Nieuwe SEAT Ateca 2020: een nieuwe impuls voor de successtory

Nieuwe SEAT Ateca 2020: een nieuwe impuls voor de successtory

 

  • De nieuwe SEAT Ateca 2020 brengt in de compacte SUV een designevolutie teweeg dankzij zijn emotionelere koetswerkdesigntaal en zijn geüpdatete interieur
  • De SEAT Ateca zal volledig geconnecteerd zijn. Hij beschikt over in-car connectivity (online functies en diensten) en out-car connectivity met SEAT CONNECT
  • Geavanceerde rijhulpsystemen en comfortsystemen tillen de SEAT Ateca 2020 naar het volgende level in veiligheid
  • De nieuwe XPERIENCE-afwerking geeft de SUV zijn robuustere en offroadkarakter
  • Het hernieuwde gamma geavanceerde verbrandingsmotoren, nl. benzine (TSI) en diesel (TDI) van de SEAT Ateca helpen de uitstoot terug te dringen met behoud van de rijdynamiek

SEAT frist zijn succesvolle Ateca op en introduceert zijn 2020-versie. Het hernieuwde voertuig bouwt verder op de eigenschappen van de compacte SUV. Het heeft een opgefriste en emotionele verschijning zowel aan de binnen- als buitenkant, een volledig geconnecteerde user experience, verbeterde veiligheid en comfort en een verhoogde efficiëntie.

Toen hij voor het eerst werd gelanceerd, gaf de SEAT Ateca een nieuwe dimensie aan de markt van de compacte SUV’s. Hij werd de perfecte match voor het leven in de stad omdat de SUV ruim, praktisch en wendbaar was met een unieke stijl. En zijn duidelijke karakter, emotionele design en dynamische persoonlijkheid worden extra benadrukt in de nieuwe versie.

“De Ateca is een van de succesvolste voertuigen van het merk geworden. Sinds zijn lancering in 2016 zijn er meer dan 300.000 exemplaren verkocht. De nieuwe SEAT Ateca 2020 is een evolutie van het originele product. Hij streeft ernaar zijn succes verder te zetten door onze positie in een van de belangrijkste marktsegmenten te bestendigen”, zegt Carsten Isensee, SEAT-voorzitter en vicevoorzitter voor Finance en IT.

De SEAT Ateca is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona. Hij wordt geproduceerd in Kvasiny (Tsjechische Republiek) en geeft een extra elan aan de SUV-line-up van het merk, een voertuigsegment dat intrinsiek belangrijk is voor het aanhoudende succes van SEAT.

Sinds zijn lancering in 2016 zijn er meer dan 300.000 SEAT Ateca’s verkocht, een enorme prestatie voor de compacte SUV.

 

Inleiding: Vervolg van het succes in het compacte SUV-segment

“De Ateca markeert het succesvolle debuut van SEAT in het SUV-segment en is de hoeksteen geworden van de langetermijnstrategie van het bedrijf naast de andere pijlers van het bedrijf, de Ibiza- en de Leon-families”, stelt Wayne Griffiths, vicepresident voor Sales en Marketing. “De verkoop van het SUV-segment heeft de bedrijfsresultaten in 2019 zeer positief beïnvloed. 44% van de door SEAT verkochte wagens waren ofwel een Ateca-, Arona- of Tarraco-model. Met de nieuwe Ateca 2020 geloven we dat we de juiste koers varen om onze positieve resultaten in dit segment aan te houden”.

Alle SEAT-voertuigen staan achter dezelfde kernwaarden en bieden dynamisme, ongeëvenaarde looks, comfort, veiligheid en connectiviteit. De SEAT Ateca heeft al bewezen een belangrijke speler te zijn in de markt met zijn jaarlijks stijgende verkoop sinds zijn marktintroductie in 2016. Tot vandaag heeft hij meer dan 300.000 eenheden verkocht en in 2019 alleen rolden bijna 100.000 voertuigen van de band.

De introductie van de hernieuwde SEAT Ateca voegt nieuwe dimensies toe aan de compacte SUV. De positie in de markt wordt geïntensiveerd en maakt van de wagen een nog competitievere optie.

Het design werd vernieuwd en combineert de nieuwe SEAT designtaal met een uitgesproken look die vertrouwen toevoegt aan zijn persoonlijkheid en karakter. Daarnaast heeft de wagen ook extra wendbaarheid in petto, of hij nu stadswegen aandoet of te velde rijdt.

Op de steeds groter wordende impact van onze geconnecteerde wereld wordt ook ingespeeld. De nieuwe SEAT Ateca geeft klanten de mogelijkheid om hun digitale leven verder te leiden in het voertuig en ook erbuiten. De compacte SUV biedt connectiviteit van de laatste infotainmenttechnologie, met Full Link (draadloos toegang tot zowel Android Auto als Apple CarPlay) en online functies en diensten, beschikbaar via in-carapps die de rijervaring van de klant uitbreiden.

De SEAT Ateca integreert nu enkele van de meest geavanceerde beschikbare rijhulpsystemen zoals Predictive Adaptive Cruise Control, Pre-crash Assist, Travel Assist en Side Assist. Deze technologieën maken de compacte SUV veiliger en comfortabeler ongeacht in welke situatie klanten terechtkomen.

Last but not least biedt de SEAT Ateca 2020 een reeks nieuwe en geavanceerde verbrandingsmotoren aan om de uitstoot te verminderen. Het gamma bestrijkt zowel benzine- (TSI) en dieselopties (TDI) die bestelbaar zijn in een vermogen variërend tussen 110 pk (81 kW) en 190 pk (140 kW).

 

Design: Aangepast aan de moderne wereld, kracht verweven met emotionaliteit

 “De nieuwe SEAT Ateca werpt zich op met een verkwikkende look, meer in lijn met de behoeften van de markt. Hij verweeft de nieuwe SEAT designtaal met een robuust karakter maar een die geen afbreuk doet aan zijn emotionele persoonlijkheid”, zegt Alejandro Mesonero-Romanos, directeur Design bij SEAT. “Terwijl aan het interieur nieuwe kleuren worden toebedeeld, krijgen interieuronderdelen nieuwe stoffen met stiksels om de kwaliteit te benadrukken.”

 

Koetswerk

Het design van de SEAT Ateca ademt dynamisme en functionaliteit. Met elke aspect van het voertuig omzichtig vormgegeven blijft het een zelfverzekerde look uitstralen die onmiddellijk herkenbaar is. Bij de introductie van de 2020-versie van de compacte SUV werden deze details versterkt en toegevoegd, zodat de Ateca de wereld waarin hij rijdt, kan weerspiegelen, terwijl hij emotioneel koetswerkdesign mixt met een krachtigere robuustheid in zijn attitude.

De Ateca behoudt zijn brede, doorgaans gespierde voorkomen, hierin ondersteund door zijn afmetingen. De SUV is in lengte een klein beetje gegroeid (+18 mm) tot 4.381 mm wegens het nieuwe design van de neus en de achterbumpers. Hij blijft evenwel even breed (1.841 mm) en hoog (1.615 mm) als zijn voorganger.

De neus kreeg een nieuw uitzicht, geïntroduceerd door de nieuwe designtaal van SEAT, medegevormd door toevoeging van een nieuwe bumper en full-ledkoplampen. De SEAT-designsignatuur bleef behouden. De zijkant van het voertuig overschouwend blijft zijn profiel zelfverzekerdheid en dynamische uitdrukken met precieze lijnen en vloeiende vormen.

Achteraan werd het design zo gebeiteld om de krachtige schouders van de compacte SUV te benadrukken en zijn indrukwekkende 510 liter bagageruimte te verbergen. Een nieuwe achterbumper en de introductie van full-ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers vervolledigen de look van het voertuig en verhogen zijn aantrekkelijkheid. Gesimuleerde uitlaatpijpen geven het design een apart kantje en creëren extra intrige aan de achterzijde. Ten slotte vinden we de naam van de Ateca gebosseleerd in de nieuwe schrijfstijl.

De FR-afwerking zorgt voor een sportievere look met koplampen in mat Cosmo Grey naast een nieuw radiatorroosterdesign, voor- en achterbumperlijsten, mistlamprooster, spiegelbehuizingen, zijlijsten en mat afgewerkte gesimuleerde uitlaten.

De nieuwste afwerking heet XPERIENCE die de compacte SUV een vleugje offroadkarakter geeft en zo het gevoel van veelzijdigheid, vrijheid en vertrouwen creëert. Dat karakter wordt beklemtoond door de zwarte voor- en achterbumpers, zij- en wielkasten, met zijlijsten en voor- en achterlijsten afgewerkt in aluminiumlook.

En met de optie van 14 verschillende lichtmetalen velgen tussen 16 en 19 duim en een groot palet van 10 koetswerkkleuren (inclusief de nieuwe lak Dark Camouflage). Welke afwerking ook gekozen wordt (Reference, Style, de sportieve FR of de gloednieuwe XPERIENCE), de nieuwe SEAT Ateca heeft de spirit die past bij de lifestyle van de klant.

 

Interieur

Vanbinnen sluit het interieurdesign mooi aan op de buitenkant van de SEAT Ateca. De cabine oogt elegant en verfijnd en geeft een dynamisch gevoel. Het nieuwe voertuig vergroot de sfeer van het interieur en geeft de indruk van hoogwaardige kwaliteit, kracht en veiligheid zodra je binnenin plaatsneemt.

In het interieur gaat alle aandacht vanaf de bestuurdersstoel naar SEAT’s Digital Cockpit van 10,25 duim. Met een verbeterde HMI-interface en diagonaal zicht, en geüpgraded met een infotainmentsysteem van 8,25 of 9,2 duim is het interieur volledig gedigitaliseerd.

De ‘fit & finish’ van het interieur van de nieuwe SEAT Ateca omvat ook nieuw materiaal voor de deurlijsten met een stikseleffect in de panelen. Nieuwe bekledingen dragen bij aan de robuustheid, terwijl de bestuurder profiteert van de tastbaarheid van een nieuw ontworpen stuur, waardoor een groter gevoel van verbinding tussen bestuurder en voertuig ontstaat. En op de koude dagen kan het stuur worden verwarmd, nog meer comfort.

Het verwarmbare stuur is niet de enige verbetering aan de Ateca op die koude dagen. De compacte SUV beschikt ook over een allweathervoorruit met een onzichtbare coating: Climacoat.

Deze technologie bestaat erin dat de voorruit in slechts 2 à 3 minuten kan worden ontvroren zonder dat de druk op het systeem wordt opgevoerd. Belangrijk is dat het systeem niets weerkaatst, zodat het zicht van de bestuurder niet belemmerd wordt.

De bestuurdersstoel is elektrisch en in 8 richtingen aanpasbaar, met geheugenfunctie (voor de stoel en ook voor de buitenspiegels). Zo weet u steeds de perfecte zitpositie te vinden achter het stuur.

Het interieurdesign wordt onderstreept door de matte afwerking van de ventilatieopeningen, de versnellingspook en het infotainmentsysteem, met meerkleurige sfeerverlichting die een extra dimensie geeft aan de interieurafwerking van het voertuig.

 

Connectiviteit: Meer geconnecteerd, meer afgestemd op het moderne leven

De wereld is sterk veranderd sinds de SEAT Ateca voor het eerst op de markt kwam. We zijn meer geconnecteerd en meer dan ooit tevoren afhankelijk van een meer gedigitaliseerde ervaring. Deze digitale wereld moeten we met ons meenemen in de auto. Daarom tilt de nieuwe versie van de compacte SUV connectiviteit naar een hoger niveau.

Centraal staat SEAT’s Digital Cockpit die een door de gebruiker in te stellen hoogresolutie-instrumentencluster van 10,25 duim verenigt met een infotainmentsysteem. Het standaard Media system kan bogen op een scherm van 8,25 duim dat compatibel is met de smartphone (audio), terwijl het grotere (9,2 duim) Connect System navigatie en spraakbediening aanbiedt om de interactie met de gebruiker te vereenvoudigen. Om het eenvoudig te houden bevat de nieuwe Ateca ook verlichte USB-aansluitingen type C om gemakkelijker in te pluggen, te connecteren en probleemloos op te laden.

Spraakbediening is wellicht een van de gemakkelijkste en meest natuurlijke manieren om te interageren met de apparaten, zeker nu we de ‘home assistants’ uit de consumentenelektronica meer en meer gewoon worden.

Spraakbediening maakt een natuurlijke herkenning van de taal mogelijk zodat de gebruiker kan interageren met het infotainmentsysteem via natuurlijke spraakopdrachten. Hij kan ook wijzigingen doorgeven en verwijzen naar vroegere opdrachten. Of u nu op zoek bent naar navigatie-informatie of muziek, het gaat sneller en gemakkelijker. Het systeem wordt opgestart door het uitspreken van de eenvoudige wake-upwoorden “Hola Hola”.

En met het Full Link-systeem zullen klanten ook toegang hebben tot hun digitale leven ongeacht het apparaat dat ze gebruiken, Android Auto of Apple CarPlay (via een draadloze verbinding gebaseerd op Bluetooth of WLAN).

Het Full Link-systeem is de netwerkverbinding naar connectiviteit waardoor gebruikers hun mobiele apparaten kunnen aansluiten op het infotainmentsysteem van het voertuig en zo hun digitale ecosysteem de wagen inbrengen. Of u nu uw adressenlijst aan de wagen wil koppelen, de muziek voor op reis of je kaartsystemen, ze zijn allemaal beschikbaar en toegankelijk op een gecontroleerde, intuïtieve en veilige manier die bestuurders niet afleidt van de weg en gebruik maakt van het infotainmentsysteem of de geïntegreerde stuurwielcontrole.

SEAT CONNECT met geïntegreerde SIM betekent dat uw verbinding met de digitale wereld nooit zal worden verbroken en dat bij toekomstige ontwikkelingen het systeem de gebruikers de toegang zal verschaffen tot de recentste infotainmentapps die te allen tijde kunnen worden geüpdatet. Dat betekent dat het aantal in-car en online diensten tijdens de levensduur van het voertuig zal groeien naarmate het digitale ecosysteem zich uitbreidt. SEAT CONNECT zal een jaar kosteloos worden aangeboden, ongeacht welke versie of afwerking de klant kiest.

De ingebouwde eSIM houdt ook in dat de dienst eCall beschikbaar is. Deze contacteert rechtstreeks de nooddiensten bij een incident en geeft zo een hoger niveau van veiligheid aan het voertuig. Het gaat niet alleen om het eventueel maken van een noodoproep (manueel of automatisch), maar ook belangrijke gegevens zoals locatie van de wagen, motortype, koetswerkkleur of aantal passagiers worden doorgegeven, zodat het verlenen van assistentie gemakkelijker wordt.

Bovendien biedt de geïntegreerde eSIM ook de mogelijkheid om de SEAT-diensten te bereiken via de ‘private call’-knop. Hierdoor kan de bestuurder in zijn eigen taal met de SEAT-diensten communiceren, waar hij zich ook bevindt.

Dankzij de geïntegreerde eSIM van SEAT CONNECT kunnen sommige infotainmentfuncties realtime informatie uit de cloud halen. Het traditionele navigatiesysteem krijgt hierdoor een extra dimensie. Bijvoorbeeld online verkeersinformatie, locaties van parkings en benzinestations met hun openingstijden en actuele prijzen.

De SEAT Connect-app opent een hele nieuwe wereld van mogelijkheden doordat hij toegang geeft tot diensten op afstand. U kunt de app downloaden op uw smartphone. Hij geeft u vanop afstand controle over tal van features die bijdragen tot het maximaliseren van de rijervaring buiten de wagen.

Vanop afstand hebben gebruikers toegang tot de gegevens van hun voertuig: rijgegevens, parkeerpositie, voertuigstatus, ook deuren en lichten, het inschakelen van snelheidswaarschuwingen die waarschuwen als er te hard wordt gereden met de wagen, gebieds- en antidiefstalwaarschuwingen, openen en sluiten van de deuren op afstand en ontgrendeldienst of claxonneren op afstand en knipperen om de wagen gemakkelijker terug te vinden.

 

Veiligheid: Een van de veiligste, intelligentste compacte SUV’s op de markt

“De nieuwe SEAT Ateca behoudt niet alleen zijn kracht, zoals zijn uitstekende robuustheid in de duurzaamheidstests bewijst, maar hij geeft ook een nieuwe dimensie aan veiligheid en gemak. Dit komt omdat in de wagen systemen werden geïntegreerd die van de compacte SUV een van de veiligste en meest geavanceerde op de markt maakt”, zegt Axel Andorff, directielid en vicepresident voor Research en Development bij SEAT. “Van de mogelijkheid om in bepaalde omstandigheden en onder toezicht geautomatiseerd rijden aan te bieden tot het helpen van de bestuurder bij het verlaten van een parkeerplaats, de nieuwe SEAT Ateca geeft zowel bestuurders als voetgangers meer gemoedsrust.”

De nieuwe SEAT Ateca is misschien wel een van de veiligste voertuigen in zijn segment. Hij biedt een reeks nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) wat weinig concurrenten doen. Hij werd ontwikkeld om meer te zien van zijn omgeving, in staat om op hindernissen op de weg te reageren. Dankzij deze technologieën kan de SEAT Ateca zijn omgeving voelen en een geoptimaliseerde bescherming bieden in elke situatie.

Systemen zoals de Pre-crash Assist, Predictive Adaptive Cruise Control (ACC), Travel Assist, Emergency Assist en Side en Exit Assist werken samen om de wagen en zijn inzittenden te beschermen.

Pre-crash Assist is een systeem dat is ontworpen om het voertuig en de inzittenden voor te bereiden mocht het ergste gebeuren en een botsing waarschijnlijk is. De boordsystemen werken samen: de voorste gordels worden aangespannen, vensters en zonnedaken gesloten en waarschuwingslichten geactiveerd om de gevolgen van een ongeval te verzachten.

Door gebruik te maken van gps-data uit het navigatiesysteem kan de Predictive Adaptive Cruise Control (ACC) de compacte SUV positioneren en zijn snelheid corrigeren in functie van de weg die voor het voertuig ligt (bochten, ronde punten, kruispunten, snelheidsbeperkingen en bebouwde kom). En door gebruik te maken van de input van de vooraan gemonteerde camera en verkeersbordenherkenning kan hij de snelheid van de wagen aanpassen als de snelheidsbeperkingen veranderen.

De semiautomatische rijfunctie gaat verder met de introductie van de technologie van Travel Assist. Door eenvoudig één knop in te drukken op het stuurwiel gebruikt het geavanceerde systeem informatie van de ACC en de Lane Assist om de wagen actief in het midden van de rijstrook te houden en de snelheid aan te passen aan de verkeersstroom. Hij geeft assistentie tot de snelheid van 210 km/u.

Om de veiligheid te behouden en wettelijk de regels te respecteren moet de bestuurder het systeem en de omgeving constant monitoren. Daarbij moet hij ten minste één hand op het stuur houden. Als de wagen detecteert dat de bestuurder het stuur meer dan 15 seconden los heeft gelaten, zal hij auditieve en visuele waarschuwingen geven met eventueel een remstoot. Als de bestuurder dan nog niet reageert kan de Emergency Assist de Ateca tot volledige stilstand brengen.

Een nieuwe dimensie die werd toegevoegd aan de SEAT Ateca is de Exit Assist. Bij het verlaten van een parkeerplaats kan de wagen een auditieve en visuele waarschuwing geven als er verkeer nadert. Dit kunnen andere voertuigen op de weg zijn, of fietsers en voetgangers op de stoep. Indien nodig schakelt de wagen over op automatisch remmen.

De SEAT Ateca zal ook beschikken over Side Assist dat voertuigen detecteert tot 70 m ver. Het systeem waarschuwt via een led in de buitenspiegels.

Voor de mensen die graag slepen biedt de Ateca ook de technologie van Trailer Assist. Het systeem ondersteunt de bestuurder die achteruitrijdt of parkeert met een aanhangwagen. Het beeld van de achteruitrijcamera begeleidt de wagen en de aanhangwagen naar de exacte gewenste positie.

Het gebruik is eenvoudig. De bestuurder hoeft zich alleen in achteruit te zetten, de parkeerhulpknop in te drukken en de regelknop voor de buitenspiegels te gebruiken om de richting aan te geven waarin ze de aanhangwagen willen sturen. Daarna zelf eenvoudig versnellen, remmen of van versnelling veranderen bij handgeschakelde voertuigen, en het systeem doet de rest.

Maar de nieuwe boordsystemen van de SEAT Ateca gaan niet louter over veiligheid. Technologieën maken de compacte SUV geschikter en comfortabeler en doen hem beter rijden. Dankzij de te selecteren rijprofielen (Eco, Normal, Sport en Individual op voorwielaandrijvingen, en de extra modi Offroad en Snow op vierwielaandrijvingen kan het rijgedrag van de wagen veranderen afhankelijk van de omstandigheden en de wensen van de bestuurder, zodat rijden comfortabeler wordt.

 

Aandrijvingen: Benzine- en dieselmotoren ontworpen voor maximale efficiëntie

Een gamma van aandrijvingen verhogen efficiëntie, of klanten nu kiezen voor benzine (TSI) of diesel (TDI). Elk van ze is ontworpen om de hoogste graad van prestaties en bestuurbaarheid af te leveren terwijl de uitstoot wordt teruggedrongen om klanten de juiste voertuig-motorcombinatie te geven die voldoet aan hun noden.

 

Benzine

Er zijn vier benzineopties beschikbaar.

Een driecilinder 1.0 liter die 110 pk (81 kW) levert in combinatie met een manuele versnellingsbak. Deze motor maakt gebruik van een Miller-verbrandingscyclus en een turbolader met variabele geometrie om efficiëntie naar een hoger niveau te tillen in deze cilinderinhoud.

De Miller-cyclus optimaliseert de regeling van de valvetrain met vroege sluiting van de inlaten in combinatie met een hogere compressie en turbolading om het lucht-brandstofmengsel beter onder controle te houden en de efficiëntie tot 10% te verbeteren.

Voor een vermogen van 150 pk (110 kW) is de grotere viercilinder 1.5 liter beschikbaar zowel met manuele versnellingsbak als met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Hij integreert Active Cylinder Management: in sommige rijomstandigheden werkt de motor op slechts twee cilinders om het brandstofverbruik te drukken en efficiëntie te maximaliseren.

De meest krachtige benzineoptie is een 190 pk (140 kW) 2.0 liter altijd met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 4Drive-vierwielaandrijving.

 

Diesel

Diesel blijft een belangrijke technologie binnen de aandrijvingen van de Ateca. Dankzij de introductie van de nieuwe versie van de Ateca werd het aanbod aangepast om een grotere balans tussen dynamiek en efficiëntie aan te bieden.

De 1.6 liter TDI’s die voorheen beschikbaar waren met een lager vermogen van 115 pk (85 kW) zijn vervangen door 2.0 liter TDI-motoren. Naast betere prestaties (meer koppel en maximaal vermogen beschikbaar in een breder bereik van de toerentallen), zorgt de 2.0 TDI voor een aanzienlijke uitstootreductie.

De line-up bestaat uit een 2.0 liter-motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met een vermogen van 115 pk (85 kW).

Er is ook een krachtigere TDI met 150 pk (110 kW), gekoppeld aan een handmatige of DSG-transmissie met dubbele koppeling. De 150 pk-variant (110 kW) is ook beschikbaar met 4Drive-vierwielaandrijving (uitsluitend met DSG-versnellingsbak).

Alle TDI’s introduceren een nieuw SCR-systeem met dubbele dosering dat een dubbele AdBlue-injectie omvat om de NOx-uitstoot aanzienlijk te verminderen in vergelijking met de dieselmotoren van de vorige generatie. Het resultaat is een reeks dieselmotoren die voldoen aan de strenge eisen van de Euro 6AP-emissienormen.

 

Samenvatting aanbod aandrijvingen:

4 benzineopties:

-        1.0 TSI 81 kW/110 pk, handgeschakeld

-        1.5 TSI 110 kW/150 pk, handgeschakeld

-        1.5 TSI 110 kW/150 pk, DSG-versnellingsbak

-        2.0 TSI 140 kW/190 pk, DSG-versnellingsbak & 4Drive

 

4 dieselopties:

-        2.0 TDI 85 kW/115 pk, handgeschakeld

-        2.0 TDI 110 kW/150 pk, handgeschakeld

-        2.0 TDI 110 kW/150 pk, DSG-versnellingsbak

-        2.0 TDI 110 kW/150 pk, DSG-versnellingsbak & 4Drive

 

SE20-44N - World premiere SEAT Ateca (13p).pdf 2 MB SE20-44N - World premiere SEAT Ateca.docx 61 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.

 

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy