CUPRA Formentor: “We hebben de natuur veranderd in kleur”

CUPRA Formentor: “We hebben de natuur veranderd in kleur”

De CUPRA CUV

  • De CUPRA Formentor heeft een exclusief, op de natuur geïnspireerd palet van drie kleuren: Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt en Graphene Grey
  • Het ontwikkelingsproces van het kleurenpalet voor de eerste CUV van het merk duurde 3 jaar en er zijn meer dan 800 verschillende formules gemaakt.

28 gram parelblauw, 25,2 gram zwart, 9,2 gram kristalzilver, 1,5 gram wit, 0,6 gram violet, een beetje glans en aluminium… Achter die hoeveelheden schuilen jaren werk, talloze proeven en op het eind een naam: Petrol Blue. Vanaf het moment dat de CUPRA-designers begonnen aan de eerste schetsen van de Formentor begon het team Color&Trim (kleur en aankleding) te werken aan de kleuren die zouden worden gebruikt op het eerste model van het merk. De geest van een auto zoals de CUPRA Formentor wordt door verschillende elementen bepaald: verfijning, innovatie, een bekoorlijk koetswerkdesign… en drie exclusieve kleuren. Achter elke kleur schuilt een verhaal, een bestaansreden.

- DNA-gecodeerde kleuren. Om het kleurenpalet voor de CUPRA Formentor te creëren ging het Color&Trim-designteam onder leiding van Francesca Sangalli eerst de essentie van het merk, het DNA ervan verkennen. Dit is het eerste model van het merk en het fundament van zijn ziel moest worden gelegd: een eigentijds design, sportieve prestaties en een unieke stijl… “Kleuren zijn heel belangrijk om het karakter van een merk te herkennen. Elke kleur heeft zijn eigen persoonlijkheid, straalt een andere houding uit, en de kleuren die we voor het eerste model van CUPRA hebben gecreëerd weerspiegelen een echte identiteit,” zegt Francesca Sangalli, hoofd Color&Trim Concept&Strategy.

- Geïnspireerd door de natuur. Ideeën voor het bedenken van een nieuwe kleur die duidelijk herkenbaar is met waarden kunnen uit vele inspiratiebronnen komen. Voor deze gelegenheid was de natuur met haar materialen, sferen en vormen de muze om creativiteit los te laten op kleuren. “Veel inspiratie komt uit de natuur en de elementen waar ze uit bestaat. We hebben de kleur van mineralen, stenen, de Aarde en zelfs het milieu rondom ons nagemaakt,” zegt Sangalli.

- De elegantie van matte kleuren. Elke kleur is ontwikkeld door pigmenten te mengen met andere materialen zoals aluminium of mica om het gewenste effect te bereiken. Op die manier worden meer of minder metaalglanzende, parelmoerachtige en matte afwerkingen verkregen. Dat laatste is het geval voor de exclusieve Formentor-kleuren Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt en Graphene Grey. Een milligram meer of minder wit in de mengeling of wat meer of minder glans veranderen een kleur volledig. “We hebben zoveel varianten van dezelfde tint gemaakt om Magnetic Tech Matt te bekomen dat het soms moeilijk werd om ze uit elkaar te houden, maar we wilden een oppervlak dat er als steen uitzag. Uiteindelijk zijn we daarin geslaagd door grote metaaldeeltjes te introduceren die het ruwe uiterlijk van stenen geven. We hebben de natuur in kleur gevangen,” besluit Francesca.

- CUV-essentie. Naast een nieuwe kleurcode voor CUPRA was het ook essentieel om dit model een bijzonder karakter te verlenen. “Het is heel belangrijk om te werken aan het effect dat men de kleur wil geven. De CUPRA Formentor is een model met veel oppervlaktevolume en spanningslijnen. Dat betekent dat de kleuren er anders uitzien in functie van de lichtinval. Deze kleuren leven,” zegt Jordi Font, Hoofd Ontwikkeling bij Color&Trim. Het koetswerk en het interieur zijn in harmonie met elkaar, met combinaties en details uitgedrukt in Copper (koper). Het volledige kleurenpalet van de nieuwe CUPRA Formentor telt nog zes andere kleuren: Desire Red, Dark Camouflage, Midnight Black, Urban Silver, Magnetic Tech en Nevada White.

Drie kleuren, drie inspiraties voor Francesca

Petrol Blue Matt – Dit is de identiteitskleur voor CUPRA. Ze weerspiegelt het sportieve maar toch verfijnde DNA van het merk. De matte afwerking voegt een intens, technisch karakter toe aan de kleur.

Magnetic Tech Matt – We wilden dat het oppervlak er als steen uitzag. Er zitten metaaldeeltjes in voor een ruwe uitstraling. Dit is de natuur op haar best.

Graphene Grey – Heel eenvoudig uitgedrukt is deze kleur als een laag koolstofatomen. We wilden de kleur een vlak en tegelijk toch een gewaagd karakter geven.

CU20-82N - CUPRA colors.docx 337 KB CU20-82N - CUPRA colors.pdf 227 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy