5 tips voor een veilige rit naar de skipistes

5 tips voor een veilige rit naar de skipistes

  • Je bagage op een correcte manier inpakken is essentieel om volop van je sneeuwvakantie te genieten
  • Ski’s, stokken, snowboards ... met verschillende laad- en vervoeropties
  • Een paar ski’s van 5 kg dat niet correct vastgemaakt is, heeft bij een botsing bij 50 km/u dezelfde impact als een last van 150 kg
  • Bandendruk, kettingen of winterbanden en de veiligheidsafstand zijn allemaal onmisbaar voor een sneeuwvakantie zonder zorgen

Het skiseizoen is geopend en alle voorbereidingen zijn getroffen voor een fijne vakantie op de latten. Snowboards, ski’s, stokken, helmen, skischoenen ... Hoe krijg je ze allemaal zo veilig en comfortabel mogelijk in de auto?

 

1. Welke skidrager is de beste?

Een skidrager op het dak, op de trekhaak of een magnetische skidrager ... Er bestaan verschillende modellen voor verschillende noden. Aangezien hij gemakkelijk te installeren is, is de magnetische skidrager een goede oplossing voor mensen die maar af en toe gaan skiën. Sneller dan 90 km/u rijden wordt echter afgeraden en bovendien is hij minder veilig bij een ongeval. De modellen voor het dak en de trekhaak zijn het handigst voor doorwinterde skiërs. De SEAT Tarraco is geschikt voor allebei en kan tot 6 paar ski’s of 4 snowboards vervoeren. “Als je kiest voor een skidrager op het dak, moeten de tippen van de ski’s naar achter wijzen”, legt rij-expert en fervent skiër Jordi Gené uit.

 

2. Mag ik de ski’s in mijn auto vervoeren?

Ja, en een skitas leent zich daarvoor het best. Skiërs die de achterbank van hun auto kunnen inklappen, kunnen hun ski’s of snowboards binnenin hun auto vervoeren, op voorwaarde dat ze in tassen zitten en goed zijn vastgemaakt. “Ze los laten liggen kan zeer gevaarlijk zijn voor de inzittenden, aangezien een paar ski’s van 5 kg bij een botsing bij 50 km/u dezelfde impact heeft als een last van 150 kg”, waarschuwt Jordi.

 

3. Hoe moet ik de rest van mijn spullen vervoeren?

Ook de rest van je uitrusting moet goed opgeborgen worden in de kofferruimte. Leg zware stuks zoals skischoenen onderaan zodat ze niet kunnen schuiven en lichter materiaal zoals helmen en stokken erbovenop. Leg ze echter nooit op de hoedenplank, want dan zouden ze iemand kunnen verwonden tijdens het remmen of tijdens een botsing. Jordi vermeldt nog ander gereedschap dat je altijd in de koffer moet hebben als je auto geen sneeuwbanden heeft. “Je moet altijd sneeuwkettingen bij de hand hebben zodat je zo weinig mogelijk tijd verspilt aan de kant van de weg als je er nodig hebt.”

 

4. En wat als ik meer ruimte nodig heb?

Denk dan eens aan een dakkoffer. Het grootste voordeel is dat er daardoor plaats vrijkomt in de koffer en dat een dakkoffer groot genoeg is voor ski’s, snowboards en de rest van je materiaal. En vergeet niet, als je kiest voor een dakkoffer met laag profiel, zoals die op de SEAT Tarraco, verandert er minder aan de aerodynamica van de auto, waardoor het brandstofverbruik slechts weinig toeneemt.

 

5. Moet ik anders rijden?

Al die elementen beïnvloeden je manier van autorijden, dus moet je extra voorzorgsmaatregelen nemen. Controleer eerst en vooral voor je vertrekt of de bandenspanning voldoende is voor een volgeladen auto. Ten tweede, “probeer plotseling remmen en bruuske bewegingen van het stuur te vermijden, want daardoor kunnen bagage en materiaal beginnen te schuiven. Denk eraan dat een volle auto de remafstand vergroot, dus behoud ruim voldoende veiligheidsafstand”, waarschuwt de rij-expert.

Als er sneeuw op de weg ligt, moet je bovendien zeer voorzichtig zijn en anticiperen op natte of ijzige plekken waarop je weinig grip hebt. Het is belangrijk om een volle brandstoftank te hebben, “zodat je bij een mechanisch of een ander probleem de verwarming aan kan laten staan terwijl er hulp onderweg is”, legt Jordi uit. En nog een laatste tip: draag je jas niet tijdens het rijden, want die beperkt je bewegingsvrijheid, waardoor je minder vlot kan reageren.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy