Een auto begint met een moodboard

Een auto begint met een moodboard

  • Een close-up van een modernistisch gebouw, grafitti buiten of de textuur van een huid kunnen het vertrektpunt vormen van een auto
  • Inspirerende moodboards zijn visuele composities die ideeën en een emoties uitdrukken om een product te creëren
  • SEAT-designers zoeken in Barcelona naar beelden die op deze panelen terecht zullen komen en die op een bepaalde manier vorm zullen krijgen in de modellen
  • Van de essentie tot de kleuren, vormen en texturen van elk detail, moodboards spelen een rol in elk stadium van een design

Grafitti op de muren van een tuin in het centrum van de stad die zijn plaats opeist in het hart van Barcelona’s Gracia-district is een voorbeeld van urban art die een idee zou kunnen voeden voor een auto. Of het kan een detail zijn op de gevel van La Pedrera, of een decoratief element in een interieur. Achter een model als de nieuwe SEAT Leon zit meer dan drie jaar designwerk en dat begint met beelden zoals deze, die worden geselecteerd en op artistieke wijze geordend op moodboards.

Het visuele universum van een auto. Deze panelen vormen het precieze startpunt voor elke ontwerper, of die nu aan de slag is in de autosector, de mode of ergens anders. Moodboards zijn composities van beelden, woorden en zelfs texturen die technische en emotionele informatie geven over de elementen die in een specifiek ontwerp moeten worden inbegrepen. Hun doel is om de gewenste context te inspireren waarbinnen het creëren kan beginnen en ook om een designcode de vestigen om mee te werken. “Eenvoudig gezegd is een moodboard de plaats waar alles begint en de enige manier om uit te komen op de essentie van wat we hopen te bereiken. Ik zou me ons werk als designers niet op een andere manier kunnen inbeelden,” vertelt Francesca Sangalli, directeur Color&Trim bij SEAT.

Bedacht in en geïnspireerd door Barcelona. SEAT- en CUPRA-modellen worden niet enkel in Barcelona gecreëerd, maar de stad inspireert hen ook. “Inspiratie is overal en Barcelona biedt het volop. Zijn kenmerkende contrast van licht en kleuren is te vinden in zijn straten, winkels, cafés en musea,” zegt Francesca. Vaak loopt ze rond in de buurt van CASA SEAT met een camera in de hand om het Garcia-district te verkennen. “Wanneer we een beeld vinden waarvan we denken dat het de kernboodschap vertegenwoordigt van wat we gaan ontwerpen, dan maken we er een foto van en plaatsen we die op het moodboard”. Vervolgens begint het creatieve werk door deze foto’s te combineren met andere beelden van het internet, woorden, materialen, kleurvlakken,… Alle zaken om een visuele uitdrukking te bekomen van wat het team in elk project zoekt.

Het designroer. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, zo gaat het spreekwoord. En in het CASA SEAT Concept Lab, waar de teams voor Design en Color&Trim de auto’s en mobiliteitsdiensten ontwerpen, bewijzen de moodboards dit elke dag. “Door al het voorgaande werk om ze te produceren, leggen we met beelden de sleutelboodschapen vast die we willen overbrengen in het product en het team sluit zich dan aan bij dezelfde code of designtaal,” zegt Francesca. Ze inspireren en tonen de te volgen weg, maar zijn ook de eenvoudigste manier om aan andere departementen van het bedrijf of aan medewerkers betrokken bij de creatie van elke wagen uit te leggen waar we naartoe willen en wat we willen bereiken.

Van het DNA tot specifieke elementen. “Moodboards zijn zoals trechters die onze creativiteit kanaliseren, van algemeen naar specifiek,” zegt Francesca. Aan het begin van een project bepalen zij de stijl en de geest, naast de essentie, van SEAT of CUPRA. Zo is er bijvoorbeeld een SEAT MÓ-moodboard op een van de muren van de Concept Lab. Bovenaan hangen foto’s van diverse voorwerpen in het zwart, met stoffen zoals neopreen, en een specifieke kleur springt eruit. “We noemen het superoranje, het middelpunt van de aandacht, geïnspireerd door het contrast dat zo kenmerkend is voor Barcelona,” legt ze uit. Wanneer we naar beneden gaan, toont het moodboard kleuren, vormen en texturen die we nu zien in SEATs micromobiele voertuigen zoals de e-Scooter 125.

Een moodboard voor elk detail. Een andere muur van het Concept Lab toont een moodboard voor de CUPRA Tavascan-conceptcar. De bedoeling ervan is om elk onderdeel van de auto te omschrijven. Er zitten beelden in die spreken van een design met een mysterieus aura. “Een van de hoofdkenmerken in dit geval is de menselijke toets. Daarom hebben we foto’s op het moodboard gehangen, zoals deze van een naakte vrouwenrug, die de inspiratie heeft gevormd voor de stoelbekleding,” vertelt de directeur Color&Trim. Een ander voorbeeld van hoe belangrijk deze composities zijn is dat ze in de basis een visuele uitbeelding zijn die de auto zijn essentie geven, het DNA dat hem bepaalt, samen met de coherentie tussen elk van zijn onderdelen.

De 5 functies van een moodboard

  1. Door te zoeken naar de beelden die elk designproject zullen bepalen verinwendigt de ontwerper de sleutelboodschappen van elk ervan.
  2. Het afgewerkte moodboard brengt inspirerende ideeën en emoties over en biedt zo een context waarin het creëren kan beginnen.
  3. Het stemt het designteam af op dezelfde code en stijl.
  4. Het is een gids voor zowel het algemene design – waarbij het DNA van SEAT en CUPRA in de verf worden gezet – als van het specifieke design voor elk deel van de wagen.
  5. Het verklaart snel en eenvoudig aan andere departemenen en collega’s welke richting wordt gevolgd.
SE20-93N - Moodboard (3p).pdf 624 KB SE20-93N - Moodboard.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren Automotive NV/SA

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy