PERSDOSSIER: Salon van Brussel
SEAT zet in op hertekende mobiliteit
- SEAT Import gaat voor alternatieve aandrijftechnologieën die betaalbaar en beschikbaar zijn
- EDI-oplossingen voor alle klanten
- CNG als volwaardig alternatief
- Commerciële acties bij overname en voor CNG-kopers
- Praktische informatie
Tijdens de 98ste editie van de Brussels Motor Show zet SEAT Import nadrukkelijk in op de transitie naar een hertekende mobiliteit. Hertekend omdat het merk alternatieve aandrijftechnologieën betaalbaar en beschikbaar maakt. Hertekend omdat SEAT toekomstgerichte micromobiliteitsoplossingen zal commercialiseren voor in en om de stad. Hertekend omdat deze oplossingen drempelverlagend zijn voor wie het bezitten van een auto wil inruilen voor gedeelde mobiliteit.
Alternatieve aandrijftechnologieën
In Paleis 11 zal SEAT nadrukkelijk inzetten op alternatieve aandrijftechnologieën. In de eerste plaats met de recent gecommercialiseerde Mii electric (zie verder) die elektromobiliteit betaalbaar maakt voor een groot publiek. Gekoppeld aan de laadoplossingen van EDI werpt de nieuwe Mii zich op als een uitgekiende stadswagen met een overeenkomstig rijbereik en zonder lokale uitstoot.
Bovendien is de Mii electric een voorbode van een verregaande elektrificatie van het SEAT- en CUPRA-gamma in de loop van 2020. Zo zullen bij SEAT de nieuwe Leon en de Tarraco, en bij CUPRA de CUPRA Leon en de CUPRA Formentor ook als plug-in hybride worden gecommercialiseerd terwijl tegen eind 2020-begin 2021 ook de el-Born wordt verwacht.
Een tweede ‘elektrische’ blikvanger op de SEAT-stand wordt de Tarraco FR PHEV. Deze plug-inhybride geeft SEAT’s grootste SUV een nieuwe dimensie door duurzaamheid te koppelen aan topprestaties. Hij verzoent immers een indrukwekkend systeemvermogen van 245 pk en 400 Nm met een elektrisch rijbereik van rum 50 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km (volgens WLTP).
Naast zijn veelbelovende aandrijftechnologie introduceert dit studiemodel ook het FR-uitrustingsniveau dat de Tarraco een uitgesproken sportieve toets meegeeft door middel van bredere wielkasten, een forse achterspoiler, specifieke 19-duimsvelgen en een sportieve binnenafwerking
Voor al deze elektrische of elektrisch ondersteunde modellen heeft EDI laadoplossingen op maat in huis, voor zowel particulieren als professionele klanten. Er zullen op de SEAT-stand dan ook verschillende informanten beschikbaar zijn die specifiek in de materie van elektrisch laden zijn opgeleid.
CNG als volwaardig alternatief
Een ander duurzaam alternatief is het CNG-gamma dat SEAT aanbiedt. Zowel de Ibiza, de Arona als de Leon (vijfdeurs en break) worden aangeboden met een hybride aandrijving die benzine combineert met gecomprimeerd aardgas. CNG blinkt vooral uit door zijn milieuprestaties die gunstiger zijn dan voor eender welke fossiele brandstof en door zijn lage kostprijs per kilogram.
Vooral dat laatste aspect helpt bijvoorbeeld de SEAT Leon TGI aan een erg gunstige kilometerkostprijs. Zo berekende VAB bij zijn Gezinswagen van het jaar-verkiezing dat de kilometerkostprijs van de deelnemende Leon break TGI minimaal 12% lager ligt dan bij hybride modellen uit hetzelfde prijssegment (tot € 31.000 catalogusprijs). Bovendien neemt het verschil nog toe naarmate het jaarlijks aantal afgelegde kilometers stijgt.
Daarnaast ligt ook de sleutel tot de stad bij CNG. Zo mogen deze uiterst milieuvriendelijke modellen gebruikt worden tijdens smogalarm. Overigens zijn alle CNG-voertuigen en bij uitbreiding alle nieuwe SEAT-modellen volledig LEZ-proof.
Commerciële ondersteuning
Tijdens de periode van de salonvoordelen wordt het CNG-gamma van SEAT overigens aan dezelfde prijs aangeboden als een evenwaardige benzineversie. Daarnaast geniet het volledige CNG-gamma een bijzonder aantrekkelijke commerciële ondersteuning, want in samenwerking met DATS24 maken alle kopers van een SEAT op CNG tijdens het komende autosalon van Brussel kans op 1 van de 7 tankkaarten van DATS24 ter waarde van 4.200 euro. Omgerekend naar een gemiddeld verbruik van 3,5 kg/100 km en 15.000 kilometer per jaar, komt dit neer op zowat 8 jaar gratis brandstof.
Voor zijn volledige gamma hanteert SEAT als saloncondities ronduit attractieve overnamepremies die in tegenstelling tot heel wat andere merken gelden bovenop de waarde van het ingeruilde voertuig. Verder werden er voor het bijna volledige merkgamma speciale Move!-editions uitgewerkt die telkens de vaakst gekozen opties voor dat model bundelen. Daarnaast worden de modellen Arona, Ateca, Ibiza en Leon (vijfdeurs en break) ook in een sportief getinte Limited Edition aangeboden, waarvan de oplage telkens beperkt blijft tot 200 exemplaren.
Verder kunnen klanten rekenen op gunstige financieringsvoorwaarden, met 0% JKP bij een Klassieke Financiering op het volledige gamma en 0,99% JKP voor wie de AutoCredit-formule verkiest.
Kopers de volledige gemoedsrust zoeken, genieten een korting van 20% op WeCare-onderhoudscontracten.
Last but not least, kunnen bezoekers van de stand in Paleis 11 voor het eerst ook items uit de accessoirecollectie van SEAT en CUPRA kopen.
‘Skaten voor dummies’ en CO2-compensatie
Bezoekers van de SEAT-stand zullen tijdens dit autosalon in een zogeheten upside-downbox een originele skatefoto kunnen laten maken in een speciaal daartoe uitgeruste fotobooth. Een ‘green wall’ en een omkering van het beeld zorgen voor een verbluffend resultaat dat men ter plaatse kan laten afdrukken. Zelfs wie nooit eerder op een skateboard stond, kan na een bezoek aan de SEAT-stand zijn koelkast sieren met een machtige freestylefoto.
Er zal ook een CO2-compenserende actie worden uitgerold tijdens het autosalon, maar de details daarvan kunnen pas later worden gecommuniceerd.
Praktische informatie:
SEAT en CUPRA – Paleis 11 – stand van 660 m²
25 informanten
3 informanten EDI
Auto’s op de stand:
Mii electric Plus – 83 pk
Tarraco FR PHEV – 245 pk
Arona Limited Edition - 1.0 TSI 115 pk
Arona TGI Move ! – 1.0 TGI 90 pk (cng)
Ibiza Move! - 1.0 TSI 95 pk
Leon 5-deurs Ultimate FR+ - 1.5 TSI 150 pk
Ateca Move! – 1.0 TSI 115 pk
Ateca FR Limited Edition – 1.5 TSI 150 pk
Tarraco Xcellence – 2.0 TDI 150 pk
Cupra Ateca – 2.0 TSI 300 pk
Leon break Cupra – 2.0 TSI 300 pk
EXS Kickscooter
SEAT- en CUPRA-verkoop blijft groeien
- Met een verkoop van in totaal 542.800 voertuigen over de eerste 11 maanden van 2019 doet SEAT 10,3% beter dan in recordjaar 2018
- Wereldwijde CUPRA-verkoop stijgt van januari tot november met 74%
- SEAT onafgebroken bij de sterkste groeiers op de Belgische markt
- SEAT Import rondde kaap van 10.000 verkochte exemplaren eind november, goed voor 2% martkaandeel
- Start Online Sales-platform voor de verkoop van stockwagens
Voor het tweede jaar op rij laat SEAT absolute recordcijfers optekenen in de commerciële geschiedenis van het merk. Sinds begin 2019 tot eind november verkocht het merk wereldwijd 542.800 voertuigen wat nu al meer is dan de 517.600 voertuigen die in heel 2018 werden verkocht. CUPRA verkocht sinds begin van dit jaar al 22.800 voertuigen, wat 74 procent meer is ten opzichte van 2018.
Grote afzetmarkten als Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Oostenrijk lieten stuk voor stuk bijzonder positieve resultaten optekenen, maar net zo goed kleinere markten als Zweden en Denemarken kenden een uitgesproken groei.
Opvallend voor België is dat 5,07% van de nieuw ingeschreven SEAT’s nu al op cng rijden. De favoriete keuze is echter nog altijd benzine (79,94%), het dieselaandeel bedraagt 14,99%. Dat vooral de SUV’s goed scoren bij SEAT mag geen verrassing zijn. Met 59,55% nemen ze het leeuwendeel van de Belgische SEAT-verkoop voor hun rekening. “In België is onze stads-SUV het populairst”, weet Gert Van Leeuw. “Zowat 1 SEAT op 3 is immers een Arona. Daarna volgen de Ibiza (20,73%) en Ateca (19.85x%). 40,36 procent van onze verkoop gebeurt in fleet.”
Last but not least, heeft SEAT Import zopas zijn platform voor onlineverkoop uitgerold. Via dit platform biedt het merk klanten de mogelijkheid om het volledige verkoopproces inclusief eventuele financiering online te doorlopen. Gert Van Leeuw: “Het online kopen van een auto is absoluut nog niet algemeen ingeburgerd in ons land, maar het is een trend waar we zeker vanaf het eerste ogenblik willen op inspelen. Wij zijn er immers van overtuigd dat de klanten van morgen en overmorgen makkelijker de stap zullen zetten om ook hun mobiliteitsoplossing digital aan te schaffen.”
Vernieuwing voor beide merkgamma’s in 2020
- SEAT Mii electric is het eerste volledig elektrische model van SEAT en maakt de technologie betaalbaar
- Volledig elektrische stadswagen met meerdere laadoplossingen om de batterij tot 80 procent van haar opslagcapaciteit aan te vullen in slechts één uur (40 kW gelijkstroomladen)
- SEAT Mii electric legt de basis voor meer modellen die in de toekomst aan de familie worden toegevoegd
- Resem nieuwe modellen bij SEAT en CUPRA in 2020
Het is geen geheim dat 2020 voor de merken SEAT en CUPRA een sleuteljaar wordt. Niet alleen worden de respectievelijke merkgamma’s volgend jaar in belangrijke mate vernieuwd en uitgebreid, ook de verregaande elektrificatie van het aanbod krijgt in 2020 concreet vorm.
De markt van de geëlektrificeerde voertuigen groeit snel nu klanten de voordelen inzien van het breken met traditionele brandstoffen en overstappen op duurzamere alternatieven. SEAT komt deze veranderingen tegemoet door auto’s te ontwikkelen die voldoen aan de vereisten van deze dynamische en steeds veranderende markt terwijl ze ook de duurzaamheid van de mobiliteit behouden. Elektriciteit vormt de kern van deze opwindende ontwikkelingen.
SEAT begon zijn elektrische offensief met de introductie van de Mii electric, een model dat betaalbaarheid toevoegt aan de jongste aandrijftechnologie, terwijl hij dynamiek combineert met een elegant design en nieuwe hoogtepunten op het vlak van connectiviteit tot een model dat opgewassen is tegen de uitdagingen van de stad en de noden van een nieuwe generatie klanten. Het is SEATs eerste volledig elektrische productiewagen en hij legt de basis voor de EV’s en PHEV’s voor de nabije toekomst, zoals de zuiver elektrische SEAT el-Born, plug-inhybride versies van de Tarraco en de Leon en hoogperformante plug-inhybride afgeleiden van CUPRA Formentor en CUPRA Leon.
Volledig elektrisch én betaalbaar: Mii electric
Tot het einde van het jaar genieten de beide uitrustingsversies van de Mii electric nog een Vlaamse subsidie van 4.000 euro bij bestelling voor 31 december 2019 en levering voor 31 oktober 2020. Gekoppeld aan de commerciële acties van SEAT Import met tot 3.000 euro voordeel in geval van een overname, brengt dit de basisprijs voor elektromobiliteit op 14.190 euro. De catalogusprijs van zowel de Mii electric (21.190 euro) als de Mii electric plus (22.290 euro) is, gezien hun basisuitrusting, in ons land erg concurrentieel en maakt de overschakeling naar elektrische aandrijving nog laagdrempeliger.
Het uitrustingsniveau Mii electric heeft elektrische ruiten voorin, ESP, bandendrukcontrole, centrale vergrendeling, een wegrijvergrendeling en zijdelingse en gordijnairbags standaard. Dit basisniveau omvat verder nog Climatronic, Lane Assist, Traffic Sign Reminder, Hill Hold en SEAT drive profile (Normal, Eco, Eco+), waardoor de Mii al een bijzonder goed uitgerust model is. Daarnaast krijgt de zuiver elektrische auto standaard SEAT CONNECT en een Mode 3-kabel om te laden via een wallbox of de openbare infrastructuur. In ons land wordt deze basisuitrusting nog verder uitgebreid met de optiepacks Garage, Below Zero en Fast.
Garage bestaat uit parkeersensoren achteraan, naast een snelheidsregelaar en sfeerverlichting. Het Below Zero-pack omvat dan weer stoelverwarming voorin, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een verwarmde voorruit en een regen-, licht- en coming home-sensor terwijl Fast de mogelijkheid biedt tot gelijkstroom-snelladen aan een vermogen van 40 kW.
Een trap hoger bij de Mii electric Plus zitten in de standaarduitrusting ook nog lichtmetalen 16-duimsvelgen, verduisterde achterste zijruiten, een zwartlederen interieurpack – stuurwiel, versnellingspookknop en handremhendel – en sportdesignstoelen met witte stiknaden. Het comfortpeil wordt verder vergroot met elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen vooraan en een audiosysteem met zes luidsprekers.
De enige opties voor de beide uitrustingsniveaus zijn het hogervermelde zwarte dak met zwarte buitenspiegels, het Home Charge-pack dat bestaat uit een kabel om aan een huishoudstekker te laden met een capaciteit van 2,3 kW en het Easy Flex-pack dat een in de hoogte verstelbare passagiersstoel, een haak in het handschoenenkastje, een in twee delen neerklapbare achterbank en een dubbele kofferbodem omvat.
Voor België breidt D’Ieteren dit aanbod nog verder uit met zijn eigen laadoplossingen van EDI. Gert Van Leeuw, directeur van SEAT Import, verduidelijkt: “Voor de particulier klant omvat het EDI-gamma zowel klassieke, 1-fasige walboxen met een laadcapaciteit tot 7,4 kW als 3-fasige snellaadstations tot 11 kW. De snelladers met twee laadpunten van ieder 22 kW zijn voorbehouden voor professionele klanten.” Bovendien kunnen alle EDI-klanten rekenen op een professionele service. Die omvat niet alleen een audit van de elektrische installatie bij de klant, maar ook een plaatsing door een erkend installateur, een gecertifieerde keuring en zelfs gedeelde facturatie (split billing) van de elektriciteitskosten. Tot slot hebben alle EDI-klanten toegang tot het grootste netwerk van laadpalen in Europa.
Tot slot is de Mii electric het eerste model met SEAT CONNECT, een systeem dat van op afstand en controle over de wagen geeft zodat klanten de rijgegevens, de parkeerpositie en de voertuigstatus met deuren en lichten kunnen opvragen. Via de e-Manager kunnen ze het laadproces aansturen en de klimaatregeling van op afstand bedienen via een smartphone-app.
De Mii electric richt zich tot zowel particuliere klanten als tot de fleet, die het grootste deel van hun tijd spenderen aan het doorkruisen van stedelijke en voorstedelijke gebieden en die de voordelen inzien van een nuluitstoot zonder dat ze bereid zijn om rijplezier aan het stuur op te geven.
Boost voor 70ste verjaardag
Los van zijn commercieel belang is de Mii electric echter ook een niet mis te verstane intentieverklaring voor de nabije toekomst van SEAT en CUPRA, het aanbod van beide merken zal op korte termijn grondig worden vernieuwd en aangepast aan de heersende vraag. 2020 wordt dan ook een bijzonder druk jaar in Martorell.
De belangrijkste nieuwigheid voor SEAT, dat in 2020 overigens zijn 70ste verjaardag viert, wordt zonder meer de nieuwe SEAT Leon die zal worden geïntroduceerd op het salon van Genève. De vierde generatie van Spanjes populairste auto komt er als vijfdeurs en als break en zal uiteraard inzetten op connectiviteit, design en efficiëntie. Dat laatste aspect krijgt een paar maanden later, tegen midden 2020, een flinke boost met de lancering van de plug-inhybride uitvoeringen van beide koetswerkvarianten.
Rond diezelfde periode staan zowel de gefacelifte Ateca op de planning als het FR-uitrustingsniveau voor SEAT’s grootste SUV, de Tarraco.
De volledig elektrische el-Born is voorzien voor einde 2020-begin 2021, net als de Tarraco PHEV die op de SEAT-stand in Brussel staat.
Bij CUPRA zullen uiteraard de vernieuwde Ateca en de vierde Leon-generatie hun sportief dan kunnen ontplooien. Voor de tweede jaarhelft van 2020 staat bij CUPRA ook nog de Formentor op de agenda, een uniek model dat geen equivalent kent binnen het SEAT-gamma.
SEAT Urban Mobility als voortrekker in micromobiliteit
- Nieuwe, strategische business unit die focust op mobiliteitsoplossingen
- De ontwikkelde oplossingen zijn zowel bedoeld voor eindgebruikers als voor deelplatformen
- Voorstelling van e-Kickscooter concept en e-Scooter concept
Als autobouwer in het hart van een van Europa’s meest bruisende steden is SEAT al langer bezig met de ontwikkeling en uitbouw van mobiliteitsoplossingen. In die mate zelfs dat het merk de rol van ‘Centre of competence’ binnen de Volkswagen-groep werd toebedeeld voor de ontwikkeling en uitbouw van toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen voor alle merken.
Daarom zal deze nieuwe afdeling initiatieven zoals autodeelplatform Respiro opslorpen dat in Spanje een hele vloot cng-voertuigen beheert, maar ook het delen van kickscooters via UFO komt onder de hoede van SEAT Urban Mobility dat nauw zal samenwerken met SEAT:CODE, het nieuwe software-ontwikkelingscentrum van het merk. Daarnaast zal de verdere ontwikkeling van de volledig elektrische conceptauto Minimó binnen de activiteiten vallen van het nieuwe departement dat al zijn ontwikkelingen uitwerkt met zowel de particuliere koper als het professionele deelplatform in het achterhoofd.
Concreet vertaalde deze nieuwe benadering zich eind november in de lancering van twee productconcepten: de e-Kickscooter en de e-Scooter.
De e-Kickscooter concept bouwt verder op de SEAT eXS die in 2018 werd gelanceerd en waarvan wereldwijd al meer dan 10.000 exemplaren werden verkocht. Zo zal de nieuwe elektrische step beschikken over een rijbereik van 65 kilometer dankzij een veel grotere batterijcapaciteit van 551 Wh en over twee onafhankelijke remsystemen.
De e-Scooter concept is ontstaan in samenwerking met de Barcelonese fabrikant van elektrische scooters Silence, die de e-Scooter van SEAT zal bouwen in zijn fabrieken in Molins de Rei. De eerste elektrische scooter van SEAT zal beschikken over een 7 kW sterke motor die 240 Nm koppel biedt. Omdat het piekvermogen 11 kW bedraagt, voldoet hij aan de regels van een 125 cc-equivalent. De scooter haalt een topsnelheid van 100 km/u en accelereert in minder dan 4 seconden naar 50 km/u. Op basis van de WMTC-cyclus haalt de scooter een rijbereik van 115 km. Onder het zadel is er voldoende bergruimte voor twee helmen.
De commercialisering van beide concepten is voorzien voor 2020.