SEAT neemt deel aan een nieuw Europees project om biomethaan uit afval te winnen

SEAT neemt deel aan een nieuw Europees project om biomethaan uit afval te winnen

  • Het bedrijf zal in zijn voertuigen de biobrandstof testen die afkomstig is van stedelijke stortplaatsen
  • Het project dat zal lopen tot 2023, krijgt een totaalbudget van 4,3 miljoen euro
  • Andrew Shepherd is hoofdspreker op next stop: gmobility in Brussel op 18 oktober

Tot 2023 zal SEAT deelnemen aan het project Life Landfill Biofuel dat onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie en als doel heeft om hernieuwbaar gas te winnen uit stedelijk afval. Het doel is om een efficiënter beheer te verkrijgen door biomethaan te winnen uit een inlandse, overvloedige energiebron. Het project zal de komende vier jaar ontwikkeld worden met andere partners en is gebudgetteerd op 4,3 miljoen euro waarvan de Europese Commissie 55% zal financieren.

Andrew Shepherd, bij SEAT verantwoordelijk voor projecten aangaande hernieuwbaar gas, benadrukt dat “dit project ons in staat zal stellen vooruitgang te boeken in de ontwikkeling en research naar biomethaan als brandstof. Ons uiteindelijke doel is een nulimpact te verzekeren wat betreft CO2-uitstoot over de hele levensduur van voertuigen.” 

Om de kringloopeconomie en energie-efficiëntie te boosten en de uitstoot terug te dringen werkt SEAT momenteel op het project Life Methamorphosis dat biomethaan wil winnen uit eerder gesorteerd afval en de dierlijke mest van een boerderij in Lleida. Het nieuwe project Life Landfill Biofuel is een volgende stap omdat de grondstof rechtstreeks van het stort komt zonder voorafgaande sortering.

De Europese Unie gaat tegen 2035 de hoeveelheid stedelijk afval dat mag worden gestort, beperken tot 10%. Om die reden is het omzetten van afval in biobrandstof van voertuigen een oplossing voor deze milieu-uitdaging. De andere organisaties die aan dit nieuwe project deelnemen zijn FCC, IVECO, de universiteit van Granada, de stichting CARTIF, SYSADVANCE en Gasnam. Bovendien heeft SEAT in samenwerking met Aqualia een gelijkaardig project op poten gezet waarbij afvalwater wordt omgezet naar biobrandstof.

 

Een kans voor duurzame economische ontwikkeling

Europa telt bijna een half miljoen stortplaatsen. De ontwikkeling en de research naar de werkprocedures om biomethaan te verkrijgen uit afval is dus een zakelijke opportuniteit om van afval een energiebron te maken die tegelijk zou bijdragen aan de terugdringing van de uitstoot.

In deze zin ligt hier een groot potentieel om herkomstcertificaten op te stellen voor de productie van biomethaan. Dit systeem zou de ontwikkeling van de Spaanse industrie bevorderen zoals dat gebeurt in andere Europese landen. Het verruilen van dergelijke certificaten onder sectoren zou verscheidene opportuniteiten kunnen opleveren voor de transportsector.

 

Benchmark van natuurlijk aardgas (cng)

Vandaag is SEAT de Europese autobouwer met het breedste gamma voertuigen, dat op natuurlijk aardgas (cng) rijdt. Vier modellen worden in de fabriek van Martorell gebouwd: de Leon, de Leon Sportourer, de Ibiza en de Arona, de enige SUV ter wereld met aandrijving op cng. In 2018 verdrievoudigde het bedrijf zijn verkoop van cng-voertuigen en kondigde het ook een investering van 6 miljoen euro aan om de capaciteit van de Martorell-fabriek te vergroten en zo het aantal aardgas aangedreven voertuigen dat het dagelijks produceert, te verhogen van 90 naar 250. Bovendien is SEAT binnen de Volkswagen-groep het centre of excellence voor de technologische ontwikkeling van natuurlijk aardgas als alternatieve brandstof.

 

SEAT aanwezig op next stop: gmobility

Op 18 oktober e.k. is Andrew Shepard een van de hoofdsprekers tijdens next stop: gmobility in Brussel, een initiatief van Busworld Academy en NGVA Europe. Als katalysator voor doelstelling 2050 van de Europese Unie om de economie koolstofarm te maken positioneert gmobility zichzelf als een toekomstig mobiliteitsscenario dat de betreffende wetgeving onderzoekt die nodig is, alsook de beste manieren om de bestaande marktbarrières weg te werken. Met de ondersteuning van de brandstofinfrastructuur van gas voor cng en lng is gmobility klaar om een betaalbare en concrete oplossing aan te bieden voor het vervoer van personen en goederen op duurzame wijze.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy