenscyclus. Er komt ook een hoogtechnologisch elektronicalabo om prototypes te ontwikkelen en produceren en om interfaces te bouwen voor de testsystemen.

Daarnaast wordt een atelier ingericht dat specifiek is ontworpen en uitgerust om tests uit te voeren op geëlektrificeerde voertuigen, met een capaciteit om aan tot zes wagens tegelijk te werken. Deze ruimte zal worden gebruikt om diverse tests uit te voeren met betrekking tot de prestaties van het energiesysteem, de functionele veiligheid en de integratie van functies. Hiertoe zullen artificiële waarnemingssystemen in de instrumenten worden geïntegreerd.

SEAT vicepresident voor R&D Werner Tietz: “We zijn bijzonder opgetogen de lancering van dit project te kunnen aankondigen. SEAT werkt al jaren toegewijd aan de elektrificatie van het bedrijf, en de bouw van dit unieke nieuwe Test Center Energy in Spanje is een forse stap in deze richting. Het nieuwe batterijlabo laat ons toe om de energiesystemen te ontwikkelen van toekomstige hybride en elektrische voertuigen en zal zo bijdragen aan de creatie van een duurzame elektromobiliteit”.

 

Tien jaar batterijonderzoek

Het nieuwe TCE vervoegt het labo voor batterijen met lage, middelhoge en hoge spanning, dat het bedrijf in 2010 oprichtte. Het voorbije decennium heeft SEAT nationale en internationale onderzoeksprojecten geleid en meer dan 2.000 testcasussen bekeken. Deze faciliteit heeft twee klimaatkamers en een testvermogen van 200 kW.

 

De elektrificatie van SEAT

De autoconstructeur ondergaat vandaag een transformatie naar de elektrificatie van het bedrijf en zijn merken. SEAT en CUPRA lanceren in 2020 en 2021 vijf nieuwe elektrische en plug-inhybride modellen, die aan het gamma worden toegevoegd naast de commercieel verkrijgbare SEAT Mii. De Leon-familie krijgt plug-inhybride elektrische modellen onder de merknamen SEAT en CUPRA, die worden gebouwd in Martorell. De SEAT Tarraco krijgt een PHEV-variant en de CUPRA Formentor, het eerste model dat door het merk CUPRA is ontworpen en ontwikkeld, krijgt eveneens plug-inhybride afgeleiden, die in Martorell zullen worden gemaakt. Daarnaast zal de CUPRA el-Born de SEAT Mii vergezellen als het tweede zuiver elektrische model van het bedrijf. Het nieuwe Test Center Energy geeft het bedrijf zijn eigen labo voor het testen van de batterijen van de toekomst.

SE20-91N - Battery laboratory (2p).pdf 481 KB SE20-91N - Battery laboratory.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy