Richtingaanwijzers, vaak verkeerd of niet gebruikt

Richtingaanwijzers, vaak verkeerd of niet gebruikt

  • Bijna 70% van de autobestuurder gebruikt zijn richtingaanwijzers verkeerd
  • De richtingaanwijzer niet gebruiken bij het inhalen en het verlaten van een rotonde of een parkeerplaats zijn de vaakst gemaakte fouten
  • Technologische innovaties zoals dynamische ledlichten zorgen voor een betere zichtbaarheid en meer veiligheid

In het interieur hoor je wanneer ze gebruikt worden en hoewel ze over de volledige levensduur van een auto zowat 220.000 keer worden ingeschakeld, worden richtingaanwijzers al te vaak niet gebruikt. Volgens een onderzoek van het Albertis Global Observatory in verschillende landen maakt 44% van de bestuurders geen gebruik van zijn richtingaanwijzers bij het inhalen of het wisselen van rijstrook. Magnolia Paredes, die bij SEAT aan het hoofd staat van elektronische ontwikkeling, verlichting en testwerk, geeft aan dat “richtingaanwijzers essentieel zijn omdat ze andere weggebruiker duidelijk maken wat onze intenties zijn.” Dit zijn vijf tips om je richtingaanwijzers correct te gebruiken.

Altijd richtingaanwijzer eerst. Voor je een manoeuvre start, dien je in je spiegels te checken of je het manoeuvre op een veilige manier kan uitvoeren. Is dat het geval, dan moet je voldoende tijdig aangeven wat je bedoelingen zijn, zodat andere weggebruikers hierop kunnen anticiperen. Vermijd om veel te lang op voorhand al je richtingaanwijzer te gebruiken want dat zorgt voor verwarring.

Met je richtingaanwijzer dwing je geen voorrang af. Bij het wisselen van rijstrook of het afslaan, geeft je richtingaanwijzer aan wat je van plan bent, maar hij verleent je in geen enkel geval voorrang. Integendeel, overeenkomstig de wegcode moet de bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Gebruik je richtingaanwijzer niet tijdens het volledige manoeuvre. Je wijziging van richting aangeven is één zaak, maar de richtingaanwijzers dienen uitgezet te worden van zodra die richtingsverandering is uitgevoerd.

De rotonde: een bijzonder geval. Volgens de wegcode is het oprijden van een rotonde een richtingsverandering die niet hoeft worden aangegeven. Bij het verlaten van een rotonde is het gebruik van de richtingaanwijzers wel verplicht.

Waarschuwingslichten (vier richtingaanwijzers). Het gelijktijdig gebruik van de vier richtingaanwijzers is enkel toegelaten om andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor een ongeval. Bijvoorbeeld als je achteraan een file terechtkomt. Ook bij een voertuig in panne of verlies van lading op de openbare weg is het gebruik toegelaten.

Van bumperaanwijzing tot ledlichtFlorence Lawrence, algemeen erkend als de allereerste filmster (stomme films), vond de richtingaanwijzer uit in 1914. Als fervente autoliefhebster herstelde en verbeterde ze haar eigen auto’s, bijvoorbeeld door op de achterbumper een pivoterende richtingaanwijzer te monteren die met een druk op de knop de gewenste richting aanduidde.

Een eeuw later wordt er gebruik gemaakt van ledtechnologie “die energiezuinig is en de volledige levensduur van de auto meegaat”, verduidelijkt Magnolia. “Bovendien bieden leds qua vormgeving meer bewegingsvrijheid en kunnen ze makkelijk verwerkt worden in de richtingaanwijzers in buitenspiegels.”

Het gebruik van leds heeft ook de dynamische richtingaanwijzer mogelijk gemaakt die progressief oplicht naar de buitenzijde van de auto toe. Die is standaard op de nieuwe SEAT Leon in de uitrustingsniveaus Xcellence en FR. De full-ledverlichting op SEAT Leon tot slot, haalt een lichtopbrengst van 900 Lumen, gebruikt 11 diodes per koplamp en beschikt over coast-to-coastverlichting en dynamische richtingaanwijzers.

SE20-58N - Turning signals (2p).pdf 478 KB SE20-58N - Turning signals.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen