CUPRA’s volledige high-performanceportfolio

CUPRA’s volledige high-performanceportfolio

CUPRA-gamma

>     Breed high-performance portfolio: CUPRA Formentor, CUPRA Leon, CUPRA Leon Break en CUPRA Ateca

>     De CUPRA Formentor is het eerste model dat exclusief door het merk is ontwikkeld, met een perfect evenwicht tussen design en performance in een CUV-koetswerk

>     De CUPRA Leon, die zowel als 5-deurs en als break verkrijgbaar is, is de sportieve hatchback van het gamma. Hij bestaat met verschillende aandrijflijnen, waaronder een plug-inhybride versie

>     De CUPRA Ateca is de high-performance-SUV van het gamma, een uniek aanbod in zijn segment

Sinds zijn start als zelfstandig merk in 2018 heeft CUPRA een volledig gamma van high-performancemodellen uitgebouwd op basis van een eigentijds design en sportieve prestaties: CUPRA Ateca, de high-performance SUV, CUPRA Leon – verkrijgbaar als 5-deurs en als break – en CUPRA Formentor, het eerste model dat exclusief door het merk is ontwikkeld.

“Nauwelijks 2 jaar nadat het merk CUPRA werd gelanceerd, groeit de productportfolio snel. De CUPRA Ateca betekende de toetreding van het merk tot een nieuw segment. Hij werd een groot succes, met meer dan 15.000 verkochte exemplaren sinds zijn lancering eind 2018”, aldus CUPRA-CEO Wayne Griffiths. “We breiden de familie uit met de CUPRA Leon en dit jaar volgt ook nog de CUPRA Formentor, het eerste model dat exclusief voor CUPRA is ontworpen en ontwikkeld. Zowel de Leon als de Formentor zullen kunnen beschikken over een prestatiegerichte plug-inhybride aandrijving die elektrokracht verzoent met pure prestaties. Met dit productaanbod beschikt het merk CUPRA over een solide, toekomstgerichte basis voor groei.”

CUPRA begint in 2020  aan zijn weg naar elektrificatie met drie high-performance plug-inhybrides: CUPRA Formentor, CUPRA Leon en CUPRA Leon Break. En in 2021 lanceert het merk zijn eerste zuiver elektrische auto: CUPRA el-Born.

Heel het gamma doordrongen van het CUPRA-DNA

Elk model in het gamma heeft zijn eigen persoonlijkheid, karakter en invalshoek in de high-performancemarkt. Maar hoe divers en veelzijdig het CUPRA-gamma ook moge zijn, elk model deelt dezelfde ziel.

CUPRA’s modellen delen een waaier aan technologieën, attributen en designstrategieën voor een maximaal vermogen om op het hoogste niveau te presteren.

Het CUPRA-gamma gebruikt de meest vooruitstrevende onderstel- en besturingstechnologie voor een perfecte combinatie van dynamiek en rijgemak in elk van zijn modellen. Het startpunt wordt steeds gevormd door welgekende ondersteltechnologie, snel schakelende DSG-automaten (met shift-by-wiretechnologie in de CUPRA formentor, CUPRA Leon en CUPRA Leon Break) en een progressieve stuurinrichting die de bestuurder rechtstreeks de controle in handen geeft.

Voegt daar nog DCC Adaptive Chassis Control (adaptieve schokdemping) aan toe voor nog meer controle over het aanvoelen van de wagen met onder meer een CUPRA-specifieke modus, een sperdifferentieel en 18 duim grote Brembo-remschijven, en de dynamiek van elke CUPRA is zo instelbaar, zelfzeker en boeiend als het segment vereist.

Het CUPRA-gamma moet zich zowel uiterlijk als qua prestaties van de massa onderscheiden. Elk model heeft zijn eigen look maar telt ook designelementen die elke versie met de familie verbinden.

Het koetswerkdesign wordt versterkt en onderlijnd door full-ledtechnologie te gebruiken, die een meer levendige, energieke en doelbewuste uitstraling toevoegt. Dynamische richtingaanwijzers achteraan brengen een levendige look.

Bij het instappen zien klanten onmiddellijk het CUPRA-verwelkomingslicht dat de sfeer schept voor wat eraan zit te komen.

In het interieur omarmen standaard gemonteerde sportkuipzitjes de inzittenden en geven ze het gevoel in een high-performanceauto te zitten. Personalisering is belangrijk, met een brede keuze aan kleuren en materialen zoals leder, waardoor elk interieur de persoonlijkheid van de klant nauwer kan weerspiegelen.

Aan boord kijkt de bestuurder op het nieuwe CUPRA-stuurwiel met startknop en CUPRA-modusknoppen – nog een hint naar de prestaties van de wagen – en met grotere schakelhendels om op een meer intuïtieve wijze te schakelen. Voor zich kijkt de bestuurder op de Digital Cockpit met zijn sportieve uiterlijk. Dit exclusieve, meer gerichte scherm is specifiek voor CUPRA-modellen ontwikkeld en toont duidelijker de snelheid en het toerental.

Nu we in een steeds meer digitale wereld leven, zijn infotainment- en connectiviteitsoplossingen noodzakelijk om de klant verbonden te houden. Het CUPRA-gamma integreert een waaier aan systemen om de klant verbonden te houden.

Full Link brengt zowel Apple CarPlay als Android Auto draadloos in de wagen terwijl spraak- en gebarensturing de interactie eenvoudiger, efficiënter en minder afleidend maken.

Ook veiligheid is een vereiste en CUPRA’s gamma omvat een paar van de meest geavanceerde rijhulpsystemen op de markt, waardoor de line-up de veiligste rijervaring in het high-performancesegment biedt. Een paar van de hoogtepunten zijn Predictive Adaptive Cruise Control, Emergency Assist, Travel Assist, Side en Exit Assist.

 

CUPRA Formentor

De jongste stap in CUPRA’s evolutie was de onthulling van de Formentor CUV, het eerste model dat het merk van nul af heeft ontwikkeld. Op basis van het MQB Evo-platform combineert hij het specifieke DNA van het merk, ontworpen en ontwikkeld voor de toekomst, in een iconisch model dat verfijning, innovatie en een intuïtieve en dynamische rijervaring voor de bestuurder combineert.

Hij is genoemd naar de mooiste en meest woeste kaap van het Spaanse eiland Mallorca in de Balearen. Zijn tweekleurige koetswerk doet denken aan dat van een robuuste terreinwagen, maar het design van de CUPRA Formentor gebruik deze esthetische techniek om zijn silhouet lichter te maken. In tegenstelling tot een traditionele SUV, die wat ruwer is afgewerkt, versmelt de high-performance cross-over zijn offroadelementen met de compacte en sportieve essentie van een hatchback in een coupévorm: de perfecte combinatie.

Een waaier aan koetswerkkleuren, waaronder Magnetic Tech Matt en Petrol Blue Matt, helpen om de designdetails van het model in de verf te zetten terwijl de wagen ook aan persoonlijke smaken kan worden aangepast.

Twee uiterst krachtige aandrijflijnen bieden de perfecte persoonlijkheid voor bij deze looks. Een 310 pk (228 kW) en 400 Nm 4Drive 2.0 TSI-turbobenzinemotor biedt traditionele prestaties terwijl plug-inhybride technologie – een 150 pk (110 kW) TSI-benzinemotor in combinatie met de 115 pk (85 kW) sterke elektromotor – met een totaalvermogen van 245 pk (180 kW) en een lithium-ionbatterij van 13 kWh de CUPRA Formentor ultieme geëlektrificeerde prestaties kan bieden met een minimale milieu-impact. De Formentor kan zo’n 50 kilometer puur elektrisch rijden.

Bovendien is het onderstel ontwikkeld om ultieme dynamiek te bieden, met onder meer DCC Dynamic Chassis Control, waardoor de bestuurder met de DCC-schuifknop de perfecte set-up kan bepalen voor elke rit.

In het interieur staat een panoramisch, 12 duim groot en zwevend infotainmentscherm, dat aan de digitale insteek van het interieurontwerp bijdraagt en dat met talrijke functies een nieuwe dimensie toevoegt aan de ervaring voor zowel de bestuurder als de passagier.

De CUPRA Formentor is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en zal er ook worden gebouwd in de vestigingen van het merk. Hij komt op de markt in de herfst van 2020.

 

CUPRA Leon

De vijfdeurs CUPRA Leon en CUPRA Leon Break vergroten de aantrekkingskracht van het merk nog verder. Klanten kunnen kiezen welke versie het best bij hun levensstijl past zonder toegevingen te moeten doen qua prestaties, comfort of praktische bruikbaarheid. De jongste generatie van dit icoon voor de high-performance compacte auto versterkt het merk en biedt een uitmuntende rijervaring.

Zijn zeer geavanceerde gamma van aandrijflijnen, dynamische ondersteltechnologieën en zijn elegante mengeling van sportiviteit en verfijning in het koetswerk- en interieurdesign resulteren in een speler die er in het segment bovenuit steekt.

Het gamma van aandrijflijnen bestaat uit 2.0 TSI-benzinemotoren van 245 pk (180 kW), 300 pk (221 kW) en 310 pk (228 kW) (enkel beschikbaar op de Break met 4Drive) die prestaties voor de smaak van iedereen bieden. In een wereld die constant probeert om haar impact op het milieu te verminderen brengt de volledig nieuwe CUPRA Leon ook elektrificatie naar het high-performancesegment met een 245 pk (180 kW) sterke plug-inhybride motor.

De nieuwe CUPRA Leon zal ultieme rijdynamiek bieden dankzij de elementen die het MQB Evo-platform biedt. Met een stijver koetswerk en een meer instelbaar onderstel dankzij DCC Dynamic Chassis Control met een specifieke CUPRA-modus en instelbaar via de DCC-schuifknop is de CUPRA Leon klaar voor de open weg.

Deze dynamische elementen worden ondersteund door een gamma aan velgen. 19-duimse lichtmetalen velgen zijn verkrijgbaar in koper- of diamantkleur. De kleurkeuze loopt door naar het koetswerk, waar Magnetic Tech Matt en Petrol Blue Matt meer aandacht vestigen op het design.

Aan de binnenkant helpt een lederen interieur in Petrol Blue een gewaagd designstatement te maken en andere interieurdetails in de verf zetten. Nu digitalisering toeneemt helpt het zwevende 10-duimse panoramascherm voor het infotainment om dit model te onderscheiden van andere in het segment omdat het klaar is voor onze geconnecteerde toekomst.

De CUPRA Leon is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en zal er ook worden gebouwd in de sites van het merk. Hij komt op de markt in de herfst van 2020.

 

CUPRA Ateca 2020

De CUPRA Ateca was het eerste model dat werd gelanceerd door het zelfstandige high-performancemerk en was een uniek aanbod op de markt omdat hij de krachtigste prestaties van alle SUV’s buiten de premiummerken bood. Zijn combinatie van precisie, sportiviteit, praktische bruikbaarheid en een aantrekkelijk design maakten van hem een verbazingwekkend pakket en gaven hem alles om een succesmodel te worden. De high-performance-SUV was de belangrijkste motor achter de groei van 72 procent op één jaar tijd van CUPRA en bereidde de markt voor op een hele lijn van modellen die nog zouden volgen.

De nieuwe CUPRA Ateca 2020 blijft de markt verder verstoren door te bepalen wat een compacte high-performance-SUV zou moeten bieden. Door verder te bouwen op het fundament dat er al was van bij zijn eerste lancering heeft CUPRA zijn aantrekkingskracht nog vergroot met nieuwe technologie en nieuwe details.

Zijn geëvolueerde koetswerkdesign kreeg een update waardoor hij er meer doelgericht en zelfvertrouwd uitziet. Het interieur biedt meer comfort, praktische bruikbaarheid en een grotere designkwaliteit.

De nieuwe CUPRA Ateca 2020 behoudt zijn prestatiepeil met de krachtige 2.0 TSI-motor gekoppeld aan een snel schakelende zeventraps DSG-versnelingsbak. De drukgevoede viercilinder ontwikkelt 300 pk (221 kW) aan vermogen en 400 Nm aan koppel, genoeg om vanuit stilstand in slechts 4,9 seconden naar 100 km/u te sprinten.

De prestaties van de motor kunnen worden geëvenaard door de verbluffende klank van het Akrapovič-uitlaatsysteem, dat een nog meer unieke klankervaring toevoegt aan het rijden.

De nieuwe CUPRA Ateca is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, op de sites van het merk, en wordt geproduceerd in Kvasiny (Tsjechische Republiek). Hij komt op de markt in september 2020.

Story image
CU20-60N - CUPRA range (8p).pdf 311 KB CU20-60N CUPRA range.doc 133 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy