Hoe 16 miljoen onderdelen per dag beheren?

Hoe 16 miljoen onderdelen per dag beheren?

  • De nieuwe Control Tower zal in real time de locatie beheren van de meer dan 16 miljoen onderdelen die SEAT Martorell elke dag nodig heeft om 2.300 auto’s te bouwen
  • Dankzij dit nieuwe systeem kunnen klanten hun auto herconfigureren, zelfs nadat hij is besteld
  • De Control Tower staat op de shortlist voor de SEAT Innovation Day, waar de meest innovatieve, door werknemers aangebrachte projecten onder de aandacht worden gebracht

Een videomuur opgedeeld in verschillende schermen toont constant bijgewerkte cijfers, grafieken, routekaarten, codes, enzovoort. Het lijkt op de controletoren in een luchthaven, maar dat is het niet. Dit is de SEAT Control Tower in het Logistics Centre, een nieuw systeem dat in real time de gegevens doorgeeft van de 16 miljoen onderdelen die elke dag nodig zijn om zo’n 2.300 auto’s te maken.

Geconnecteerd met innovatie. Op slechts 26 weken tijd heeft een baanbrekend project vorm gekregen in het SEAT Logistics Centre. Er wordt gebruikgemaakt van een app om live de exacte locatie te bepalen van elk van de onderdelen die nodig zijn om een auto te maken, in verband met de productievereisten. “Voor het eerst zal SEAT in real time kunnen beschikken over informatie met betrekking tot de materiaalflow, waarschuwingen bij verplaatsing en het verbruik van productiemateriaal. Informatie waarvoor vroeger ettelijke uren en heel wat telefoontjes nodig waren, wordt nu in een paar seconden geüpdatet”, vertelt projectleider David Castilla.

200.000 kerncijfers worden dagelijks live bijgewerkt. Een auto is een gigantische puzzel waarvan elk onderdeel en elke component essentieel zijn, dus het is van vitaal belang dat we weten waar elk stuk is en of het op tijd zal aankomen.

“We streven ernaar om alles te monitoren, van de stock bij de toeleveranciers tot gebeurtenissen op de productielijn, tijdens het transport en in de logistieke centra”, zegt David. Deze gegevens vormen bovendien de basis voor voorspellende tools die problemen kunnen oplossen voordat ze opduiken. “Dit baanbrekende SEAT-project illustreert de capaciteiten van onze logistieke teams en productieteams in de voortdurende digitale transformatie van onze processen. Na 26 weken zal het project onze klanten ten goede komen, aangezien ze toegang zullen krijgen tot alle essentiële informatie rond hun voertuig en de levering”, vertelt Dr. Christian Vollmer, vicevoorzitter voor productie en logistiek bij SEAT.

Kortere doorlooptijden. Dit baanbrekende systeem moet op korte termijn de leveringstijden van bestellingen inkorten. “De klant wordt een deel van het planningsproces. Hij kan kleurwijzigingen aanvragen vlak voor de auto wordt gelakt, en hij kan vragen om last minute specifieke onderdelen te monteren. Dankzij dit proces zullen we ons een beeld kunnen vormen van wat klanten echt willen, zodat we de bevoorradingsketen kunnen aanpassen en sturen in de richting van wat zij nodig hebben”, verklaart Enric Martí, verantwoordelijk voor logistiek bij SEAT.

Meer efficiëntie betekent minder CO2. Ook het milieu plukt hier de vruchten van, aangezien een van de doelstellingen van dit project is om de transportroutes voor het materiaal te verbeteren. Dat zal mogelijk zijn dankzij een app die de locatie aangeeft van de vrachtwagenbestuurders, zodat ze live kunnen interageren. De app biedt voor het eerst een voorspellende ETA (estimated time of arrival of geschatte aankomsttijd). In toekomstige stappen van het project zullen ook weersvoorspellingen worden opgenomen, om alternatieve routes te kunnen voorstellen en de tijd op de weg in te korten.

Innovation Day. Deze app heeft het team een plek bezorgd op de shortlist voor de SEAT Innovation Day, die de meest innovatieve projecten van werknemers erkent. “In deze fase kunnen we lang op voorhand goed anticiperen op de productienoden. Het rechtstreekse voordeel is voor de klanten, want nu kunnen we hen een realistische leverdatum garanderen, omdat we precies weten of de onderdelen voor hun auto beschikbaar zullen zijn op de geplande productiedatum”, zegt de projectleider.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy