Generatiesprong: van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde Leon

Generatiesprong: van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde Leon

 

  • SEAT viert zijn 70ste verjaardag: van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde Leon
  • De SEAT 1400: de luxueuze en elegante berline markeerde de geboorte van het merk
  • Vandaag belichaamt de volledig vernieuwde Leon de spirit van de 1400. Hij brengt het bedrijf naar nieuwe hoogten en helpt het segment mee te bepalen met zijn benadering van design, technologie en innovatie

Vanaf zijn prille begin lanceerde SEAT wagens die waren ontworpen en ontwikkeld voor de klant en diens eisen. Toen de SEAT 1400 in 1953 werd geïntroduceerd opende hij de weg naar grotere mobiliteitsniveaus met de stijlvolle look van een Amerikaans voertuig en de luxe en elegantie die het publiek van toen nastreefde.

Snel even doorspoelen naar vandaag: de volledig vernieuwde SEAT Leon neemt de spirit van de eerste wagen van het merk over en kapselt hem in in een van de meest geavanceerde wagens die ooit van de productieband in de fabriek van Martorell rolden.

Maar hoe zijn design en technologie de afgelopen 70 jaar geëvolueerd?

 

Koetswerkdesign

De klanteneisen kenden doorheen de decennia een significante verschuiving. Waar we destijds een afwerking in chroom en cirkelvormige koplampen wensten, willen we nu een meer geïntegreerde benadering die aerodynamica en esthetische puurheid verenigt.

-        Vooraanzicht: Voorbij zijn de dagen met een overvloed aan verchroomde koplampen en bolvormige vormen. Design heeft de voorkant gesculpteerd tot een mix waarin esthetische elementen en aerodynamica versmelten om een zuiverdere, zelfverzekerde, coole look te creëren.

-        Achteraanzicht: Smalle, haast onzichtbare achterlichten, uitgerekte koffers en smalle achterruiten plaveiden de weg voor een geavanceerde dynamische verlichting die de designtaal van de volledig vernieuwde SEAT Leon in de verf zet.

-        Zijkant: Zienswijzen zijn veranderd: in de jaren 50 toont de SEAT 1400 het grote, kaarsrechte design, smalle wielen en een gebogen zijkanten die erg in de mode waren. Snel doorspoelend naar vandaag legt de volledige vernieuwde SEAT Leon de nadruk op een meer dynamische look, waar de hellingshoek van de A-stijl, positie van de schouders en heldere lijnen prestatie en vertrouwen inboezemen.

 

Interieurdesign en ruimte

-        Stoelen: De SEAT 1400 benadrukt de praktische aard van die tijd waar zitten op een bank plaats gaf aan elkeen zowel voor- als achteraan. Maar de tijden zijn veranderd en de voorste stoelen van de SEAT Leon zijn elk een cocon voor de bestuurder en de passagier. Ze bieden optimale ondersteuning en comfort, zelfs op de langste trajecten. Achterin voorzien de individuele stoelen de perfecte balans tussen comfort en wendbaarheid.

-        Koffer: In de jaren 50 waren de koffers groot, maar ze moesten groot zijn. De SEAT 1400 herbergt immers het reservewiel en de toegang tot de bijvuldop, waardoor de bruikbaarheid van de koffer deels verloren gaat. Vandaag wordt de bagageruimte gemaximaliseerd door diepere bodems en door de modulariteit van de achterstoelen die op verschillende wijzen kunnen worden neergeklapt om de laadruimte te vergroten.

 

Styling van de buitenkant

-        Koplampen: Grote ronde tweeledige lampen hebben plaatsgemaakt voor geavanceerde ledtechnologie die ontwerpers meer creatieve vrijheid geeft om verlichting op te nemen in de taal van het voertuig.

-        Achterlichten: Smalle en functionele lichten zijn vervangen door dynamische, communicatieve lichtsystemen die de persoonlijkheid van de wagen benadrukken en een nieuwe dimensie geven aan het design van de achterkant.

-        Velgen: De grote banden, kleine stalen velgen en verchroomde wieldoppen uit de jaren 50 zijn vervangen door grotere, meer ingewikkelde ontwerpen uit lichter aluminium met lagere profielen.

-        Logo: Eenvoud is de sleutel in de SEAT-story en het logo van de 1400 weerspiegelt die noodzaak. Doorgespoeld naar 2020: de volledig vernieuwde SEAT Leon gebruikt een vetter, meer robuust logo voor een gevestigd en welbekend merk.

-        Antenne: De SEAT 1400 is geboren in het analoge tijdperk waar entertainment in de wagen eerder een modesnufje was dan een vereiste. Vandaag betekent de digitalisering in ons leven dat een overvloed aan radiostations over alle continenten uitzenden, en de SEAT Leon ontvangst ze allemaal.

 

‘Look and feel’-interieur

-        Dashboard: Naar het voorbeeld van andere domeinen, waren de analoge wijzerplaten, waarop weinig informatie gedisplayed werd, talrijk ingebouwd in de SEAT 1400. Met het gamma ingebouwde systemen die beschikbaar zijn op de SEAT Leon, kan meer informatie duidelijker worden weergegeven en aangepast aan de individuele gebruiker dankzij digitale, configureerbare schermtechnologie.

-        Stuur: De belangrijkste link tussen de bestuurder en de wagen. In de vijftiger jaren was het een eenvoudig, dun tweespaaks ding dat uitsluitend was ontworpen om aan het stuur te draaien. De moderne tijd heeft tot meer tactiliteit en ergonomisch design geleid, evenals multifunctionele bedieningselementen waarmee de bestuurder een groot aantal functies kan aansturen.

-        Infotainment: Een radio die kon worden afgestemd op een minimumaantal stations was in het tijdperk van de 1400 net zo geavanceerd, tegenwoordig is de volledig vernieuwde SEAT Leon een van de best geconnecteerde auto's die het merk ooit heeft gemaakt. Non-stop aangesloten op ons digitale leven kunnen we onze slimme apparaten meenemen in de wagen. We kunnen ze connecteren en toegang krijgen tot al onze apps, contacten en media via het high-definition infotainmentsysteem.

-        Versnellingspook: De aan de stuurkolom gemonteerde versnellingspook in de SEAT 1400 maakte het schakelen in de versnellingsbak met vier versnellingen eenvoudiger, maar dankzij de shift-by-wire-technologie profiteert de SEAT Leon van soepel schakelen, ongeacht de rijomstandigheden. De technologie zorgt ook voor vrije ruimte waardoor er meer plaats is voor inzittenden en bagage.

-        Afwerking: Voor de SEAT 1400 waren amper opties beschikbaar. Vandaag is de lijst eindeloos: klanten kunnen de afwerkingen en opties uitkiezen, zodat hun wagen past bij hun persoonlijkheid en levensstijl.

 

Aandrijving

-        Motoren: De SEAT 1400 beschikte over een viercilinder in-lijnbenzinemotor met een cilinderinhoud van 1.395 cc, die 44 pk produceerde bij 4.400 tpm, wat hem een topsnelheid van 125 km/u en een gemiddeld verbruik van 10,5 liter/100 km opleverde. Tegenwoordig is de efficiëntie van motoren de sleutel tot succes, en de volledig hernieuwde SEAT Leon integreert mild-hybride technologie om de brandstofefficiëntie te maximaliseren.

De 1,5 liter viercilinder TSI mHEV voegt 48V mild-hybride technologie toe aan de verbrandingsmotor, wat betekent dat hij 221 km/u kan bereiken, en slechts 5,6 - 6,4 liter/100 km (WLTP) verbruikt.

 

SE20-43N - Evolution (4p).pdf 773 KB SE20-43N - Evolution.docx 50 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy