9.000 kilometer Leons

9.000 kilometer Leons

  • Op zijn 20ste verjaardag en aan de vooravond van de onthulling van de vierde generatie zijn sinds 1999 van de compacte SEAT meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht
  • Naast elkaar geplaatst zouden ze een lijn van meer dan 9.000 kilometer vormen: dezelfde afstand als het traject van de legendarische trans-Siberische trein
  • In Duitsland zijn de verkoopcijfers van de Leon verdubbeld waardoor hij er vandaag de belangrijkste markt is

Van Moskou naar Vladivostok: meer dan 9.000 kilometer die de legendarische trans-Siberische spoorlijn aflegt. Over diezelfde afstand zouden ook de tot op heden meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren van de SEAT Leon zich uitstrekken, als ze op een lijn naast elkaar zouden worden geplaatst. Nu de vierde generatie op het punt staat te worden gelanceerd, is het tijd om terug te blikken op de evolutie van een van de belangrijkste pijlers van het bedrijf.

De start  van een model en een merk. Niet alleen rondt de Leon de kaap van de twee miljoen verkochte exemplaren, doorheen de drie generaties zijn de verkoopcijfers ook steeds blijven stijgen. De huidige generatie (die in 2012 is gelanceerd) is goed voor meer dan een miljoen exemplaren, dubbel zoveel als de eerste generatie (1999, 534.797 exemplaren) en een derde meer dan de tweede generatie (2005, 675.915 auto’s).

Van Martorell naar de hele wereld. De eerste generatie van de Leon bereikte 43 markten, de huidige bedient er 48. Algerije, Oekraïne en Azerbeidzjan zijn enkele landen die erbij zijn gekomen. Toevallig is Nieuw-Zeeland de verste bestemming voor de Leon, waar het model in 2017 op de markt kwam.

Dankzij deze internationale diversificatie zijn de uitvoercijfers van SEAT geëxplodeerd en zijn ze nu goed voor 80 procent van de productie. De cijfers die worden gehaald in de belangrijkste markten van het bedrijf illustreren de globalisering: bij de eerste generatie was Spanje goed voor 38 procent van de verkoopcijfers, vandaag is dat getal gezakt naar 20 procent.

Het omgekeerde geldt voor Duitsland: het aandeel in de verkoopcijfers van het model voor deze markt ging van 13 procent voor de eerste generatie naar 24 procent voor de huidige. Het Verenigd Koninkrijk is een ander voorbeeld van deze internationale expansie, want van de huidige generatie zijn daar meer dan dubbel zoveel exemplaren verkocht als van de eerste (132.684 auto’s tot augustus 2019 tegenover 50.740).

Bedacht in Barcelona. De drie generaties van de compacte SEAT zijn ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in de SEAT-fabrieken in Martorell (Barcelona). De Italiaan Giorgetto Giugiaro tekende de eerste generatie, Walter de’Silva de tweede en Alejandro Mesonero-Romanos de derde. De Spaanse designer stond ook in voor de vierde generatie van het model. 

De krachtigste. Dynamiek is altijd al een onderscheidend kenmerk geweest van SEAT, en meer specifiek van de Leon. De SEAT Leon Cupra R is vandaag het model met de grootste motor in het gamma van het merk met zijn 310 pk. Zelfs bij zijn lancering in 1999 werd de SEAT Leon al het krachtigste model in de geschiedenis van het merk, met zijn motor van 180 pk, manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving.

Geschiedenis in de autosport. De SEAT Leon won het World Touring Car Championship (WTCC) in 2008 en 2009. Dat was meteen de eerste keer dat een autoconstructeur de titel won met dieselmotoren.

Record op het circuit. Een SEAT Leon Cupra bestuurd door Jordi Gené verbrak het wereldrecord voor voorwielaandrijvers op het Duitse racecircuit Nürburgring met een tijd van 07:58. Eén jaar later werd de Leon ST CUPRA de snelste gezinswagen op het legendarische parcours met een tijd van 7:58:12.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy