Hoe componeert een gelauwerd jazzmuzikant de soundtrack voor een autoreclame?

Hoe componeert een gelauwerd jazzmuzikant de soundtrack voor een autoreclame?

Kamasi Washington x CUPRA

  • De beroemde Amerikaanse saxofonist en componist Kamasi Washington schreef de song voor de nieuwe CUPRA Leon e-HYBRID commercial
  • Washington nam de uitdaging aan om een melodie te creëren die past bij de emoties van het rijden met het eerste geëlektrificeerde model van het merk
  • Kracht, exclusiviteit, duurzaamheid en controle zijn enkele van de kwaliteiten die de liedjesschrijver en de CUPRA Leon e-HYBRID delen

 

Bij het maken van kunst is er altijd een verhaal te vertellen, zijn er waarden te tonen en er is een karakter waar het werk in gehuld kan worden. Toen de Amerikaanse saxofonist en componist Kamasi Washington, genomineerd voor de Grammy Awards van 2021 in de categorie beste soundtrack voor visuele media voor 'Becoming', de opdracht kreeg om de melodie te creëren voor de nieuwe CUPRA Leon e-HYBRID-commercial, vond hij dat zijn muziek ongebruikelijk was voor reclame. Kort daarna ontdekte hij dat de achtergrond, de waarden en het karakter van de CUPRA Leon e-HYBRID ook niet alledaags zijn.

- Een ander soort opdracht. Washington, die werd geboren in een muzikantenfamilie in Los Angeles, is een bekend saxofonist die vooral indruk maakt met zijn jazzcomposities. De persoonlijkheid van zijn melodieën was de voornaamste reden waarom CUPRA hem vroeg het themanummer te creëren van de commercial voor het eerste model van het merk: "Ze vertelden me dat ze iets heel ongewoons wilden, met veel energie", zegt de componist. “En ik dacht: Hmm, oké. Zoiets hoor je niet vaak in een commercial”. Hij nam de uitdaging aan.

- Het artistieke proces. "Over het algemeen duik ik gewoon in de leegte om iets te vinden waarvan ik niet wist dat het er was", legt Washington uit. Bovendien, in dit project "heb ik me geconcentreerd op het vertalen in geluid van de emoties die met woorden werden beschreven, om die beweging vast te leggen die de hoofdrolspeler in de video ervaart", zo geeft hij aan. De opdracht was niet gemakkelijk; in tijden van COVID-19 was hij in Amsterdam terwijl zijn hele band in Los Angeles zat. “We hadden nog nooit eerder muziek gemaakt via videoconferentie, soms was het daar zes uur 's avonds, maar voor mij was het dan drie uur 's morgens", herinnert hij zich.

- Het karakter van de auto, door muziek. "Het begint met een rommelend geluid; je weet dat er iets gaat gebeuren, en dan komt die clash, iets compleet dissonant", zegt de componist. In de video past de intensiteit van de muziek bij de stress van het verkeer. Washington wilde tonen hoe, in een overweldigende atmosfeer, de CUPRA Leon e-HYBRID plots doorbreekt als een verfrissend element: "Als alles op het punt staat te ontploffen, verschijnt het hoofdpersonage in de auto, alles wordt rustiger, en plots komt de intensiteit op gang en keert terug, maar dan zonder de dissonantie". Nu heeft de bestuurder van het hybride voertuig de controle, zijn persoonlijkheid zegeviert over de chaos. "Er loopt een lijn door, een melodie die door het vuur gaat, door het water en dan in de lucht verdwijnt", legt de maker uit.

- Een ambassadeur van luxe. De Spaans-Duitse acteur Daniel Brühl, bekend van films als Inglorious Bastards, Rush of Good Bye, Lenin! of series als The Alienist, is het hoofdpersonage van de spot, onder het motto "Er is een moment waarop je voor anderen rijdt en een moment waarop je voor jezelf rijdt". Gevraagd naar zijn nieuwe rol als CUPRA-ambassadeur, bekent Brühl dat hij "er erg naar uitkijkt om deel uit te maken van de CUPRA-familie, een eigentijds merk uit mijn geboortestad Barcelona dat mijn levensstijl en mijn waarden deelt". En hij voegt eraan toe: “Als ik een wagen kies is de belangrijkste factor voor mij duurzaamheid. Als sportliefhebber heb ik een prestatiegerichte wagen nodig die niet alleen zo snel mogelijk accelereert, maar ook de impact op het milieu in de ruimste zin van het woord zo klein mogelijk houdt". Daarom "is de nieuwe CUPRA Leon e-HYBRID de perfecte keuze", besluit hij.

- Puur genot. Dit was een ander soort project voor Washington. "Als ik zoiets componeer, leidt dat me naar een plek waar ik zelf misschien niet zo snel zou zijn gekomen, en dat is cool, en uiteindelijk stop ik iets van dat gevoel in wat ik doe", legt hij uit. Wat zijn creatie betreft, "het is uiteindelijk een van die muziekstukken geworden die ik waarschijnlijk voor mijn plezier zal spelen", besluit hij. Wat de CUPRA Leon e-HYBRID betreft, het beste daaraan, is het plezier van ermee te rijden.

CU21-07N Kamasi (3p).pdf 207 KB CU21-07N Kamasi.docx 226 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy