Auto-onderdelen gemaakt van rijstschillen? SEAT voert er nu al onderzoek naar
- SEAT lanceert een piloottestproject om onderdelen te produceren van rijstschillen
- De prototypes zijn bekledingen in de SEAT Leon die zijn gemaakt in Oryzite, een hernieuwbaar en duurzaam materiaal
- Dit project voor een circulaire economie wordt voorgesteld op Innovation Day, op 28 en 29 oktober
Het is het meest populaire voedingsmiddel ter wereld, de basis van wereldberoemde gerechten en nu … kunnen de schillen ervan deel uitmaken van een auto. We hebben het over rijst. In een innovatief pilootproject op basis van de circulaire economie en met als doel de ecologische voetafdruk te verminderen onderzoekt SEAT het gebruik van Oryzite als een vervanger voor plastic producten.
140 miljoen ton om te gebruiken. Meer dan 700 miljoen ton rijst wordt elk jaar geoogst over de hele wereld. Twintig procent daarvan of zo’n 140 miljoen ton bestaat uit rijstschillen die grotendeels worden weggegooid. “In de Rijstkamer van Montsià, waar jaarlijks 60.000 ton rijst wordt geproduceerd, zochten we een alternatief om te profiteren van alle rijstschillen die er werden verbrand – zo’n 12.000 ton. We maakten er Oryzite van, een materiaal dat kan worden vermengd met andere hittestabiele thermoplastische composieten en dat in vormen kan worden gegoten”, legt Oryzite-CEO Iban Ganduxé uit.
Hernieuwbaar en duurzaam. Deze nieuwe grondstof wordt getest in bekledingsonderdelen in de SEAT Leon. “Bij SEAT zijn we steeds op zoek naar nieuwe materialen om onze producten te verbeteren en op dat vlak helpen rijstschillen ons om de hoeveelheid plastic en aardoliegebaseerde materialen te reduceren”, vertelt Joan Colet, ontwikkelingsingenieur interieurbekledingen bij SEAT.
Lichter, minder CO2. De tests bestaan erin dat sommige onderdelen van de auto zoals de kofferklep, de dubbele laadvloer van de koffer of de hemelbekleding worden gemaakt in rijstschillen vermengd met polyurethaan en polypropyleen. Op het eerste gezicht verschillen ze op geen enkele manier van onderdelen die zijn gemaakt met conventionele technologie, maar ze wegen veel minder. “De onderdelen zijn lichter, wat betekent dat we het wagengewicht reduceren, waardoor onze ecologische voetafdruk verkleint,” volgens Colet, en hij voegt hieraan toe: “We gebruiken bovendien een hernieuwbaar materiaal waardoor we de circulaire economie promoten en een groener product maken”.
De toekomst is groen. Op dit moment worden bekledingselementen geanalyseerd om uit te dokteren hoeveel rijstkaf kan worden gebruikt met volledig behoud van technische en kwalitatieve vereisten. Zo ondergaat de laadzone in twee niveaus van het bagagecompartiment beladingstests waarbij hij tot 100 kilo aan gewicht geconcentreerd op één punt moet weerstaan om de stijfheid en de sterkte te beproeven. In de klimaatkamer worden ook temperatuurtests uitgevoerd om de weerstand tegen hitte, koude en vocht te analyseren. “De technische en kwalitatieve eisen die we aan elk onderdeel stellen wijzigen niet in vergelijking met wat we vandaag kennen. Zolang de prototypes aan deze vereisten voldoen, komen we dichter bij een introductie als standaard materiaal”, vertelt de ingenieur van SEAT.
Innovatie met een ecologisch doel. SEAT is vastbesloten om voor het milieu te zorgen en om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs na te komen. Binnen zijn duurzaamheidsstrategie en zijn bedrijfsmissie MOVEtoZERØ wil het bedrijf de milieu-impact minimaliseren van alle producten en mobiliteitsoplossingen doorheen hun volledige levenscyclus, van het verwerven van grondstoffen over de productie tot het einde van hun gebruik.
Stefan Ilijevic, Hoofd Innovatie bij SEAT, wijst erop dat “onderzoek de weg naar een duurzame toekomst vormt. Alleen door te investeren in innovatie kunnen we nieuwe producten en materialen promoten die het gebruik van plastics op de wereld verminderen en die bijdragen aan de wereldwijze zorg voor het milieu”. Met het Oryzite-pilootproject voor een circulaire economie zet de autobouwer een volgende stap voorwaarts in zijn onderzoek naar nieuwe hernieuwbare materialen om het gebruik van plastics te verminderen in zijn toekomstige producten en om tegen 2050 aan een koolstofnuluitstoot te komen.
SEAT Innovation Day. Het initiatief voor het gebruik van Oryzite is een van de projecten die worden voorgesteld op de tweede editie van de SEAT Innovation Day, die plaatsvindt op 28 en 29 oktober. Het is een inspirerend evenement dat is gericht op het herkennen en aanmoedigen van de geest voor innovatie bij de eigen werknemers van het bedrijf. Na het succes van de eerste editie kiest SEAT dit jaar voor een hybride formule waarbij activiteiten en sessies online en ter plekke worden georganiseerd.
SE20-88N - Rice (3p).pdf
PDF - 573 Kb
SE20-88N - Rice.docx
DOCX - 47 Kb
Dirk Steyvers