Rijden tijdens de (langste) nacht

Rijden tijdens de (langste) nacht

  • Maximaal voordeel halen uit de autolampen
  • De juiste lichten gebruiken is essentieel in het donker
  • De inclusie van led en rijhulpsystemen zoals High Beam Assist maken het rijden veiliger en comfortabel
  • Foutief gebruik van de achtermistlichten kunnen verblinding veroorzaken: ze mogen enkel gebruikt worden in extreme omstandigheden bij regen of mist

De start van de astronomische winter betekent dat er minder daglicht is, en veel mensen pendelen naar en van hun werk als de zon al onder is. Al is er dan minder verkeer op de weg, toch is het ‘s nachts dat 30% van alle ongevallen gebeuren in Europa. Als de zichtbaarheid slecht is, is het belangrijk te weten hoe de autolampen werken. Maite París, verantwoordelijk voor koplampen bij SEAT, legt uit hoe ze doeltreffend worden gebruikt.

Geen enkele reden om de grootlichten niet te gebruiken. Het verkeersreglement beperkt het gebruik van grootlichten, maar “veel bestuurders zijn te bang om het tegenliggend verkeer te verblinden dat ze ze niet gebruiken. Hier is de High Beam Assist handig”, legt Maite uit. Het systeem detecteert de aanwezigheid van voertuigen in beide richtingen en switcht automatisch terug naar de grootlichten. Zo zorgt het voor extra comfort en veiligheid.

Zes maanden duisternis. Zo leven de mensen in de stad Rjukan in Noorwegen. Van september tot maart hebben ze geen zonlicht. Daar zijn dimlichten 24 uur per dag verplicht. Bij ons daarentegen, worden dimlichten alleen ‘s nachts gebruikt of overdag bij geringe zichtbaarheid, bijvoorbeeld in een tunnel of bij hevige regen. In deze situaties maakt de optie Auto “het rijden comfortabeler omdat ze automatisch de dimlichten activeert”, verzekert de ingenieur.

Leds, sneller en veiliger. Met de ingebruikname van ledlampen “sparen we niet alleen op verbruik en winnen we aan comfort, maar we verhogen ook de veiligheid”, licht Maite toe. Deze verlichting lijkt meer op daglicht dan een halogeenlamp. Ze reageert ook 150 milliseconden sneller dan een gloeilamp wat betekent dat de ledlamp van een remlicht het licht vijf meter sneller activeert aan een snelheid van 120 km/u. Bovendien werd led ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan zonder vervangen te worden.

Wanneer mistlichten ontsteken? Een vaak voorkomende fout is dat bestuurders de achtermistlichten aanschakelen overdag bij lichte regen. De expert wijst erop dat “ze alleen mogen gebruikt worden in situaties van geringe zichtbaarheid zoals hevige regenval, sneeuw of dikke mist.” Onjuist gebruik zou andere bestuurders kunnen verblinden. Als de auto uitgerust is met voormistlichten, kunnen ze “bij slechte zichtbaarheid gebruikt worden, net zoals de achtermistlichten.”Het meest subtiele licht van allemaal. Hoewel er geen verbod is op de binnenverlichting, “kunt u ze maar beter niet te lang aan houden, zodat u zich volledig op de rijbaan kunt concentreren”, vertelt Maite. Zij vergelijkt het met naar de bioscoop gaan: “om ons te kunnen concentreren op de film, moet het rondom ons zo donker mogelijk zijn”.

SE20-101N - Winter (2p).pdf 426 KB SE20-101N - Winter.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy