De auto die met verkeerslichten praat

De auto die met verkeerslichten praat

  • Een project gesponsord door SEAT, het Spaanse verkeersagentschap, het stadsbestuur van Barcelona en Electronic Traffic (ETRA) verbindt voertuigen met verkeerslichten en met informatiepanelen
  • Bestuurders worden op voorhand gewaarschuwd over de status van verkeerslichten verderop zodat ze hun snelheid erop kunnen afstemmen
  • Verkeersinformatie verschijnt live op schermen in de auto’s

Welke kleur zal het volgende verkeerslicht hebben als ik aan deze snelheid blijf rijden? Het antwoord op die vraag hangt niet langer af van het buikgevoel van de bestuurder, maar wel van de technologie. Een project onder leiding van SEAT in samenwerking met het Spaanse verkeersagentschap, het stadsbestuur van Barcelona en Electronic Traffic (ETRA) verbindt voertuigen met verkeerslichten en het verkeerscontrolecentrum zodat bestuurders kunnen anticiperen op hun volgende status. Hetzelfde systeem stuurt informatie over snelwegongevallen rechtstreeks naar voertuigen zonder dat daarvoor informatiepanelen nodig zijn omdat de auto’s en de infrastructuur elkaar vinden in de cloud.

Voertuigen verbonden met verkeerslichten en weginfrastructuur. De technologie van de nieuwe, nog gecamoufleerde SEAT Leon die door de straten van Barcelona rijdt, verbindt hem met zijn omgeving en ontvangt informatie die door het Verkeersagentschap wordt uitgezonden naar de cloud. Dat maakt het voor de bestuurder mogelijk om live te anticiperen op wat zich verderop bevindt. “In dit project ontvangen SEATs nieuwe geconnecteerde auto’s live verkeersinformatie van de centrale cloud van het Verkeersagentschap. Daarbij zit de informatie die wordt getoond op de schermen langs de snelweg of de status van de verkeerslichten in de stad,” verklaart Jordi Caus, Hoofd Stedelijke Mobiliteitsconcepten bij SEAT.

Begin te vertragen, het licht zal rood worden. Een deel van het project bestaat erin de auto’s te verbinden met de verkeerslichten. “Het verkeerslicht stuurt een signaal over zijn huidige status en wanneer die zal veranderen naar de cloud van het Verkeersagentschap. De auto krijgt die informatie, interpreteert ze en waarschuwt de bestuurder voor de eventuele verandering van het verkeerslicht in functie van de rijsnelheid. Dat is zinvol als het licht op het punt staat om rood te worden, want zo kan de bestuurder beginnen vertragen voor hij aan het licht komt,” vertelt Jordi.

Hoe werkt het? Wanneer een voertuig een verkeerslicht nadert, verschijnt een waarschuwing op het scherm die zegt of het rood, groen of oranje zal zijn wanneer de auto aan het licht komt omdat het systeem een berekening uitvoert op basis van de afstand en de rijsnelheid van de wagen. Een belangrijke veiligheidsnoot is dat het systeem enkel werkt als de auto de snelheidslimiet niet overschrijdt. Als dat wel het geval is, krijgt de bestuurder geen waarschuwingen meer. “Het systeem werkt niet bij hogere snelheden, wat heel belangrijk is voor de verkeersveiligheid. Het wil een hulpmiddel zijn dat bestuurders helpt om meer soepel te rijden”, verzekert Manuel Valdés, Hoofd Mobiliteit en Infrastructuur aan het stadsbestuur van Barcelona.

Meer veiligheid en efficiëntie. Hoe meer informatie, zo veel minder risicovolle situaties. Dat is de bedoeling van het project, dat verkeersveiligheid in het centrum plaatst, samen met een grotere efficiëntie. “We mikken op een ingrijpende vermindering van het aantal ongevallen, op minder verkeersdrukte en dus op een positief effect voor het milieu,” vertelt Jorge Ordás, onderdirecteur Mobiliteit en Technologie bij het Spaanse Verkeersagentschap.

Informatiepanelen ook in de auto. Vandaag staan langs de weg 2.000 informatiepanelen die bestuurders informatie geven over het verkeer en het weer of over wegenwerken en ongevallen. Met dit systeem wordt al die informatie gewoon op de schermen van geconnecteerde voertuigen getoond. Volgens Jorge “kunnen we hetzelfde bereiken als wat we deden met variabele informatiepanelen langs de snelwegen, maar nu rechtstreeks in de wagen vanuit elk punt langs de weg”.

Een toekomst van samenwerkende informatie. Bovendien zullen geconnecteerde auto’s en hun gebruikers zelf ook informatie kunnen voorzien. “Iedereen met informatie over wat er langs de weg gebeurt kan die delen, zodat andere weggebruikers op voorhand op de hoogte zijn van elke gebeurtenis wanneer zij datzelfde punt bereiken”, vertelt Jorge. “Met dit project zetten we een eerste stap naar het verbinden van auto’s met de hele verkeersinfrastructuur. We zijn begonnen met informatiefuncties, maar met de zelfrijdende auto van de toekomst in het achterhoofd zullen we bij risicosituaties rechtstreeks in de auto kunnen ingrijpen,” besluit Jordi Claus.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy