De eerste elektrische CUPRA, bij -30°C
CUPRA Born
- De CUPRA Born ondergaat voorafgaand aan zijn lancering de laatste wintertests nabij de poolcirkel
- Een beslissende ontwikkelingsfase om te zorgen voor onmiddellijke prestaties van CUPRA's eerste 100% elektrische auto
- Meer dan 1.000 tests waarbij ingenieurs zijn spitstechnologie, dynamiek en comfort op de proef stellen
Wintertijd op enkele kilometers van de poolcirkel. Een volledig wit land, waar de plaatselijke cultuur ongeveer 200 woorden kent om sneeuw te beschrijven, met temperaturen tot 30 graden onder nul en een circuit op een bevroren meer van 6 km2. De ingenieurs van CUPRA zijn twee jaar bezig geweest met het testen van de auto in deze barre omgeving, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van geavanceerde technologie om de ontwikkeling van de CUPRA Born naar het hoogste niveau te tillen. Nu, in de laatste testfase voor zijn introductie, proberen ze de eerste 100% elektrische auto van het merk tot het uiterste te drijven in de moeilijkste omstandigheden.
- Elektrische prestaties bij extreme kou.Dit is een beslissende fase in de ontwikkeling van de CUPRA Born. Het CUPRA-team onderwerpt de elektrische auto aan meer dan 1.000 tests bij de koudste temperaturen op aarde. De duurzaamheidstest bestaat uit 30.000 kilometer rijden, dag en nacht. Het doel is ervoor te zorgen dat de CUPRA Born onder alle omstandigheden de beste prestaties levert.
- 100% CUPRA adrenaline. De dynamiek van de eerste 100% elektrische CUPRA is een cruciaal aspect geweest in zijn ontwikkeling. De Dynamic Chassis Control en de verschillende hardheidsinstellingen van de dempers worden getest op een circuit op een bevroren meer. Het binnenste deel van de baan is gladder, het buitenste deel minder, om het glijden te bevorderen. Op deze manier zorgen de ingenieurs voor sportiviteit zonder impact op het milieu.
- Remprecisie.De CUPRA Born wordt op de proef gesteld op circuits die ijs en asfalt op verschillende manieren combineren, wat zorgt voor verschillende gripomstandigheden. Het CUPRA-team bootst de moeilijkste omstandigheden na. Sensoren op de vier wielen analyseren elk type terrein om de balans te vinden die de meest stabiele remwerking oplevert.
- Instant comfort. Omdat het volledig elektrisch is, reageert het klimaatcontrolesysteem van de CUPRA Born onmiddellijk. Zelfs bij -30°C levert het voertuig vanaf de eerste seconde het maximale verwarmingsvermogen. Ondanks het feit dat het technisch centrum in Martorell (Barcelona) bijna 4.000 km ver weg is, hebben de ingenieurs gebruik gemaakt van de modernste technologie, zoals 3D-printers, om het airconditioningsysteem te ontwikkelen. Zij hebben verschillende uitdagingen overwonnen: enerzijds een stil en anderzijds een efficiënt systeem creëren om het beste gevoel van comfort te verkrijgen met behoud van het hoogste niveau van autonomie.
- De CUPRA Born komt eraan. De eerste 100% elektrische auto van CUPRA heeft elk van de meer dan 1.000 extreme tests met succes doorstaan. Zijn technologie, prestaties, dynamiek, remprecisie en comfort weerstaan zelfs het meest extreme klimaat.
De wereldpremière van CUPRA's eerste 100% elektrische model vindt begin mei plaats.