SEAT op twee wielen

SEAT op twee wielen

  • Voor de koetswerkdesigners van SEAT was de uitdaging bij het ontwerp van de e-Scooter concept om over te stappen naar de wereld van de tweewielers
  • Functionaliteit en zichtbaarheid waren het belangrijkst tijdens de ontwikkeling om een elektrische scooter te creëren die gericht is op motordelen
  • Zuiver elektrisch met een rijbereik van 115 kilometer en een marktintroductie in 2020

Het is 66 jaar geleden dat SEAT zijn eerste auto tekende. Vandaag treedt het bedrijf toe tot de mobiliteit van de toekomst met zijn nieuwe concept op twee wielen. We werpen een blik op de door SEAT ontworpen e-Scooter concept, die elektrisch en geconnecteerd is en aangepast aan deelsystemen.

Een nieuwe aanpak. Een andere instelling was de sleutel om te beginnen aan het design van de nieuwe SEAT e-Scooter concept: “Het gaat om een volledig nieuwe visie. Een motorfiets is veel interactiever met zijn gebruikers en er zijn veel meer ergonomische implicaties,” vertelt Joan Melenchon, koetswerkdesigner bij SEAT. Dit was de eerste uitdaging voor het team dat de e-Scooter concept bedacht. Meer onderdelen en meer verbanden tussen de elementen om een exclusief pakket te bouwen. “Voor een auto-ontwerper was het duidelijk een enorme uitdaging om iets te bedenken voor een publiek dat anders is dan wat we gewoon zijn,” vertelt Francesca Sangalli, hoofd Color&Trim bij SEAT.

Volledig elektrisch. De e-Scooter concept is ontworpen en bedacht in Barcelona, de Europese stad met de grootste populatie aan motorfietsen, en maakt deel uit van de strategie voor stedelijke mobiliteit van het bedrijf. Zijn structuur bestaat uit zuivere, gestileerde lijnen die een geometrisch patroon vormen. “We wouden vooral dat dit een ongecompliceerd, iconisch en praktisch voertuig werd. We hebben vermeden om er een visueel minimalistisch pakket van te maken en hebben ons in de plaats daarvan geconcentreerd op een minder utilitaire look,” zo verzekert Joan Melenchon. Het design is 100 procent functioneel voor een elektrische scooter, met een verwijderbare batterij voor eenvoudig opladen.

Ontwikkeld om te delen. De e-Scooter concept is ontwikkeld voor allerlei soorten klanten, maar is vooral gericht op motordelen. Om die reden zijn stevige materialen gekozen, zoals rubber op de zijbumpers, en de onderdelen zijn strategisch geplaatst zodat ze eenvoudig kunnen worden vervangen. Onder het speciale nauw aansluitende zadel is genoeg ruimte voor twee helmen. Om geconnecteerd te blijven heeft de e-Scooter twee USB-stekkers en een plek om een mobiele telefoon te plaatsen.

Fluorescerende zichtbaarheid garandeert veiligheid. Zichtbaarheid was een ander belangrijk designaspect dat nadruk kreeg om dit gedeelde voertuigconcept te verbeteren. “We wouden dat hij onmiddellijk herkenbaar was en hebben ons geconcentreerd op het maken van een heel iconisch product. Je parkeert de scooter, wandelt weg en hij blijft in je gedachten hangen,” zegt Joan. De Color&Trim-designers kozen voor zwart als de basiskleur voor het hele concept, dat dan wordt opgefleurd door fluorescerend wit op meest naar buiten stekende delen. “We hebben die intense kleur enkel aan deze iconische delen toegevoegd. Dat maakt de e-Scooter zeer zichtbaar voor andere bestuurders en brengt zo extra veiligheid,” bevestigt Francesca.

Geïnspireerd door de auto-industrie. De jongste technologie die in nieuwe auto’s wordt toegepast is ook terug te vinden in SEATs e-Scooter concept. Hij heeft een verlichting die om de voor- en de achterkant heenloopt en een innovatie die wel vaker wordt gezien op auto’s, maar niet op motorfietsen: “Hij is uitgerust met dynamische richtingaanwijzers, die vandaag een gewoon onderdeel zijn van auto’s. We wouden ze ook op onze scooter integreren omdat ze een onmiskenbare aanwijzing geven en tegelijk een iconisch statement maken,” zegt Joan.

 

De SEAT e-Scooter, feiten en cijfers

  • 100% elektrisch
  • 115 kilometer rijbereik
  • 11 kW vermogen (vergelijkbaar met 125 cc)
  • Topsnelheid 100 km/u
  • 0 naar 50 km/u in 3,8 seconden
  • Bergruimte voor twee helmen
Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy