SEAT Mii electric: maakt elektrisch rijden betaalbaar
- SEAT Mii electric is het eerste volledig elektrische model van het merk en maakt de technologie betaalbaar, met een aankoopprijs op hetzelfde niveau als voor een voertuig met verbrandingsmotor en lage gebruikskosten
- Mii electric is de ideale auto voor de stad door zijn combinatie van dynamische prestaties en functionaliteit dankzij een motor van 61 kW en een lithium-ionbatterij van 32,3 kWh
- De Mii electric sprint naar 50 km/u in slechts 3,9 seconden en heeft een rijbereik van tot 260 kilometer
- Volledig elektrische stadswagen met meerdere laadoplossingen om de batterij tot 80 procent van haar opslagcapaciteit aan te vullen in slechts één uur (40 kW gelijkstroomladen)
- De batterij-elektrische stadswagen legt de basis voor meer modellen die in de toekomst aan de familie worden toegevoegd
- In België wordt de Mii electric aangeboden in twee uitrustingsvarianten - de vanafprijs bedraagt 21.190 euro
De markt van de geëlektrificeerde voertuigen groeit snel nu klanten de voordelen inzien van het breken met traditionele brandstoffen en overstappen op duurzamere alternatieven. SEAT komt deze veranderingen tegemoet door auto’s te ontwikkelen die voldoen aan de vereisten van deze dynamische en steeds veranderende markt terwijl ze ook de duurzaamheid van de mobiliteit behouden. Elektriciteit vormt de kern van deze opwindende ontwikkelingen.
SEAT begint zijn elektrische offensief met de introductie van de Mii electric, een model dat betaalbaarheid toevoegt aan de jongste aandrijftechnologie, terwijl hij dynamiek combineert met een elegant design en nieuwe hoogtepunten op het vlak van connectiviteit tot een model dat opgewassen is tegen de uitdagingen van de stad en de noden van een nieuwe generatie klanten.
Het nieuwe model is SEATs eerste volledig elektrische productiewagen en legt de basis voor meer modellen die in de toekomst aan de familie worden toegevoegd. Er staan nog meer EV’s en PHEV’s in de steigers voor de nabije toekomst, waaronder de zuiver elektrische SEAT el-Born, plug-in hybride versies van de Tarraco en de Leon en hoogperformante plug-inhybride afgeleiden van CUPRA Formentor en CUPRA Leon.
“De elektrificatie neemt aan een zeer hoog tempo uitbreiding. Wereldwijd is de elektrische automarkt in de eerste 8 maand van het jaar met 75 procent gegroeid en SEAT staat klaar om aan deze toenemende vraag tegemoet te komen,” zei Luca de Meo, President van SEAT. “De Mii electric is de start van die reis en brengt een betaalbare elektrische auto op de markt. Hij toont niet alleen aan hoeveel belang we hechten aan de ontwikkeling van modellen die de essentie van het merk SEAT bevatten, maar biedt ook een opwindende toekomst voor de sector en de consument”.
De introductie van de Mii electric brengt niet alleen betaalbaarheid naar een technologie die tot op heden duurder was dan voertuigen met een verbrandingsmotor, maar helpt SEATs groeiende verdelernetwerk ook om tegemoet te komen aan de vraag van een toenemend geëlektrificeerde markt. Dat zal op zijn beurt dan weer helpen om alle uitdagingen het hoofd te bieden, waardoor de overstap op elektrische auto’s voor de klant probleemloos verloopt.
Ontworpen voor iedereen
De uiterlijke verschillen van de Mii electric zijn subtiel, met een opgefriste look die bestaat uit de letters ‘electric’ op de achterkant en ‘electric’-stickers op de flanken. De esthetiek van de auto wordt benadrukt door een aanbod van vijf kleuren: Deep Black, Candy White, Tornado Red, Costa Blue en Tungsten Silver. De look kan verder worden versterkt met een optioneel zwart dak en zwarte buitenspiegels (beschikbaar op modellen in de kleuren Candy White, Tornado Red, Costa Blue en Tungsten Silver).
In het interieur bestaan de delicate wijzigingen uit een nieuw dashboard met SEAT IML-folie (voor “in-mould labelling” of labels aangebracht in de mal) en sfeerverlichting, die het interieur van de Mii electric een nieuwe look geven zonder de passagiers te overdonderen.
Twee uitrustingsniveaus – Mii electric en Mii electric Plus – houden de uitrustingslijst eenvoudig maar omvatten een waaier aan geavanceerde technologieën en comfortelementen.
Het uitrustingsniveau Mii electric heeft elektrische ruiten voorin, ESP, bandendrukcontrole, centrale vergrendeling, een wegrijvergrendeling en zijdelingse en gordijnairbags standaard. Dit basisniveau omvat verder nog Climatronic, Lane Assist, Traffic Sign Reminder, Hill Hold en SEAT drive profile (Normal, Eco, Eco+), waardoor de Mii al een bijzonder goed uitgerust model is. Daarnaast krijgt de zuiver elektrische auto standaard SEAT CONNECT en een Mode 3-kabel om te laden via een wallbox of de openbare infrastructuur. In ons land wordt deze basisuitrusting nog verder uitgebreid met de optiepacks Garage, Below Zero en Fast.
Garage bestaat uit parkeersensoren achteraan, naast een snelheidsregelaar en sfeerverlichting. Het Below Zero-pack omvat dan weer stoelverwarming voorin, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een verwarmde vooruit en een regen-, licht- en coming home-sensor terwijl Fast de mogelijkheid biedt tot gelijkstroom-snelladen aan een vermogen van 40 kW.
Een trap hoger bij de Mii electric Plus zitten in de standaarduitrusting ook nog lichtmetalen 16-duimsvelgen, verduisterde achterste zijruiten, een zwartlederen interieurpack – stuurwiel, versnellingspookknop en handremhendel – en sportdesignstoelen met witte stiknaden. Het comfortpeil wordt verder vergroot met elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen vooraan en een audiosysteem met zes luidsprekers.
De enige opties voor de beide uitrustingsniveaus zijn het hogervermelde zwarte dak met zwarte buitenspiegels, het Home Charge-pack dat bestaat uit een kabel om aan een huishoudstekker te laden met een capaciteit van 2,3 kW en het Easy Flex-pack dat een in de hoogte verstelbare passagiersstoel, een haak in het handschoenenkastje, een in twee delen neerklapbare achterbank en een dubbele kofferbodem omvat.
Voor België breidt D’Ieteren dit aanbod nog verder uit met zijn eigen laadoplossingen van EDI. Gert Van Leeuw, directeur van SEAT Import, verduidelijkt: “Voor de particulier klant omvat het EDI-gamma zowel klassieke, 1-fasige walboxen met een laadcapaciteit tot 7,4 kW als 3-fasige snellaadstations tot 11 kW. De snelladers met twee laadpunten van ieder 22 kW zijn voorbehouden voor professionele klanten.” Bovendien kunnen alle EDI-klanten rekenen op een professionele service. Die omvat niet alleen een audit van de elektrische installatie bij de klant, maar ook een plaatsing door een erkend installateur, een gecertifieerde keuring en zelfs gedeelde facturatie (split billing) van de elektriciteitskosten. Tot slot hebben alle EDI-klanten toegang tot het grootste netwerk van laadpalen in Europa.
Geconnecteerd
Vandaag kan geen model meer op de markt worden gebracht zonder connectiviteit in zijn kern. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten naar een betere connectie met de buitenwereld is de zuiver elektrische stadsauto het eerste model met SEAT CONNECT.
Het systeem geeft toegang van op afstand en controle over de wagen zodat klanten de rijgegevens, de parkeerpositie en de voertuigstatus met deuren en lichten kunnen opvragen. Via de e-Manager kunnen ze het laadproces aansturen en de klimaatregeling van op afstand bedienen – een belangrijke technologie voor wie wordt geconfronteerd met extreem klimaat – en dat alles van op een smartphone-app.
Deze verbinding tussen de Mii electric en de smartphone brengt de zuiver elektrische stadswagen verder tot leven met toegang tot muziek, radio en navigatie via de DriveMii-app.
Ontwikkeld voor de toekomst
De overstap op een puur elektrische aandrijflijn opent de deuren naar een rijervaring die op meer natuurlijke wijze aansluit bij de omgeving van de stadswagen. De Mii electric is ontwikkeld voor de stad en biedt een ongelooflijke wendbaarheid terwijl hij door drukke stadswijken rijdt of naar de eenvoudigste parkeerplek flitst.
De Mii electric heeft het formaat om te slagen als een stadswagen, met een totale lengte van 3.556 millimeter, een breedte van 1.645 millimeter, een hoogte van 1.481 millimeter en een wielbasis van 2.421 millimeter.
Het onderstel is aangepast voor een precies, stabiel en beheerst rijgedrag op zelfs de meest complex ingedeelde wegen, terwijl de stuurbekrachtiging een goed afgewogen verbinding tussen de bestuurder, het voertuig en het asfalt biedt.
Het hart van de elektrische aandrijflijn van de Mii is zijn 61 kW (83 pk) sterke motor – gekoppeld aan een eentraps-versnellingsbak – die onmiddellijk 212 Nm aan koppel kan opwekken, wat betekent dat de vijfdeurs auto 50 km/u kan bereiken in slechts 3,9 seconden. Die eigenschap laat het model vooral tot zijn recht komen wanneer hij door het verkeer flitst of tussen verkeerslichten sprint.
En dan is het nog niet gedaan met de prestaties, want de Mii electric haalt 100 km/u in slechts 12,3 seconden en heeft een topsnelheid van 130 km/u.
De stadswagen is echter niet alleen ontwikkeld om tegemoet te komen aan de dynamische vereisten van het rijden in de stad, want hij biedt ook een verbluffend rijbereik dankzij het in het chassis ingekapselde lithium-ion-accupakket van 32,3 kWh. De vooruitstrevende energieopslagtechnologie biedt tot 259 kilometer rijbereik op basis van de gecombineerde WLTP-testcyclus, maar bij stadsgebruik kan dat oplopen tot 358 kilometer op één enkele lading.
Wanneer de batterij wordt aangesloten op een gelijkstroom-snellader kan tot 80 procent van de opslagcapaciteit worden aangevuld in niet meer dan een uur, terwijl de laadtijd op ruwweg vier uur ligt aan een 7,2 kW sterk wisselstroomsysteem wanneer hij is aangesloten op een wallbox of de openbare laadinfrastructuur.
En geen elektrische auto kan als compleet worden gezien zonder een slim uitgedachte visie rond laden. SEAT heeft veel tijd gespendeerd aan het bepalen van de meest comfortabele oplossingen. Als onderdeel van de Mii electric biedt SEAT alles wat nodig is om de auto te laden, zodat de klant zich enkel moet concentreren op het besturen van de wagen.
Dankzij de eenvoudige smartphone-app kunnen gebruikers daarenboven de Mii lokaliseren en hun Mii electric laden aan openbare laadpunten.
Het elektrische leven leiden
De markt voor puur elektrische voertuigen bevindt zich op een opwindend en dynamisch moment nu de sector vervelt om mobiliteit duurzaam te maken en tegelijk te streven naar meer democratische technologieën die de impact op ons milieu beperken, vooral dan in dichtbevolkte stedelijke gebieden.
De Mii electric biedt een kruising tussen een geavanceerde aandrijflijn en een karakter dat zelfverzekerd SEAT is: plezierig om mee te rijden, geconnecteerd en met lage gebruikskosten, dat is het succesrecept van het merk in deze steeds evoluerende markt.
De Mii electric richt zich tot zowel particuliere klanten als tot de fleet, die het grootste deel van hun tijd spenderen aan het doorkruisen van stedelijke en voorstedelijke gebieden en die de voordelen inzien van een nuluitstoot zonder dat ze bereid zijn om rijplezier aan het stuur op te geven.
Maar net zo belangrijk als dynamiek en comfort voor klanten zijn, wordt het succes van een elektrische wagen bepaald door het gemak waarmee ze er dagelijks mee kunnen leven. SEAT heeft dit feit frontaal aangepakt en de Mii electric zo ontwikkeld dat hij tegemoet komt aan de noden van al wie ermee rijdt.
Wanneer de Mii electric wordt geïntroduceerd in zijn sleutelmarkten – Duitsland, Nederland, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, het VK, Zwitserland, Italië, België, Denemarken, Finland, Zweden en Polen – zal hij een van de meest betaalbare elektrische wagens zijn. Hij kost even veel als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor in zijn segment, maar met gevoelig lagere gebruikskosten – batterij-elektrische voertuigen vergen minder onderhoud. In Noorwegen, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Nederland en het VK zullen leasingopties worden aangeboden. De basisprijs voor België bedraagt 21.190 euro (btw inclusief), de Mii electric Plus is er vanaf 22.290 euro.
Betaalbaarheid is slechts één aspect van de aantrekkingskracht van de Mii electric om het leven van de klant te vereenvoudigen. “Los van de betaalbaarheid van het model”, zegt Gert Van Leeuw, “vinden wij het belangrijk dat onze klanten de overstap naar een duurzame aandrijftechnologie moeiteloos moeten kunnen maken. Precies zoals we dat de voorbije jaren al deden met ons cng-gamma.”
De Mii electric is compatibel met diverse laadsystemen. Zo kan hij worden ingeplugd in een traditioneel wisselstroom-huishoudstopcontact, een wisselstroom-wallbox thuis of bij de openbare laadinfrastructuur, of onderweg aan een CCS-gelijkstroom-snellader. Dit brede gamma aan mogelijkheden betekent dat de batterij van de Mii electric in niet meer dan een uur kan worden aangevuld via een 40 kW-gelijkstroomsysteem.
Elektrische voorgeschiedenis
De Mii electric is het jongste onderdeel van SEATs geschiedenis met elektrificatie. In 1992 bouwde het merk een puur elektrische Toledo om de atleten te begeleiden tijdens de marathonroute van de Olympische Zomerspelen in Barcelona. Het model haalde uit zijn batterijpakket van 500 kilo een rijbereik van 64 kilometer.
Meer recent introduceerde SEAT het pilootprojectprototype e-Mii voor autodelen. Een vloot van vijf wagens wordt gebruikt op de wegen van Barcelona zodat meer dan 1.000 werknemers van SEAT Metropolis:Lab Barcelona en Pier 01 Barcelona Tech City de auto’s kunnen oppikken en afzetten zoals en wanneer zij die nodig hebben. Het project heeft geleid tot de Mii electric en heeft waardevolle inzichten opgeleverd over hoe elektrische voertuigen functioneren op openbare wegen.
Technische gegevens
Motor:
- maximumvermogen 61 kW (83 pk)
- maximumkoppel 212 Nm
Batterij:
- lithium-ion
- opslagcapaciteit 32,3 kWh (netto beschikbare energie)
- laadtijd aan 40 kW-gelijkstroomlader tot 80%, ongeveer 1 uur
- laadtijd aan 7.2 kW-wisselstroomlader tot 80%, ongeveer 4 uur
Rijbereik: gecombineerd:
- 250-259 km (WLTP)/in de stad: 349-358 km (WLTP)
Prestaties:
- 0-50km/u in 3,9 seconden
- 0-100km/u in 12,3 seconden
- topsnelheid 130km/u
Afmetingen:
- lengte: 3.556 millimeter
- breedte: 1.645 millimeter
- hoogte: 1.481 millimeter
- wielbasis: 2.421 millimeter
Draaicirkel:
- 9,8 meter
Kofferinhoud:
- 251 liter (tot 923 liter met neergeklapte achterbank)