De auto die met verkeerslichten praat

De auto die met verkeerslichten praat

  • Een project gesponsord door SEAT, het Spaanse verkeersagentschap, het stadsbestuur van Barcelona en Electronic Traffic (ETRA) verbindt voertuigen met verkeerslichten en met informatiepanelen
  • Bestuurders worden op voorhand gewaarschuwd over de status van verkeerslichten verderop zodat ze hun snelheid erop kunnen afstemmen
  • Verkeersinformatie verschijnt live op schermen in de auto’s

Welke kleur zal het volgende verkeerslicht hebben als ik aan deze snelheid blijf rijden? Het antwoord op die vraag hangt niet langer af van het buikgevoel van de bestuurder, maar wel van de technologie. Een project onder leiding van SEAT in samenwerking met het Spaanse verkeersagentschap, het stadsbestuur van Barcelona en Electronic Traffic (ETRA) verbindt voertuigen met verkeerslichten en het verkeerscontrolecentrum zodat bestuurders kunnen anticiperen op hun volgende status. Hetzelfde systeem stuurt informatie over snelwegongevallen rechtstreeks naar voertuigen zonder dat daarvoor informatiepanelen nodig zijn omdat de auto’s en de infrastructuur elkaar vinden in de cloud.

Voertuigen verbonden met verkeerslichten en weginfrastructuur. De technologie van de nieuwe, nog gecamoufleerde SEAT Leon die door de straten van Barcelona rijdt, verbindt hem met zijn omgeving en ontvangt informatie die door het Verkeersagentschap wordt uitgezonden naar de cloud. Dat maakt het voor de bestuurder mogelijk om live te anticiperen op wat zich verderop bevindt. “In dit project ontvangen SEATs nieuwe geconnecteerde auto’s live verkeersinformatie van de centrale cloud van het Verkeersagentschap. Daarbij zit de informatie die wordt getoond op de schermen langs de snelweg of de status van de verkeerslichten in de stad,” verklaart Jordi Caus, Hoofd Stedelijke Mobiliteitsconcepten bij SEAT.

Begin te vertragen, het licht zal rood worden. Een deel van het project bestaat erin de auto’s te verbinden met de verkeerslichten. “Het verkeerslicht stuurt een signaal over zijn huidige status en wanneer die zal veranderen naar de cloud van het Verkeersagentschap. De auto krijgt die informatie, interpreteert ze en waarschuwt de bestuurder voor de eventuele verandering van het verkeerslicht in functie van de rijsnelheid. Dat is zinvol als het licht op het punt staat om rood te worden, want zo kan de bestuurder beginnen vertragen voor hij aan het licht komt,” vertelt Jordi.

Hoe werkt het? Wanneer een voertuig een verkeerslicht nadert, verschijnt een waarschuwing op het scherm die zegt of het rood, groen of oranje zal zijn wanneer de auto aan het licht komt omdat het systeem een berekening uitvoert op basis van de afstand en de rijsnelheid van de wagen. Een belangrijke veiligheidsnoot is dat het systeem enkel werkt als de auto de snelheidslimiet niet overschrijdt. Als dat wel het geval is, krijgt de bestuurder geen waarschuwingen meer. “Het systeem werkt niet bij hogere snelheden, wat heel belangrijk is voor de verkeersveiligheid. Het wil een hulpmiddel zijn dat bestuurders helpt om meer soepel te rijden”, verzekert Manuel Valdés, Hoofd Mobiliteit en Infrastructuur aan het stadsbestuur van Barcelona.

Meer veiligheid en efficiëntie. Hoe meer informatie, zo veel minder risicovolle situaties. Dat is de bedoeling van het project, dat verkeersveiligheid in het centrum plaatst, samen met een grotere efficiëntie. “We mikken op een ingrijpende vermindering van het aantal ongevallen, op minder verkeersdrukte en dus op een positief effect voor het milieu,” vertelt Jorge Ordás, onderdirecteur Mobiliteit en Technologie bij het Spaanse Verkeersagentschap.

Informatiepanelen ook in de auto. Vandaag staan langs de weg 2.000 informatiepanelen die bestuurders informatie geven over het verkeer en het weer of over wegenwerken en ongevallen. Met dit systeem wordt al die informatie gewoon op de schermen van geconnecteerde voertuigen getoond. Volgens Jorge “kunnen we hetzelfde bereiken als wat we deden met variabele informatiepanelen langs de snelwegen, maar nu rechtstreeks in de wagen vanuit elk punt langs de weg”.

Een toekomst van samenwerkende informatie. Bovendien zullen geconnecteerde auto’s en hun gebruikers zelf ook informatie kunnen voorzien. “Iedereen met informatie over wat er langs de weg gebeurt kan die delen, zodat andere weggebruikers op voorhand op de hoogte zijn van elke gebeurtenis wanneer zij datzelfde punt bereiken”, vertelt Jorge. “Met dit project zetten we een eerste stap naar het verbinden van auto’s met de hele verkeersinfrastructuur. We zijn begonnen met informatiefuncties, maar met de zelfrijdende auto van de toekomst in het achterhoofd zullen we bij risicosituaties rechtstreeks in de auto kunnen ingrijpen,” besluit Jordi Claus.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy