SEAT: 70 jaar innovatie
- In 1955 registreerde SEAT het eerste patent van het bedrijf voor een kinderbeveiligingssysteem
- Design en functionaliteit: het SEAT-logo opent de koffer
- Originaliteit: de onzichtbare deurgreep voor de tweede generatie SEAT Leon
Met meer dan 300 actieve patenten heeft SEAT een ruime geschiedenis van innovatie in haar zeventigjarig bestaan. Drie belangrijke uitvindingen brachten de fundamentele aspecten van SEAT aan het licht, zoals de toekomstgerichte visie - de kinderveiligheidsstoel uit 1955 -, de rechtvaardiging voor het functionele design - met de logo-handgreep - van de facelift van de tweede generatie SEAT Ibiza; of de sterke toewijding aan stijl - met de verborgen handgreep - in de tweede generatie SEAT Leon.
Kinderveiligheidssysteem (1955)
Het eerste patent in de zeventigjarige geschiedenis van SEAT - SEAT ES221068A patent -werd bezegeld in 1955. Het omschrijft een kinderveiligheidsstoeltje dat bestond uit twee metalen frames die zo geleed waren dat ze als een boek om zichzelf heen konden klappen, waardoor het zitje draagbaar werd, maar vooral veiliger dan het toenmalige gebruik om de kinderen in de achterste stoelen te plaatsen zonder enig bevestigingssysteem. Bij het ontwerp ervan werden toen al veel van de huidige concepten voor een doeltreffend kinderbeveiligingssysteem toegepast. De ijzeren stangen en de twee stoffen riemen die de maximale hoek tussen de stoel en de rugleuning beperkten, garandeerden de stabiliteit van het kinderzitje. Ze konden opgeplooid worden en vormden geen gevaar als het kind er met het hoofdje zou tegenbotsen. Voor het comfort van het kind werd gezorgd door een rugleuning en zitvlak die gemaakt waren uit flexibel materiaal zoals stof of plastic of iets dergelijks.
Het patent voorzag in twee grote opengaande haken aan de bovenkant, waardoor het kinderzitje aan de achterkant van een volwassenenstoel kon worden opgehangen, vooral in een auto. Er waren ook twee kleinere haken, waardoor het stoeltje ook buiten een auto kon worden gebruikt, opgehangen als een schommel.
Het lichaam van het kind heeft ook een geschikt bevestigingssysteem nodig om te zorgen dat het niet te veel beweegt. De tekeningen van het patent tonen een driepuntsgordel. De heupgordel bestaat uit twee riemen die met elkaar verbonden zijn door een gesp die voor een kind moeilijk te manipuleren is. Deze gordel is gemaakt van flexibel of elastisch materiaal waardoor die verstelbaar is en kan aangepast worden aan de grootte van het lichaam en om het stevig vast te houden. Een verticale derde riem gaat tussen de benen van het kind door, wordt vastgehecht aan de gordel en wordt aan de stoel bevestigd, een anti-subriem die lijkt op de harnassen uit de autosport die ervoor zorgen dat het lichaam niet onder de gordel door kan schuiven.
Logohandgreep van de koffer (1999)
In de toepassing van het gebruiksmodel ES1042196U, heeft SEAT een slotcilinder uitgevonden met een handgreep die om verschillende redenen speciaal is. Het slot wordt geopend door bovenaan de handgreep te drukken met vingers of duim. Daardoor kantelt de handgreep waardoor de andere vingers kunnen gebruikt worden om hem te draaien. Als die 90 graden gedraaid is, bedient die ook de vergrendeling, waardoor de achterklep wordt geopend. Tegelijkertijd dient die greep ook als handvat om het kofferdeksel met een natuurlijke opwaartse beweging te openen.
De handgreep is functioneel en praktisch, maar het sublieme aan dit mechanisme was de finishing touch van de ontwerpers, waardoor de handgreep de juiste stijl kreeg. De handgreep was het ‘S’ symbool van het SEAT-logo en zag zijn eerste toepassing in een lange reeks op de facelift van de tweede generatie van de Ibiza. Dit gebruiksmodel, dat ook met een kleine motor kan worden uitgerust, wordt tot op heden gebruikt in de voertuigen van het merk, zoals in de huidige generatie SEAT Ibiza en de geheel nieuwe SEAT Leon.
Deurgreep in het achterste zijraam (2007)
Het achterste zijraampje is bij veel wagens het achterste stukje van de beide ruiten, achteraan in de auto. Wie vanachter in de wagen zit heeft zo een ruimer uitzicht. In de meeste ontwerpen is er een opmerkelijke leemte tussen de achterruit en dat zijraampje. Maar de SEAT-ontwerpers besloten om het glanzende oppervlak van het achterste gedeelte ononderbroken te laten doorlopen in de tweede generatie SEAT Leon. Dat zorgde voor extra stijl en dynamiek in de lijn van de wagen. Patent ES 2271826 T3 beschrijft hoe het transparante oppervlak van de achterste beglazing wordt vergroot en hoe er tegelijk ruimte wordt gecreëerd om de deuropeningsgreep te verbergen. Om de functionaliteit te behouden, werd het achterste zijraampje vervaardigd uit transparant thermisch gevormd polycarbonaat met een complexe vorm die toelaat dat de vingers aan de verborgen handgreep kunnen, die verborgen is in een verticale positie naast het achterste raam. Met deze oplossing ziet de achterdeur van de tweede generatie SEAT Leon er meer gestroomlijnd uit, zonder een handgreep die uitsteekt. Het resultaat van dit patent is dat de SEAT Leon, ontworpen door Walter de Silva, eruit ziet als een tweedeurs, terwijl hij het praktisch karakter van een vierdeurs behoudt.