Een 3D-geprinte racewagen

Een 3D-geprinte racewagen

De nieuwe CUPRA Leon Competition

  • CUPRA kiest voor 3D-printen bij de ontwikkeling van de nieuwe Leon Competition
  • De buitenspiegels, luchtinlaten en koelmonden zijn gemaakt met ultramoderne HP Multi Jet Fusion-technologie
  • Sneller en meer efficiënt testwerk zijn de grote voordelen van dit systeem
  • De CUPRA Leon Competition wordt op 20 februari voorgesteld bij de inhuldiging van de CUPRA Garage

Op het eerste gezicht lijkt het een gewone buitenspiegel, maar dat is hij niet. Het is een 3D-geprint onderdeel, een technologie die CUPRA in samenwerking met HP is beginnen toepassen bij de ontwikkeling van de nieuwe Leon Competition. De voordelen van deze methode die is voorbestemd om de auto-ontwikkeling revolutionair te veranderen, zijn snellere reacties en een grotere efficiëntie en flexibiliteit. Hierna volgen de belangrijkste elementen.

- Geprinte onderdelen. “Voor de nieuwe CUPRA Leon Competition hebben we de middelste bedieningsmodule van het stuurwiel, de luchtroosters op de motorkap, de buitenspiegels en de koelmonden voor de remmen en het water geprint,” zegt Xavi Serra, hoofd Technische Ontwikkeling bij CUPRA Racing. Deze onderdelen zijn geproduceerd met HP’s industriële jet Fusion 5200 3D-printeroplossing en werden ingezet bij de veeleisende ontwikkelingstests die de nieuwe racewagen moest ondergaan.

- Grotere efficiëntie, meer snelheid. De technologie biedt meerdere voordelen. “Het hoofddoel is om op korte tijd over veel onderdelen te beschikken. We kunnen snel een brede variëteit aan ontwerpen testen en omdat de voertuigontwikkeling tegenwoordig parallel gebeurt kunnen we dankzij deze technologie snel reageren op elke verandering in het designproces,” benadrukt Xavi.

“Het werk met CUPRA toont de kracht aan van 3D-printen en digitale productie. Het verandert de manier waarop de wereld ontwerpt en produceert,” verklaart Virginia Palacios, hoofd Systems Product Management, 3D Printing & Digital Manufacturing, HP Inc.

- 3D-onderdelen in de wind. In TCR-racen zijn de buitenspiegels een onderdeel dat volgens de regels dezelfde vorm moet hebben als in het productiemodel. Maar de ingenieurs van CUPRA zijn een stap verder gegaan. “We wilden een extra functie toevoegen, namelijk verkoeling voor de bestuurder. Daarom moesten we een luchtinlaat bedenken in de zone met de grootste druk om dit effect te bekomen,” vertelt Xavi. Deze materialen worden getest in de windtunnel, waar de 3D-geprinte onderdelen op exact dezelfde manier als de rest worden beproefd. “Hoe groter de variëteit in de onderdelen die we in deze faciliteit kunnen testen, des te beter. Op die manier kunnen we sneller vooruitgang boeken,” zegt Xavi.

- En getest op het circuit. Omdat het een racewagen is, kan de laatste fase van de ontwikkeling op slechts één plek gebeuren: het circuit. Meer specifiek zijn de grenzen van de Leon Competition met zijn 3D-geprinte onderdelen getest op het circuit van Portimao in Portugal. “De resultaten waren uitstekend en sommige zelfs verrassend omdat we het materiaal tot het uiterste wilden drijven,” zo vertelt de CUPRA-ingenieur.

- Een indrukwekkende toekomst. “3D-printen luidt een keerpunt in de auto-industrie in door de ontwikkelingstijd te verkorten, en HP 3D-technologie helpt ontwerpers om onderdelen te creëren die niet met andere technieken zouden kunnen worden gebouwd,” vertelt Palacios. “De technologie is een sleutelelement in talloze domeinen en zal dat ook blijven zijn om de meest complexe ideeën te kunnen realiseren,” besluit Xavi.

De nieuwe CUPRA Leon Competition rijdt nu het laatste stuk tot aan het startveld. Hij wordt op 20 februari onthuld bij de inwijding van de CUPRA Garage. CUPRA heeft opnieuw met succes geïnnoveerd in de autosportwereld, want dit is de eerste touringracewagen die op voorhand kan worden gereserveerd.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy