SEAT begint met een preventieprogramma voor mogelijke COVID-19-uitbraken na de zomer

SEAT begint met een preventieprogramma voor mogelijke COVID-19-uitbraken na de zomer

  • Het bedrijf zal eind augustus nieuwe PCR-testen uitvoeren op zijn meer dan 15.000 werknemers om een veilige werkomgeving te garanderen
  • 77% gaf in een bedrijfsbevraging aan de test te willen ondergaan na de terugkeer naar het werk
  • SEAT is erin geslaagd om de productie op een vergelijkbaar niveau te brengen als aan het begin van de pandemie zonder enige besmettingen binnen zijn faciliteiten.

Eind juli keurde het SEAT-directiecomité een preventieplan goed om alle werknemers na de zomervakantie een veilige terugkeer naar het werk te garanderen. Met dit plan wil het bedrijf de gezondheid van zijn werknemers beschermen voor het geval de COVID-19-pandemie weer zou opveren vanaf september.

Het plan van SEAT is om bij zijn meer dan 15.000 werknemers in de laatste week van augustus nieuwe PCR-testen uit te voeren voor SARS-CoV-2, met een bijzondere aandacht voor medewerkers aan de productielijn, tijdelijke werkkrachten en leveranciers. Net zoals bij de testen die in april werden uitgevoerd zullen ze worden geanalyseerd door laboratoria met een goedkeuring van het ministerie van gezondheid en de regering van Catalonië zonder dat dit gevolgen heeft voor de activiteiten van de publieke gezondheidszorg. Het bedrijf wil meer dan 90 procent van de bijna 8.600 werknemers in deze groep testen in de week voor ze weer aan de slag gaan nadat ze op 31 augustus van hun zomervakantie terugkeren. De overige werknemers die niet te maken hebben met de autoproductie zullen worden getest wanneer ze weer op het werk aankomen. In een bevraging waar meer dan 5.000 mensen aan deelnamen gaf 77 procent aan bereid te zijn een nieuwe PCR-test te ondergaan en dat nog voor het eind van hun vakantie te doen.

Bovendien biedt SEAT zijn werknemers elk jaar de mogelijkheid tot een gratis griepvaccin in het hoofdkwartier van het bedrijf. De vaccinatiecampagne begint deze keer in september, een paar weken eerder dan vorige jaren, omdat recente studies hebben aangetoond dat sommige proteïnen in dit vaccin ook effectief de symptomen van COVID-19-patiënten te verminderen. Bijna de helft van de deelnemers aan de werknemersbevraging gaf aan een griepvaccin te willen krijgen.

Daarnaast zal het bedrijf het specifieke gezondheidsprotocol blijven handhaven dat het invoerde toen het in april zijn activiteiten weer opstartte tijdens de piek van de pandemie, waardoor de infectie tot op heden nog niet binnen de onderneming verspreid is geraakt. Maatregelen van dit protocol zijn de verdeling van mondmaskers die tijdens de werkdag worden gedragen, aanpassingen aan de werkstations om een veilige afstand van 1,5 meter te garanderen en het meten van de lichaamstemperatuur van alle werknemers die binnenkomen in de faciliteiten. Bovendien hebben de werknemers ontsmettende gel en een app voor de controle van de eigen gezondheid ter beschikking zodat zij kunnen nakijken of ze geen symptomen vertonen die wijzen op COVID-19.

 

Veilig terug aan de slag

Op 27 april startte SEAT geleidelijk weer de activiteiten op om er zeker van te zijn dat alle nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen konden worden ingevoerd. Sindsdien is het bedrijf erin geslaagd om het productiepeil weer op een vergelijkbaar niveau te krijgen als bij het begin van de gezondheidscrisis, met een dagelijkse autoproductie van 1.900 exemplaren. Vandaag zijn de drie productielijnen in de fabriek van Martorell actief waar de SEAT Ibiza, Arona en Leon, de CUPRA Leon en de Audi A1 worden gebouwd en waarvoor ook een paar buitengewone weekendshifts zijn gepland. De SEAT Barcelona-fabriek, waar koetswerkonderdelen worden gemaakt, en de SEAT Componentes-fabriek in El Prat de Llobregat, waar versnellingsbakken voor beide SEAT-modellen en andere merken van de Volkswagen-groep worden geassembleerd, werken ook normaal.

“We zijn bijzonder trots dat er in deze bijna drie maand sinds we zijn teruggekeerd naar normaal, of beter gezegd het nieuwe normaal, geen enkele COVID-19-besmetting is gebeurd binnen de faciliteiten van het bedrijf. Sinds april, toen we positieve gevallen detecteerden dankzij onze PCR-testen, zijn onze medische diensten begonnen met contactopsporing en op minder dan 24 uur tijd hebben we de verspreiding van de pandemie onder onze arbeiders tegengegaan. Dat was nooit mogelijk geweest zonder hun inspanningen, aanpassingsvermogen en solidariteit”, zegt dr. Patricia Such, SEAT’s hoofd van de afdeling Gezondheid, Beroepsveiligheid en Noodgevallen.

Last but not least voert SEAT in september een nieuw model voor thuiswerken in onder de naam Smart Work. De bedoeling daarvan is om een betere balans tussen werk en privéleven te genieten terwijl de efficiëntie en de productiviteit op peil blijven. Dit hybride model houdt het evenwicht tussen werken op kantoor en flexibel werken van om het even waar en biedt zo een antwoord op de noden van zowel werknemers als het bedrijf.

SE20-69N - After Summer (3p).pdf 618 KB SE20-69N - After Summer.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy