De nieuwe Leon krijgt een wel heel eigen camouflage

De nieuwe Leon krijgt een wel heel eigen camouflage

  • Het nieuwste compacte model van SEAT krijgt vlak voor hij in wereldpremière gaat een mozaïekcamouflage
  • 20 vierkante meter speciaal vervaardigd vinyl verhult de details van het lijnenspel van de vierde Leon-generatie
  • Het nieuwe model wordt onthuld op 28 januari

Een nieuw model ontwikkelen is een jarenlang proces waaraan designers en ingenieurs samenwerken. Logisch dus dat het model pas op de dag van de presentatie mag worden onthuld. Net voor de nieuwe SEAT Leon in wereldpremière gaat, krijgt hij een bijzondere camouflage die geïnspireerd is op het modernisme en de stad Barcelona.

Van kubisme tot modernisme. De camouflagetechniek vindt zijn oorsprong in een militaire omgeving: tijdens Wereldoorlog I werden schepen in zogeheten dazzle-camouflage gehuld. Daarbij werden de schepen in zwart-witte geometrische patronen gehuld om de vorm van het schip te verhullen en de vijand op het verkeerde been te zetten.

Een gebeeldhouwde verschijning. Voor de Leon deden de designers van SEAT Color&Trim inspiratie op bij de mozaïektechniek (trencadís in het Catalaans). De Leon is hier geboren en omwille van onze bijzondere band met Barcelona, zochten we onze inspiratie ook in de stad zelf”, verduidelijkt Jordi Font, hoofd van de afdeling SEAT Color&Trim Development.

Van zwart-wit naar bont gekleurd. Tot nu toe werd altijd camouflagedesign in het zwart-wit gebruikt. Het is de eerste keer dat wij geen gebruik maken van een klassieke camouflage. Dat was een uitdaging omdat onze belangrijkste doelstelling blijft het lijnenspel te verhullen, ook al wilden we tegelijkertijd duidelijk maken dat we verankerd zijn in Barcelona, dat we mediterraans zijn en kleurrijk”, zegt Jordi.

Op 45° aangebracht. De camouflage heeft niet enkel een esthetische functie, maar ze moet ook bestand zijn tegen extreme weers- en gebruiksomstandigheden. Het gebruikte materiaal is een speciaal ontwikkeld vinyl dat deze omstandigheden het hoofd kan bieden. Voor de camouflage van deze Leon werd 20 vierkante meter vinyl gebruikt. Het vinyl over de ramen en lichtblokken kreeg microperforaties zodat het lichtdoorlatend is en er naar buiten kan worden gekeken, maar niet andersom. Het camouflagevinyl wordt aangebracht door het te verhitten op 45° zodat het nauw aansluit op het koetswerk.

Trendbreuk met traditionele vormtaal. Hoe chaotischer de camouflage is, des te meer ze verhult. Bijgevolg moeten lijnen en kleuren helemaal worden ‘opengebroken’. De delen die het moeilijkst weg te stoppen zijn onder het vinyl, zijn spiegels, gewelfde koetswerkpanelen en spoilers. De belangrijkste elementen om te camoufleren zijn de koplampen, de vorm van de achterlichten en het algehele lijnenspel want die bepalen hoe de auto oogt, die bepalen ons DNA”, zegt Jordi Font.

Op 28 januari wordt de nieuwe SEAT Leon onthuld.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy