Hybride wagens zijn niet bedoeld voor lange afstanden en andere foute beweringen

Hybride wagens zijn niet bedoeld voor lange afstanden en andere foute beweringen

  • Van emissievrij rijden tot de gemoedsrust die gepaard gaat met zo ver rijden als je wil, hybride auto's zijn geschikt voor alle behoeften
  • Het elektrisch rijbereik van de SEAT Leon e-HYBRID tot 64 kilometer stelt je in staat om zoveel in en tussen steden te reizen als je maar wil
  • In de hybride modus leveren de twee motoren samen de hoogste energie-efficiëntie, waardoor het verbruik wordt beperkt

Plug-inhybride auto's zijn blijvertjes. Ze maken het niet alleen mogelijk om in 100% elektrische modus te rijden, maar dankzij de combinatie van hun twee motoren zijn het zeer veelzijdige voertuigen. Toch bestaan er nog een paar mythen over plug-inhybride wagens. We ontzenuwen de valse beweringen met Neus Mesalles, een Complete Vehicle Engineer bij SEAT, aan het stuur van de eerste PHEV van het merk, de Leon e-HYBRID.

 

De 100% elektrische modus is alleen om in de stad te rijden.

Niet waar! We starten de wagen in Barcelona. "Het voertuig is vooraf ingesteld om wanneer het maar kan, in elektrische modus te starten" legt Neus uit. Met emissievrij rijden moet niemand zich nog zorgen maken over de anti-vervuilingsbeperkingen die in steeds meer steden gelden. Het biedt ook voordelen zoals gereserveerde rijstroken en parkeergelegenheid voor deze voertuigen.

 

Alleen voor stedelijke snelheidsbeperkingen.

Niet waar! Neus haar trip naar Martorell zal ook deze foute bewering ontkrachten. "Vaak wordt de elektrische modus geassocieerd met lage snelheden, typisch voor de stad; maar we kunnen gemakkelijk aan de maximumsnelheid rijden, in dit geval 120 km/u", zegt Neus.

 

Hybride wagens verbruiken meer.

Niet waar! In Martorell aangekomen, moet de SEAT-technicus naar een 50 km verderop gelegen testbaan. Daarvoor kiest ze de hybride modus. "Nu wisselen beide motoren, de elektrische en de verbrandingsmotor, elkaar automatisch af voor een maximale energie-efficiëntie", zegt ze. Dit resulteert in een drastische vermindering van het verbruik; in het geval van de SEAT Leon e-HYBRID is dit 1,1 l tot 1,3 l/100 km (WLTP) en 18,1 - 19,3 kW/100 km (WLTP), en ook een lagere CO2-uitstoot. "En als je snel gas geeft, draaien beide motoren tegelijk en bieden ze maximaal vermogen." Het vermogen van de Leon e-HYBRID is 204 pk (150 kW), waardoor hij in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan.

 

Hybride wagens zijn niet geschikt voor lange afstanden.

Niet waar! Met de hybride modus kunnen de twee motoren niet alleen automatisch worden gecombineerd, maar kunnen ze ook handmatig worden geconfigureerd. De elektrische oplading kan voor later geprogrammeerd worden of de batterij kan opgeladen worden tijdens het rijden met de verbrandingsmotor. "Met een plug-inhybride heb je de gemoedsrust om zo ver te rijden als je wilt, ongeacht het elektrisch rijbereik", zegt de ingenieur. "De combinatie van beide technologieën, elektrisch en verbranding, biedt verschillende voordelen", besluit ze.

SE21-02N - Hybrid claims (2p).pdf 432 KB SE21-02N - Hybrid claims.docx 46 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy