Auto-onderdelen gemaakt van rijstschillen? SEAT voert er nu al onderzoek naar

Auto-onderdelen gemaakt van rijstschillen? SEAT voert er nu al onderzoek naar

  • SEAT lanceert een piloottestproject om onderdelen te produceren van rijstschillen
  • De prototypes zijn bekledingen in de SEAT Leon die zijn gemaakt in Oryzite, een hernieuwbaar en duurzaam materiaal
  • Dit project voor een circulaire economie wordt voorgesteld op Innovation Day, op 28 en 29 oktober

Het is het meest populaire voedingsmiddel ter wereld, de basis van wereldberoemde gerechten en nu … kunnen de schillen ervan deel uitmaken van een auto. We hebben het over rijst. In een innovatief pilootproject op basis van de circulaire economie en met als doel de ecologische voetafdruk te verminderen onderzoekt SEAT het gebruik van Oryzite als een vervanger voor plastic producten.

140 miljoen ton om te gebruiken. Meer dan 700 miljoen ton rijst wordt elk jaar geoogst over de hele wereld. Twintig procent daarvan of zo’n 140 miljoen ton bestaat uit rijstschillen die grotendeels worden weggegooid. “In de Rijstkamer van Montsià, waar jaarlijks 60.000 ton rijst wordt geproduceerd, zochten we een alternatief om te profiteren van alle rijstschillen die er werden verbrand – zo’n 12.000 ton. We maakten er Oryzite van, een materiaal dat kan worden vermengd met andere hittestabiele thermoplastische composieten en dat in vormen kan worden gegoten”, legt Oryzite-CEO Iban Ganduxé uit.

Hernieuwbaar en duurzaam. Deze nieuwe grondstof wordt getest in bekledingsonderdelen in de SEAT Leon. “Bij SEAT zijn we steeds op zoek naar nieuwe materialen om onze producten te verbeteren en op dat vlak helpen rijstschillen ons om de hoeveelheid plastic en aardoliegebaseerde materialen te reduceren”, vertelt Joan Colet, ontwikkelingsingenieur interieurbekledingen bij SEAT.

Lichter, minder CO2. De tests bestaan erin dat sommige onderdelen van de auto zoals de kofferklep, de dubbele laadvloer van de koffer of de hemelbekleding worden gemaakt in rijstschillen vermengd met polyurethaan en polypropyleen. Op het eerste gezicht verschillen ze op geen enkele manier van onderdelen die zijn gemaakt met conventionele technologie, maar ze wegen veel minder. “De onderdelen zijn lichter, wat betekent dat we het wagengewicht reduceren, waardoor onze ecologische voetafdruk verkleint,” volgens Colet, en hij voegt hieraan toe: “We gebruiken bovendien een hernieuwbaar materiaal waardoor we de circulaire economie promoten en een groener product maken”.

De toekomst is groen. Op dit moment worden bekledingselementen geanalyseerd om uit te dokteren hoeveel rijstkaf kan worden gebruikt met volledig behoud van technische en kwalitatieve vereisten. Zo ondergaat de laadzone in twee niveaus van het bagagecompartiment beladingstests waarbij hij tot 100 kilo aan gewicht geconcentreerd op één punt moet weerstaan om de stijfheid en de sterkte te beproeven. In de klimaatkamer worden ook temperatuurtests uitgevoerd om de weerstand tegen hitte, koude en vocht te analyseren. “De technische en kwalitatieve eisen die we aan elk onderdeel stellen wijzigen niet in vergelijking met wat we vandaag kennen. Zolang de prototypes aan deze vereisten voldoen, komen we dichter bij een introductie als standaard materiaal”, vertelt de ingenieur van SEAT.

Innovatie met een ecologisch doel. SEAT is vastbesloten om voor het milieu te zorgen en om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs na te komen. Binnen zijn duurzaamheidsstrategie en zijn bedrijfsmissie MOVEtoZERØ wil het bedrijf de milieu-impact minimaliseren van alle producten en mobiliteitsoplossingen doorheen hun volledige levenscyclus, van het verwerven van grondstoffen over de productie tot het einde van hun gebruik.

Stefan Ilijevic, Hoofd Innovatie bij SEAT, wijst erop dat “onderzoek de weg naar een duurzame toekomst vormt. Alleen door te investeren in innovatie kunnen we nieuwe producten en materialen promoten die het gebruik van plastics op de wereld verminderen en die bijdragen aan de wereldwijze zorg voor het milieu”. Met het Oryzite-pilootproject voor een circulaire economie zet de autobouwer een volgende stap voorwaarts in zijn onderzoek naar nieuwe hernieuwbare materialen om het gebruik van plastics te verminderen in zijn toekomstige producten en om tegen 2050 aan een koolstofnuluitstoot te komen.

SEAT Innovation Day. Het initiatief voor het gebruik van Oryzite is een van de projecten die worden voorgesteld op de tweede editie van de SEAT Innovation Day, die plaatsvindt op 28 en 29 oktober. Het is een inspirerend evenement dat is gericht op het herkennen en aanmoedigen van de geest voor innovatie bij de eigen werknemers van het bedrijf. Na het succes van de eerste editie kiest SEAT dit jaar voor een hybride formule waarbij activiteiten en sessies online en ter plekke worden georganiseerd.

SE20-88N - Rice (3p).pdf 573 KB SE20-88N - Rice.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.

 

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy