SEAT neemt deel aan een nieuw Europees project om biomethaan uit afval te winnen

SEAT neemt deel aan een nieuw Europees project om biomethaan uit afval te winnen

  • Het bedrijf zal in zijn voertuigen de biobrandstof testen die afkomstig is van stedelijke stortplaatsen
  • Het project dat zal lopen tot 2023, krijgt een totaalbudget van 4,3 miljoen euro
  • Andrew Shepherd is hoofdspreker op next stop: gmobility in Brussel op 18 oktober

Tot 2023 zal SEAT deelnemen aan het project Life Landfill Biofuel dat onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie en als doel heeft om hernieuwbaar gas te winnen uit stedelijk afval. Het doel is om een efficiënter beheer te verkrijgen door biomethaan te winnen uit een inlandse, overvloedige energiebron. Het project zal de komende vier jaar ontwikkeld worden met andere partners en is gebudgetteerd op 4,3 miljoen euro waarvan de Europese Commissie 55% zal financieren.

Andrew Shepherd, bij SEAT verantwoordelijk voor projecten aangaande hernieuwbaar gas, benadrukt dat “dit project ons in staat zal stellen vooruitgang te boeken in de ontwikkeling en research naar biomethaan als brandstof. Ons uiteindelijke doel is een nulimpact te verzekeren wat betreft CO2-uitstoot over de hele levensduur van voertuigen.” 

Om de kringloopeconomie en energie-efficiëntie te boosten en de uitstoot terug te dringen werkt SEAT momenteel op het project Life Methamorphosis dat biomethaan wil winnen uit eerder gesorteerd afval en de dierlijke mest van een boerderij in Lleida. Het nieuwe project Life Landfill Biofuel is een volgende stap omdat de grondstof rechtstreeks van het stort komt zonder voorafgaande sortering.

De Europese Unie gaat tegen 2035 de hoeveelheid stedelijk afval dat mag worden gestort, beperken tot 10%. Om die reden is het omzetten van afval in biobrandstof van voertuigen een oplossing voor deze milieu-uitdaging. De andere organisaties die aan dit nieuwe project deelnemen zijn FCC, IVECO, de universiteit van Granada, de stichting CARTIF, SYSADVANCE en Gasnam. Bovendien heeft SEAT in samenwerking met Aqualia een gelijkaardig project op poten gezet waarbij afvalwater wordt omgezet naar biobrandstof.

 

Een kans voor duurzame economische ontwikkeling

Europa telt bijna een half miljoen stortplaatsen. De ontwikkeling en de research naar de werkprocedures om biomethaan te verkrijgen uit afval is dus een zakelijke opportuniteit om van afval een energiebron te maken die tegelijk zou bijdragen aan de terugdringing van de uitstoot.

In deze zin ligt hier een groot potentieel om herkomstcertificaten op te stellen voor de productie van biomethaan. Dit systeem zou de ontwikkeling van de Spaanse industrie bevorderen zoals dat gebeurt in andere Europese landen. Het verruilen van dergelijke certificaten onder sectoren zou verscheidene opportuniteiten kunnen opleveren voor de transportsector.

 

Benchmark van natuurlijk aardgas (cng)

Vandaag is SEAT de Europese autobouwer met het breedste gamma voertuigen, dat op natuurlijk aardgas (cng) rijdt. Vier modellen worden in de fabriek van Martorell gebouwd: de Leon, de Leon Sportourer, de Ibiza en de Arona, de enige SUV ter wereld met aandrijving op cng. In 2018 verdrievoudigde het bedrijf zijn verkoop van cng-voertuigen en kondigde het ook een investering van 6 miljoen euro aan om de capaciteit van de Martorell-fabriek te vergroten en zo het aantal aardgas aangedreven voertuigen dat het dagelijks produceert, te verhogen van 90 naar 250. Bovendien is SEAT binnen de Volkswagen-groep het centre of excellence voor de technologische ontwikkeling van natuurlijk aardgas als alternatieve brandstof.

 

SEAT aanwezig op next stop: gmobility

Op 18 oktober e.k. is Andrew Shepard een van de hoofdsprekers tijdens next stop: gmobility in Brussel, een initiatief van Busworld Academy en NGVA Europe. Als katalysator voor doelstelling 2050 van de Europese Unie om de economie koolstofarm te maken positioneert gmobility zichzelf als een toekomstig mobiliteitsscenario dat de betreffende wetgeving onderzoekt die nodig is, alsook de beste manieren om de bestaande marktbarrières weg te werken. Met de ondersteuning van de brandstofinfrastructuur van gas voor cng en lng is gmobility klaar om een betaalbare en concrete oplossing aan te bieden voor het vervoer van personen en goederen op duurzame wijze.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen