SEAT: 70 jaar innovatie

SEAT: 70 jaar innovatie

  • In 1955 registreerde SEAT het eerste patent van het bedrijf voor een kinderbeveiligingssysteem
  • Design en functionaliteit: het SEAT-logo opent de koffer
  • Originaliteit: de onzichtbare deurgreep voor de tweede generatie SEAT Leon

Met meer dan 300 actieve patenten heeft SEAT een ruime geschiedenis van innovatie in haar zeventigjarig bestaan. Drie belangrijke uitvindingen brachten de fundamentele aspecten van SEAT aan het licht, zoals de toekomstgerichte visie - de kinderveiligheidsstoel uit 1955 -, de rechtvaardiging voor het functionele design - met de logo-handgreep - van de facelift van de tweede generatie SEAT Ibiza; of de sterke toewijding aan stijl - met de verborgen handgreep - in de tweede generatie SEAT Leon.

 

Kinderveiligheidssysteem (1955)

Het eerste patent in de zeventigjarige geschiedenis van SEAT - SEAT ES221068A patent -werd bezegeld in 1955. Het omschrijft een kinderveiligheidsstoeltje dat bestond uit twee metalen frames die zo geleed waren dat ze als een boek om zichzelf heen konden klappen, waardoor het zitje draagbaar werd, maar vooral veiliger dan het toenmalige gebruik om de kinderen in de achterste stoelen te plaatsen zonder enig bevestigingssysteem. Bij het ontwerp ervan werden toen al veel van de huidige concepten voor een doeltreffend kinderbeveiligingssysteem toegepast. De ijzeren stangen en de twee stoffen riemen die de maximale hoek tussen de stoel en de rugleuning beperkten, garandeerden de stabiliteit van het kinderzitje. Ze konden opgeplooid worden en vormden geen gevaar als het kind er met het hoofdje zou tegenbotsen. Voor het comfort van het kind werd gezorgd door een rugleuning en zitvlak die gemaakt waren uit flexibel materiaal zoals stof of plastic of iets dergelijks.

Het patent voorzag in twee grote opengaande haken aan de bovenkant, waardoor het kinderzitje aan de achterkant van een volwassenenstoel kon worden opgehangen, vooral in een auto. Er waren ook twee kleinere haken, waardoor het stoeltje ook buiten een auto kon worden gebruikt, opgehangen als een schommel.

Het lichaam van het kind heeft ook een geschikt bevestigingssysteem nodig om te zorgen dat het niet te veel beweegt. De tekeningen van het patent tonen een driepuntsgordel. De heupgordel bestaat uit twee riemen die met elkaar verbonden zijn door een gesp die voor een kind moeilijk te manipuleren is. Deze gordel is gemaakt van flexibel of elastisch materiaal waardoor die verstelbaar is en kan aangepast worden aan de grootte van het lichaam en om het stevig vast te houden. Een verticale derde riem gaat tussen de benen van het kind door, wordt vastgehecht aan de gordel en wordt aan de stoel bevestigd, een anti-subriem die lijkt op de harnassen uit de autosport die ervoor zorgen dat het lichaam niet onder de gordel door kan schuiven.

Logohandgreep van de koffer (1999)

In de toepassing van het gebruiksmodel ES1042196U, heeft SEAT een slotcilinder uitgevonden met een handgreep die om verschillende redenen speciaal is. Het slot wordt geopend door bovenaan de handgreep te drukken met vingers of duim. Daardoor kantelt de handgreep waardoor de andere vingers kunnen gebruikt worden om hem te draaien. Als die 90 graden gedraaid is, bedient die ook de vergrendeling, waardoor de achterklep wordt geopend. Tegelijkertijd dient die greep ook als handvat om het kofferdeksel met een natuurlijke opwaartse beweging te openen.

De handgreep is functioneel en praktisch, maar het sublieme aan dit mechanisme was de finishing touch van de ontwerpers, waardoor de handgreep de juiste stijl kreeg. De handgreep was het ‘S’ symbool van het SEAT-logo en zag zijn eerste toepassing in een lange reeks op de facelift van de tweede generatie van de Ibiza. Dit gebruiksmodel, dat ook met een kleine motor kan worden uitgerust, wordt tot op heden gebruikt in de voertuigen van het merk, zoals in de huidige generatie SEAT Ibiza en de geheel nieuwe SEAT Leon.

 

Deurgreep in het achterste zijraam (2007)

Het achterste zijraampje is bij veel wagens het achterste stukje van de beide ruiten, achteraan in de auto. Wie vanachter in de wagen zit heeft zo een ruimer uitzicht. In de meeste ontwerpen is er een opmerkelijke leemte tussen de achterruit en dat zijraampje. Maar de SEAT-ontwerpers besloten om het glanzende oppervlak van het achterste gedeelte ononderbroken te laten doorlopen in de tweede generatie SEAT Leon. Dat zorgde voor extra stijl en dynamiek in de lijn van de wagen. Patent ES 2271826 T3 beschrijft hoe het transparante oppervlak van de achterste beglazing wordt vergroot en hoe er tegelijk ruimte wordt gecreëerd om de deuropeningsgreep te verbergen. Om de functionaliteit te behouden, werd het achterste zijraampje vervaardigd uit transparant thermisch gevormd polycarbonaat met een complexe vorm die toelaat dat de vingers aan de verborgen handgreep kunnen, die verborgen is in een verticale positie naast het achterste raam. Met deze oplossing ziet de achterdeur van de tweede generatie SEAT Leon er meer gestroomlijnd uit, zonder een handgreep die uitsteekt. Het resultaat van dit patent is dat de SEAT Leon, ontworpen door Walter de Silva, eruit ziet als een tweedeurs, terwijl hij het praktisch karakter van een vierdeurs behoudt.

SE20-99N - Patents (3p).pdf 595 KB SE20-99N - Patents.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy