De jongste SEAT Leon haalt een score van vijf sterren in de nieuwe en strengere veiligheidstest van Euro NCAP
- De jongste SEAT Leon is een van de eerste modellen die de nieuwe, meer veeleisende normen het hoofd heeft geboden
- De nieuwe generatie van de Leon kon aan de strengere normen voldoen en de hoogste score behalen dankzij een nieuwe, standaard gemonteerde centrale airbag voorin
- Euro NCAP testte zowel de versies met verbrandingsmotor als de plug-inhybride varianten van de nieuwe SEAT Leon
- De SEAT Leon biedt een hoog veiligheidspeil voor zijn passagiers – volwassenen en kinderen – en voor de zwakke weggebruikers
- De score van vijf sterren voor de SEAT Leon toont de toewijding van het merk aan in de ontwikkeling van de veiligst mogelijke auto’s met behulp van de jongste technologie
De nieuwe SEAT Leon heeft een veiligheidsscore van vijf sterren gekregen van testorganisatie Euro NCAP. Het resultaat bewijst dat de Leon ontwikkeld is om een van de veiligste voertuigen op de markt te zijn, te meer omdat de testmethodes van Euro NCAP in 2020 nog uitdagender zijn geworden.
Een belangrijke wijziging in de testprocedure van Euro NCAP in 2020 is de invoering van een frontale crashtest met een bewegend obstakel tegen een bewegende auto. Die vervangt de test met een gedeeltelijke crash tegen een vervormbaar obstakel. Ook de zijdelingse impacts zijn geüpdatet doordat de test is verstrengd. En voor het eerst evalueert Euro NCAP ook een zijdelingse aanrijding langs de verste kant, met aandacht voor de bescherming van de bestuurder en de potentiële interactie tussen de bestuurder en de passagier voorin. Verder heeft Euro NCAP nog meer nadruk gelegd op de jongste generatie botspreventie- en rijhulpsystemen en heeft het nieuwe scenario’s ingevoerd om AEB-technologie te evalueren, waaronder situaties met links of rechts afslaan op een kruispunt. Als onderdeel van de beoordeling van de rijhulpsystemen (Safety Assist) is een systeem ingevoerd ter evaluatie van functies die de status van de bestuurder in de gaten houden (Driver Status Monitoring systems). Die zijn ontwikkeld om vermoeidheid en verstrooidheid van de bestuurder te detecteren.
Zowel de versies met verbrandingsmotor als de plug-inhybride varianten van de volledig nieuwe SEAT Leon zijn door Euro NCAP getest en kregen hoge scores op alle vlak: 92 procent voor de bescherming van volwassenen, 88 procent voor de bescherming van kinderen, 71 procent voor de bescherming van zwakke weggebruikers en 80 procent voor het onderdeel Safety Assist.
Veiligheid in het DNA
Een gamma van de jongste rijhulpsystemen op basis van een combinatie van sensorgegevens maakt dat de volledig nieuwe SEAT Leon de weg voor hem ziet zoals nooit tevoren en, belangrijk, zich kan aanpassen aan wijzigende rijomstandigheden.
Systemen zoals Autonomous Emergency Braking, Side and Exit Assist, Traffic Sign Recognition, Traffic Jam Assist, Light Assist en Pre-Crash Assist werken samen om een beschermende bubbel rond het voertuig en voor de passagiers te creëren.
Het Pre-Crash Assist bijvoorbeeld reageert in slechts 0,2 seconden wanneer een ongeval dreigt te gebeuren – gordels aanspannen, waarschuwingslichten activeren, vensters en schuifdak sluiten – om het passagierscompartiment te helpen beschermen.
Voeg daar nog de integratie aan toe van zeven airbags, waaronder een nieuwe, standaard gemonteerde centrale airbag voorin, Front Assist met detectie van voertuigen, voetgangers en fietsers, Emergency Steering Assist en Junction Assist, Lane Assist en Emergency e-Call, en de volledig nieuwe SEAT Leon wordt een van de veiligste voertuigen op de weg, zelfs wanneer hij wordt geconfronteerd met de nieuwe testmethodes die door Euro NCAP worden toegepast.
De nieuwe, standaard gemonteerde centrale airbag voorin vermijdt mogelijk contact tussen de hoofden van de bestuurder en de passagier voorin bij bijvoorbeeld een zijdelingse aanrijding.Het Front Assist detecteert niet enkel voertuigen, voetgangers en fietsers, maar omvat ook Emergency Steering Assist en Junction Assist. Wanneer het Front Assist ingrijpt, nadat de bestuurder eerst heeft gestuurd om een object te ontwijken, voert het Emergency Steering Assist gerichte stuur- en reminterventies uit om een geoptimaliseerde uitwijkroute te helpen vinden.