CUPRA zoekt het hogerop met een racecircuit op een dak in Parijs
Het eerste dakcircuit ooit in de Franse hoofdstad
Donderdag 3 oktober 2019
- Het merk wint de harten van de Parijzenaars met een zeer bijzonder rij-evenement
- CUPRA verdubbelt zijn verkoopcijfers in Frankrijk, een van de vijf belangrijkste groeimarkten van het merk
- Het merk heeft nu wereldwijd 235 CUPRA Corners
Na de voorstelling van de CUPRA Tavascan Concept op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA) trok het merk naar Parijs voor de organisatie van een zeer bijzonder rij-evenement. Op een dak in Parijs bouwde CUPRA een racecircuit, en het merk doopte het unieke evenement ‘CUPRA: THE ROOFTOP DRIVING EXPERIENCE’.
Het tentoonstellingspark Expo Porte de Versailles vormde de locatie van het eerste dakcircuit ooit in de Franse hoofdstad. Alle gasten konden genieten van de 300 pk vermogen van de CUPRA Ateca en zich laten onderdompelen in een unieke beleving met panoramische uitzichten op de Eifeltoren. Tijdens dit evenement in Parijs bereikte het race-DNA van CUPRA nieuwe hoogten.
Alle vijf de modellen en prototypen van het merk tekenden present op het tweedaagse evenement: de Leon CUPRA, CUPRA Ateca en CUPRA e-Racer, en de conceptcars CUPRA Formentor en CUPRA Tavascan. Ook de nieuwe brand ambassador, Mattias Ekström, wilde deze ode aan de snelheid zeker niet missen. Hij slaagde erin om de CUPRA Ateca’s topsnelheid van 247 km/u te bereiken met de Parijse skyline als decor.
Een groeiend merk
Hoewel het merk pas anderhalf jaar oud is, is het een van de snelstgroeiende automerken in Europa. In de eerste acht maanden van 2019 verkocht CUPRA 17.100 auto’s, een groei van 70 procent in vergelijking met dezelfde periode het jaar voordien.
Wayne Griffiths, de CEO van CUPRA, wijst op de volgende belangrijke succesfactoren: “Het eerste CUPRA-model, de CUPRA Ateca, heeft met bijna 7.500 verkochte exemplaren sinds zijn lancering de verkoopcijfers van het merk een boost gegeven. Ons Europese offensief werpt zijn vruchten af. Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van, met in 2019 een verdubbeling van de verkoopcijfers ten opzichte van 2018.”
CUPRA liet in Frankrijk in de eerste acht maanden van 2019 een groei optekenen van 166 procent. Dat maakt van het land een van de vijf belangrijkste groeimarkten voor het merk. Duitsland is met 7.200 verkochte exemplaren nog steeds CUPRA’s belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door het VK en Spanje. Ook Zwitserland en Oostenrijk doen het goed met een driecijferig groeipercentage in 2019.
Een globale strategie
Een van CUPRA’s doelstellingen voor 2019, naast het versterken van het merk in Europa, was het uitrollen van een uitgebreid netwerk van gespecialiseerde verkooppunten, de zogenaamde CUPRA Corners. Op dit moment beschikt het merk wereldwijd over 235 Corners, waarvan 18 in Frankrijk.
Na de consolidatie van zijn managementteam en de aangekondigde inhuldiging van het nieuwe hoofdkwartier volgend jaar, wil CUPRA zijn aanwezigheid in strategische regio’s als Noord-Afrika en Latijns-Amerika vergroten, met speciale aandacht voor Mexico.
Door middel van recente samenwerkingen als officiële autopartner van FC Barcelona en de World Padel Tour toont het merk zijn potentieel aan de hele wereld. Daarenboven stelde CUPRA recent Mattias Ekström aan als officiële fabrieksrijder van de CUPRA e-Racer, ‘s werelds eerste zuiver elektrische toerwagen. De Zweedse kampioen zal een belangrijke rol spelen in de elektrische racestrategie van het merk.