De nieuwe Leon krijgt een wel heel eigen camouflage

De nieuwe Leon krijgt een wel heel eigen camouflage

  • Het nieuwste compacte model van SEAT krijgt vlak voor hij in wereldpremière gaat een mozaïekcamouflage
  • 20 vierkante meter speciaal vervaardigd vinyl verhult de details van het lijnenspel van de vierde Leon-generatie
  • Het nieuwe model wordt onthuld op 28 januari

Een nieuw model ontwikkelen is een jarenlang proces waaraan designers en ingenieurs samenwerken. Logisch dus dat het model pas op de dag van de presentatie mag worden onthuld. Net voor de nieuwe SEAT Leon in wereldpremière gaat, krijgt hij een bijzondere camouflage die geïnspireerd is op het modernisme en de stad Barcelona.

Van kubisme tot modernisme. De camouflagetechniek vindt zijn oorsprong in een militaire omgeving: tijdens Wereldoorlog I werden schepen in zogeheten dazzle-camouflage gehuld. Daarbij werden de schepen in zwart-witte geometrische patronen gehuld om de vorm van het schip te verhullen en de vijand op het verkeerde been te zetten.

Een gebeeldhouwde verschijning. Voor de Leon deden de designers van SEAT Color&Trim inspiratie op bij de mozaïektechniek (trencadís in het Catalaans). De Leon is hier geboren en omwille van onze bijzondere band met Barcelona, zochten we onze inspiratie ook in de stad zelf”, verduidelijkt Jordi Font, hoofd van de afdeling SEAT Color&Trim Development.

Van zwart-wit naar bont gekleurd. Tot nu toe werd altijd camouflagedesign in het zwart-wit gebruikt. Het is de eerste keer dat wij geen gebruik maken van een klassieke camouflage. Dat was een uitdaging omdat onze belangrijkste doelstelling blijft het lijnenspel te verhullen, ook al wilden we tegelijkertijd duidelijk maken dat we verankerd zijn in Barcelona, dat we mediterraans zijn en kleurrijk”, zegt Jordi.

Op 45° aangebracht. De camouflage heeft niet enkel een esthetische functie, maar ze moet ook bestand zijn tegen extreme weers- en gebruiksomstandigheden. Het gebruikte materiaal is een speciaal ontwikkeld vinyl dat deze omstandigheden het hoofd kan bieden. Voor de camouflage van deze Leon werd 20 vierkante meter vinyl gebruikt. Het vinyl over de ramen en lichtblokken kreeg microperforaties zodat het lichtdoorlatend is en er naar buiten kan worden gekeken, maar niet andersom. Het camouflagevinyl wordt aangebracht door het te verhitten op 45° zodat het nauw aansluit op het koetswerk.

Trendbreuk met traditionele vormtaal. Hoe chaotischer de camouflage is, des te meer ze verhult. Bijgevolg moeten lijnen en kleuren helemaal worden ‘opengebroken’. De delen die het moeilijkst weg te stoppen zijn onder het vinyl, zijn spiegels, gewelfde koetswerkpanelen en spoilers. De belangrijkste elementen om te camoufleren zijn de koplampen, de vorm van de achterlichten en het algehele lijnenspel want die bepalen hoe de auto oogt, die bepalen ons DNA”, zegt Jordi Font.

Op 28 januari wordt de nieuwe SEAT Leon onthuld.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy