CUPRA Formentor e-HYBRID zet volop in op elektrificatie

Dubbel aanbod plug-inhybrides

  • De CUPRA Formentor e-HYBRID is de tweede plug-inhybride van het merk, na de CUPRA Leon e-HYBRID
  • De CUPRA Formentor e-HYBRID is beschikbaar in twee vermogenversies, 204 pk (CUPRA Formentor e-HYBRID) en 245 pk (CUPRA Formentor VZ e-HYBRID), allebei gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak
  • De combinatie van een 1.4 TSI-motor, een elektrische motor en een lithium-ionbatterijpack drukt de uitstoot tot 26-32 g/km (31-35 g/km voor de 245 pk)
  • Zuiver elektrisch rijbereik tot 59 km (55 km voor de 245 pk): voor uitstootvrij stadsverkeer en fiscale ‘erkenning’ als volwaardige hybride

De CUPRA Formentor, de eerste auto die enkel voor CUPRA werd ontwikkeld, krijgt een dubbel aanbod plug-inhybrides mee: het bewijs dat CUPRA volop inzet op elektrificatie en dat elektrificatie ook in een prestatiegericht merk zijn plaats heeft.

De CUPRA Formentor e-HYBRID verzoent nog altijd de voordelen van een prestatiegerichte auto met de kwaliteiten van een SUV op het moment dat het crossoversegment mooie groeicijfers laat noteren.

De aandrijving van de CUPRA Formentor e-HYBRID,zowel de 204 als de 245 pk, combineert efficiënte TSI-verbrandingstechnologie met een krachtige elektrische motor en een lithium-ionbatterijpack voor maximale prestaties en efficiëntie.

De vooruitstrevende adaptieve ophanging, de progressieve stuurinrichting en de snel schakelende versnellingsbak vormen de basiselementen voor de rijdynamiek en de emotionele kracht die van het merk CUPRA worden verwacht.

Zijn dynamische verhoudingen dankt hij aan een geringe koetswerkhoogte en een visuele accentverschuiving naar de achterzijde van de auto in combinatie met de lange motorkap.

Het design speelt in op wat klanten de dag van vandaag willen: een uitgekiend en uitgebreid aanbod dat het verschil maakt. Niet alleen met een dubbel aanbod plug-inhybrides, maar ook met een doorgedreven connectiviteit en geavanceerde veiligheids- en comfortsystemen.

Motoren
Als eerste model dat uitsluitend voor CUPRA is ontwikkeld en als meest tot de verbeelding sprekende model in het merkgamma is het niet meer dan logisch dat de CUPRA Formentor het voortouw neemt in het elektrische offensief van het merk.

De prestatiegerichte CUPRA Formentor e-HYBRID combineert de kracht van een 150 pk (110 kW) sterke 1.4 TSI-benzinemotor met een elektromotor die 115 pk (85 kW) genereert. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterijpack van 13 kWh, waarmee de CUPRA Formentor milieubewust prestaties kan najagen.

De combinatie van een klassieke verbrandingsmotor met vooruitstrevende technologieën maakt dat de CUPRA Formentor e-HYBRID kan kiezen hoe hij zijn vermogen aflevert: via de verbrandingsmotor, elektrisch of een combinatie van beide. Het houdt ook in dat er twee vermogenversies kunnen worden aangeboden : 204 pk (150 kW) of 245 pk (180 kW). Beide versies van de voorwielaangedreven CUV maken dus gebruik van dezelfde aandrijving, maar met een aangepaste afstelling.

De versie met 204 pk vormt een uitgelezen plug-inhybride mix van prestaties en efficiëntie. Hij accelereert vanuit stilstand in 7,8 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 205 km/u. De CO2-uitstoot van deze versie ligt volgens de officiële WLTP-testcyclus tussen 26 en 32 g/km. Het verbruik komt neer op 1,2 tot 1,4 liter brandstof per 100 kilometer.

De krachtigere CUPRA Formentor VZ e-HYBRID met 245 pk gaat in 7,0 seconden naar 100 km/h en heft een topsnelheid van 210 km/u.

Toch vormen deze straffere prestaties geen rem op de efficiëntie van deze uitvoering die volgens WLTP een verbruik haalt van 1,4 tot 1,6 l/100km en een CO2-uitstoot tussen 31 en 35 g/km.

De hoge mate van efficiëntie is deels te danken aan de kracht en de energiedensiteit van het 13 kWh grote lithium-ionbatterijpack. Daarin kan voldoende energie worden opgeslagen voor een zuiver elektrisch rijbereik tot 59 km (tot 55 km voor de 245 pk) volgens de officiële WLTP-testcyclus.

Dit lithium-ionpakket weegt 130 kilogram maar werd zo laag als mogelijk gemonteerd voor een minimale impact op de rijdynamiek. Dat het pakket slechts 96 liter volume in beslag neemt, is daarbij een duidelijk voordeel.

De auto beschik ook over een elektrische rembooster die de CUPRA Formentor e-HYBRID in staat stelt om de remenergie te recupereren dankzij de blendingfunctie van het plug-inhybridesysteem.

Het warmtebeheer van de batterij is ontzettend belangrijk, net als andere bijkomende elementen van het plug-inhybridesysteem zoals de elektronica en de elektromotor. Precies oM die reden is de CUPRA Formentor e-HYBRID uitgerust met een extra koelsysteem met eigen radiator en expansievat.

Dit nieuwe system functioneert bij een lagere temperatuur dan het koelsysteem van de verbrandingsmotor en zorgt voor een betere efficiëntie in zowel koude als warme omstandigheden.

Rijmodi:

De CUPRA Formentor e-HYBRID start altijd op in zijn volledige elektrische rijmodus (zolanG de batterij voldoende geladen is). Er wordt automatisch omgeschakeld naar Hybrid-modus indien de energievoorraad in de batterij te laag is of de rijsnelheid meer dan 140 km/u bedraagt.

In Hybrid-modus zijn er twee submodi: Hybrid-Auto en Hybrid-Manual. Hybrid-Auto is de standaardmodus die de aandrijving automatisch aanstuurt voor een optimale batterijbelasting. In de modus Hybrid-Manual hebben gebruikers keuze uit drie opties:

1) Een hold-modus die de huidige laadstatus van de batterij bewaart;

2) Een minimale drempelwaarde opgeven voor de batterijstatus;

3) Een laadfunctie waarbij de batterij wordt geladen via de verbrandingsmotor.

De indicatieve laadrijden voor de batterij zijn 3 uur en 40 minuten met behulp van een 3,5 kW-lader of minder dan 5 uur middels een 2,3 kW-lader.

Onderstel
In de CUPRA Formentor e-HYBRID is het huwelijk tussen aandrijving en onderstel afgestemd op een uitgesproken rijdynamiek. Het onderstel en de stuurinrichting zorgen samen voor een zuiver, vermakelijk en uitgesproken rijgedrag dat voor velen atypisch zal overkomen in een plug-inhybride.

Het onderstel werd afgestemd op de plug-inhybride krachtbron en de bijhorende aangepaste gewichtsverdeling.

Net als de andere motorversies in het modelgamma kan de CUPRA Formentor e-HYBRID bogen op het DCC-systeem (Dynamic Chassis Control) waarmee het rijgedrag van de auto kan worden afgestemd op de wensen van de bestuurder.

Bovendien zorgen de MacPherson-voorophanging en multilink-achteras voor een betrouwbaar rijgedrag. Ze vormen een stevig basis voor geavanceerde systemen, inclusief de lichtmetalen 18- en 19-duimswielen, die het rijgedrag een trapje hoger kunnen tillen.

Koetswerkdesign

De dynamische verhoudingen van de CUPRA Formentor worden benadrukt door de visuele klemtoon op de achterzijde van de auto die ook de lengte van de motorkap in de verf zet. Deze benadering van het designteam legt in de look van de CUPRA Formentor ​
e-HYBRID nog meer de nadruk op prestaties en stijl.

De koetswerkplooien op de motorkap beklemtonen het CUPRA-logo op het radiatorrooster maar sturen de blik ook naar achteren, naar de A-stijl en verder. De laadklep voor het batterijpack zit op het linker spatbord.

Achteraan krijgt de CUPRA Formentor e-HYBRID koperkleurige, gesimuleerde uitlaatpijpen mee.

Interieurdesign
De kwalitatief hoogstaande cockpit voelt modern en sportief aan, inclusief het unieke karakter van het merk CUPRA.

Binnenin domineren kwalitatief hoogstaande materialen met geborsteld donker aluminium en koperen accenten die de binnenruimte modern en hedendaags laten aanvoelen en de inzittenden cocoonen.

Het nieuwe CUPRA-stuurwiel, nog zo’n typische vertaling van de CUPRA Formentor-spirit, herbergt de startknop en de keuzeknop voor de CUPRA-rijmodi. Een duidelijke hint voor de bestuurder dat hij geen doordeweekse auto in handen heeft.

In tegenstelling tot de andere modellen in het gamma focust de informatie in de Digital Cockpit hier op de elektrisch ondersteunde aandrijving met info over het resterende zuiver elektrische rijbereik en de aandrijving.

Centraal in het interieur staat het 12-duim grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem dat alle inzittenden functionaliteit en connectiviteit biedt met een minimum aan druktoetsen. Ook de inclusie van de shift-by-wire DSG-versnellingsbakbediening draagt deels bij tot de eenvoud en de elegantie van het interieur, en helpt om het interieur strak en ruimtelijk in te richten.

Alle CUPRA e-HYBRID-modellen (CUPRA Formentor e-HYBRID en CUPRA Leon Breake‑HYBRID) krijgen een specifieke knop op de bestuurdersdeur voor het openklappen van de benzineklep.

Tot slot bieden de afmetingen van de CUPRA Formentor e-HYBRID (4.450 mm lang, 1.839 mm breed en 1.510 mm hoog) een uitstekende hoofdruimte binnenin, terwijl de wielbasis van 2.680 mm garant staat voor afdoende beenruimte voor de achterste inzittenden. De kofferinhoud van de CUPRA Formentor e-HYBRID bedraagt 345 liter. cocoonen.

Connectiviteit
De CUPRA Formentor e-HYBRID is 100% geconnecteerde auto: connectiviteit aan boord (Full Link inclusief Android Auto en CarPlay, online functies en diensten) zorgen voor een link met de buitenwereld. De combinatie van CUPRA CONNECT en het e-HYBRID-systeem geven nog meer controle over het voertuig met een nog bredere waaier aan functies, zoals batterijmanagementfuncties, die zelfs vanop afstand beheerd worden via de app. Met de app kan ook de airconditioning vanop afstand worden aangestuurd.

Veiligheid en comfort
Een waaier aan geïntegreerde sensoren maken de CUPRA Formentor e-HYBRID tot een van de veiligste en makkelijkste voertuigen in de dagelijkse praktijk. Hij kan onder meer bogen op Travel Assist, Side Assist, Exit Assist, Emergency Assist, Predictive ACC en Axit Warning.

Al deze technologie tilt de veiligheid naar een hoog peil, maar de systemin zijn geïntegreerd voor meer gebruiksgemak zonder dat de bestuurder het gevoel krijgt de controle uit handen te geven. Aan boord van een CUPRA is dat een belangrijke nuance omdat het merk de bestuurder altijd central stelt.

Het eindresultaat is een auto die voldoet aan de dynamische noden van het merk CUPRA en tegelijkertijd beantwoordt aan de veiligheidsstandaards die door de markt worden gevraagd.

Technische gegevens

CU21_04N press kit CUPRA Formentor_e-HYBRID (9p).pdf

PDF - 233 Kb

CU21_04N press kit CUPRA Formentor_e-HYBRID.docx

DOCX - 115 Kb

Dirk Steyvers

PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen 


Neem contact op met

www.seat.be/