CNG verdient z’n plaats in élke bedrijfsvloot

CNG verdient z’n plaats in élke bedrijfsvloot

Het is steeds duidelijker dat bedrijfsvloten een enorme hefboom kunnen vormen voor een groenere en milieuvriendelijker mobiliteit. En dus zie je een opmars van elektrische en hybride voertuigen in bedrijfswagenparken. Iets meer onder de radar wellicht, maar even aanwezig en relevant voor een properder mobiliteit zijn CNG-wagens. Proximus, om maar één bedrijf te noemen, integreert nu 200 CNG-wagens in z’n bedrijfsvloot. De meest recente cijfers van de FOD mobiliteit geven ook aan dat er evenveel CNG-wagens als volledige elektrische wagens geleased worden. Dat danken deze wagens aan hun economische zowel als ecologische troeven.

CNG-wagens bieden een onklopbare combinatie van ecologische en economische voordelen voor de bedrijfsvloot. Brigitte Goossens, fleetmanager Seat Import: “Het is effectief zo dat CNG-wagens op vlak van TCO een sterke remonte maken op alle andere types aandrijving. De meerprijs ten aanzien van diesel- en benzinevoertuigen is zeer gering. En qua verbruikskost zijn ze werkelijk straf: een Arona of Ibiza TGI heelt een verbruikskost van 3,5€ per 100 km, een Seat Leon TGI zo’n 4€. Onklopbaar dus op dat vlak. Vandaar dat steeds meer bedrijven, zoals nu ook Proximus, CNG-wagens opnemen in hun bedrijfswagenpark.”

Rijden op CNG betekent winst vanaf de eerste gereden kilometer

“Bedrijven maar zeker ook particulieren willen bovendien een reële bijdrage leveren aan een beter klimaat en properder leefomgeving”, aldus Maarten Van Houdenhove, PR-manager van DATS 24, de brandstoffenleverancier van Colruyt Group. CNG-wagens bieden die mogelijkheid, nog meer dan hybride of plug-inhybride wagens. “Qua ecoscore staat de CNG-wagen op plaats 3, na de volledige elektrische wagen en de waterstofwagens, maar dus voor de plug-in en gewone hybride en de wagens op traditionele brandstoffen. Dat komt omdat ze 16% tot 30% minder CO2 uitstoten en bijna 80% minder fijnstof. Ze zijn ook opmerkelijk stiller”, voegt Van Houdenhove daar nog aan toe.

SEAT Import en DATS 24 begeleiden Proximus richting groener bedrijfsvloot.

Proximus, met een toonaangevende rol in de aanpak van de klimaatverandering, integreert 200 SEAT’s Ibiza TGI in haar vloot. De medewerkers komen die zelf in ontvangst nemen bij SEAT Import. Daarbij krijgen ze tips & tricks voor een optimaal gebruik van die wagen en nemen ze deel aan een demo CNG-tanken. “Ook al is het tankproces makkelijker en even snel als ze gewend waren met hun dieselwagens, het geeft de gebruiker het nodige vertrouwen”, besluit Van Houdenhove nog.

SE20-77N - DATS 24 Proximus CNG (2p).pdf 452 KB SE20-77N - DATS 24 Proximus CNG.docx 182 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy