6 decennia SEAT Apprentice School

  • SEAT leidt al meer dan 60 jaar professionals op in zijn Apprentice School
  • Sinds de eerste klassen voor machine- en draaibankbedieners in de jaren ’50 tot geavanceerde opleidingen in Automatisering en Industriële Robottechnologie vandaag
  • De voorbije 6 decennia hebben 2.815 studenten een opleiding gevolgd aan de school

“Vertel het me en ik zal het vergeten; leer het me en ik zal het onthouden; betrek me erbij en ik zal het leren”. Dat motto is te lezen boven de toegangsdeur tot het atelier van de Apprentice School. Wat begon met puur technische lessenreeksen is nu een duaal leersysteem met meer dan 5.000 theoretische en praktische lesuren per student. In zijn 62-jarige bestaan ontvingen meer dan 2.800 studenten een opleiding aan de SEAT Apprentice School.

De evolutie in een notendop

15.000.000 lesuren. De SEAT Apprentice School was een project dat in de jaren ‘50 op poten is gezet met de Zona Franca-fabriek in Barcelona. De ideale manier om met de beste professionals te kunnen werken was om ze ter plekke op te leiden. Sindsdien zijn er al meer dan 15 miljoen lesuren gegeven.

De pioniers. De eerste 18 leerlingen hebben de school in 1960 verlaten en kwamen naar de fabriek. Op die manier openden zij de weg naar een kwaliteitsvolle opleiding en een stabiele job, die tot vandaag bestaat. Xavier Méndez schreef zich in 1963 in de school in. “SEAT maakt al bijna heel mijn leven deel van mij uit; van stagiair naar fabrieksarbeider en van fabrieksarbeider naar Hoofd Onderhoud in de koetswerkafdeling van de Martorell-fabriek”.

Een klaslokaal dat ‘fabriek’ heet. Voormalig student en SEAT-werknemer Antonio Molina herinnert zich dat er in de jaren 1970 “geen enkele auto in het atelier stond omdat we werden opgeleid voor onderhoud van de faciliteiten. De school anticipeerde op de noden van de auto-industrie en heeft geleerd om zich aan te passen”. Vandaag is SEAT Martorell zelf het klaslokaal geworden. Een paar jaar geleden werd praktijkles enkel uitgevoerd in het atelier van de school, maar de studenten van vandaag hebben toegang tot de fabriek vanaf hun eerste jaar. De combinatie van theorie en praktijk is het resultaat van de invoering van Duaal Leren in 2012, waar de studenten een dubbel Duits en Spaans diploma bekomen. Aan het eind van hun eerste termijn kunnen ze in de fabriek komen werken en krijgen ze er een loon voor.

Het is ook een vrouwenwereld. In 1971 begon de eerste vrouwelijke studente bij SEATs opleidingscentrum. Vandaag zijn in de Apprentice School dubbel zo veel vrouwen ingeschreven als in andere vergelijkbare scholen in de sector.

Contract in het vooruitzicht. Studenten die hun opleidingscyclus met succes afronden worden door SEAT aangenomen met een contract voor onbepaalde duur. De voorbije zes decennia zijn zo 2.542 studenten beloond.

De toekomst aanleren. “Bij SEAT weten we dat er in de toekomst beroepen zullen bestaan die nog niet zijn uitgevonden. Onze mensen moeten daar klaar voor zijn,” zegt Laura Carcinero, hoofd Opleidingen bij SEAT. Daarom leren ze van in het begin verschillende programmeertalen en hebben ze zelfs toegang tot een kleine ‘smart factory’ zodat ze de meest futuristische technologieën kunnen aanleren en oefenen.

Op 17 september is een nieuwe lichting van 74 studenten begonnen die zich zullen specialiseren in vier geavanceerde richtingen.

De Apprentice School in cijfers

- Meer dan 4.300 studenten sinds de oprichting

- 62 jaar geschiedenis sinds 1957

- 3-jarige cursussen met in totaal 5.000 uur opleiding

- 1 op 10 SEAT-werknemers komt van deze school

- 11 procent van de leidinggevenden bij SEAT zijn oud-leerlingen

- In 2018 is 23 miljoen euro geïnvesteerd in opleidingen

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy