SEAT breidt Leon-gamma uit met e-Hybrid, de eerste plug-inhybride van het merk

SEAT breidt Leon-gamma uit met e-Hybrid, de eerste plug-inhybride van het merk

-        Zuinigste Leon ooit, op maat van zowel particuliere als professionele klanten

-        Fiscaal ‘volwaardige’ hybride met fiscale aftrekbaarheid van 100% en minimaal VAA

-        Twee koetswerkvarianten en twee identiek geprijsde uitrustingsniveaus

Milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen zijn meer dan ooit orde van de dag voor zowel particuliere als professionele klanten. Daarom breidt SEAT vandaag zijn huidige aanbod van alternatieve aandrijvingen (cng en elektrisch) uit met de Leon e-Hybrid, de eerste herlaadbare hybride van het merk. Die kan rekenen op een uiterst laag verbruik en overeenkomstige uitstoot, maar biedt niettemin alle kwaliteiten en uitrustingsmogelijkheden van de nieuwste Leon-generatie.

2 motoren voor minder verbruik

Het hart van de Leon e-Hybrid wordt gevormd door de combinatie van een 150 pk sterke 1.4 TSI-motor, gekoppeld aan een elektromotor van 85 kW. Het gecombineerde systeemvermogen – overgebracht via een DSG6-versnellingsbak – bedraagt 204 pk en 350 Nm, en staat garant voor een uitgesproken prestatiepotentieel.

Toch zijn het vooral de verbruikscijfers die tot de verbeelding spreken. Onder meer dankzij een batterijcapaciteit van 13 kWh haalt de Leon e-Hybrid een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 kilometer (WLTP). Over de gecombineerde WLTP-cyclus bedraagt het normverbruik 1,1 tot1,3 l/100 km voor zowel de vijfdeurs als de Break-uitvoering. De overeenkomstige CO2-uitstoot ligt op 25 tot 30 g/km. Fiscaal wordt de Leon e-Hybrid dan ook aanzien als een ‘volwaardige’ hybride, met 100% aftrekbaarheid voor zowel het voertuig als de brandstof (en geen BIV noch verkeersbelasting in Vlaanderen).

Als klant of als vlootbeheerder hou je de verbuikskost bijgevolg zelf in hand en al helemaal als je weet dat het elektrische rijbereik tot 60 kilometer het nationaal gemiddeld aantal afgelegde kilometers per dag (41 km) ruimschoots afdekt. Mits het juiste gebruikersprofiel valt de TCO van deze plug-inhybride bijgevolg uitzonderlijk laag uit, lager dan eender welke andere Leon.

2 koetswerkversies, 2 uitrustingsniveaus

Aan de buitenzijde valt de Leon e-hybrid meteen op door zijn unieke velgen, zijn e-Hybrid-logo, zijn laadpoort op wielkast vooraan (aan bestuurderszijde) en door zijn e-Sound veiligheidssysteem. Deze motorgeluidgenerator ofwel AVAS (Audio Vehicle Alert System) is een verkeersveiligheidssysteem dat tot 20 km/u een geluid produceert dat lijkt op dat van een verbrandingsmotor om zo de zwakke weggebruikers te waarschuwen.

In het interieur kan de Leon e-Hybrid bogen op een uniek dashboard dat informeert over het functioneren van de twee motoren. Daarnaast is de bagageruimte van de Leon e-Hybrid-modellen anders ingedeeld, een logisch gevolg van de gemonteerde hoogspanningsaccu achteraan de auto en de anders opgestelde brandstoftank van 40 liter.

De Leon e-Hybrid wordt in twee koetswerkvarianten (vijfdeurs en Break) aangeboden en in twee uitrustingsniveaus: het luxueuze Xcellence en de sportiever getinte FR. Ze zijn identiek geprijsd aan 34.290 euro (btwi) voor de vijfdeurs en 35.190 euro (btwi) voor de Break en worden standaard geleverd met twee laadkabels (mode 2 – type 2 en mode 3 – type 2) en een navigatiesysteem inclusief Full Link en Connect, het beheersysteem vanop afstand.

SE20-80N - Leon e-Hybrid (2p).pdf 466 KB SE20-80N - Leon e-Hybrid.docx 53 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy