Richtingaanwijzers, vaak verkeerd of niet gebruikt

Richtingaanwijzers, vaak verkeerd of niet gebruikt

  • Bijna 70% van de autobestuurder gebruikt zijn richtingaanwijzers verkeerd
  • De richtingaanwijzer niet gebruiken bij het inhalen en het verlaten van een rotonde of een parkeerplaats zijn de vaakst gemaakte fouten
  • Technologische innovaties zoals dynamische ledlichten zorgen voor een betere zichtbaarheid en meer veiligheid

In het interieur hoor je wanneer ze gebruikt worden en hoewel ze over de volledige levensduur van een auto zowat 220.000 keer worden ingeschakeld, worden richtingaanwijzers al te vaak niet gebruikt. Volgens een onderzoek van het Albertis Global Observatory in verschillende landen maakt 44% van de bestuurders geen gebruik van zijn richtingaanwijzers bij het inhalen of het wisselen van rijstrook. Magnolia Paredes, die bij SEAT aan het hoofd staat van elektronische ontwikkeling, verlichting en testwerk, geeft aan dat “richtingaanwijzers essentieel zijn omdat ze andere weggebruiker duidelijk maken wat onze intenties zijn.” Dit zijn vijf tips om je richtingaanwijzers correct te gebruiken.

Altijd richtingaanwijzer eerst. Voor je een manoeuvre start, dien je in je spiegels te checken of je het manoeuvre op een veilige manier kan uitvoeren. Is dat het geval, dan moet je voldoende tijdig aangeven wat je bedoelingen zijn, zodat andere weggebruikers hierop kunnen anticiperen. Vermijd om veel te lang op voorhand al je richtingaanwijzer te gebruiken want dat zorgt voor verwarring.

Met je richtingaanwijzer dwing je geen voorrang af. Bij het wisselen van rijstrook of het afslaan, geeft je richtingaanwijzer aan wat je van plan bent, maar hij verleent je in geen enkel geval voorrang. Integendeel, overeenkomstig de wegcode moet de bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Gebruik je richtingaanwijzer niet tijdens het volledige manoeuvre. Je wijziging van richting aangeven is één zaak, maar de richtingaanwijzers dienen uitgezet te worden van zodra die richtingsverandering is uitgevoerd.

De rotonde: een bijzonder geval. Volgens de wegcode is het oprijden van een rotonde een richtingsverandering die niet hoeft worden aangegeven. Bij het verlaten van een rotonde is het gebruik van de richtingaanwijzers wel verplicht.

Waarschuwingslichten (vier richtingaanwijzers). Het gelijktijdig gebruik van de vier richtingaanwijzers is enkel toegelaten om andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor een ongeval. Bijvoorbeeld als je achteraan een file terechtkomt. Ook bij een voertuig in panne of verlies van lading op de openbare weg is het gebruik toegelaten.

Van bumperaanwijzing tot ledlichtFlorence Lawrence, algemeen erkend als de allereerste filmster (stomme films), vond de richtingaanwijzer uit in 1914. Als fervente autoliefhebster herstelde en verbeterde ze haar eigen auto’s, bijvoorbeeld door op de achterbumper een pivoterende richtingaanwijzer te monteren die met een druk op de knop de gewenste richting aanduidde.

Een eeuw later wordt er gebruik gemaakt van ledtechnologie “die energiezuinig is en de volledige levensduur van de auto meegaat”, verduidelijkt Magnolia. “Bovendien bieden leds qua vormgeving meer bewegingsvrijheid en kunnen ze makkelijk verwerkt worden in de richtingaanwijzers in buitenspiegels.”

Het gebruik van leds heeft ook de dynamische richtingaanwijzer mogelijk gemaakt die progressief oplicht naar de buitenzijde van de auto toe. Die is standaard op de nieuwe SEAT Leon in de uitrustingsniveaus Xcellence en FR. De full-ledverlichting op SEAT Leon tot slot, haalt een lichtopbrengst van 900 Lumen, gebruikt 11 diodes per koplamp en beschikt over coast-to-coastverlichting en dynamische richtingaanwijzers.

SE20-58N - Turning signals (2p).pdf 478 KB SE20-58N - Turning signals.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy