Wieg op wielen

Wieg op wielen

  • De eerste autorit van een pasgeborene baart zorgen, vooral bij kersverse ouders
  • Vooruitplannen is essentieel om paniek en fouten te voorkomen
  • Autostoeltjes moeten gecertificeerd zijn en op de achterbank van het voertuig worden geïnstalleerd
  • Het correcte gebruik van kinderbeveiligingssystemen vermindert het risico op een dodelijke afloop met 75% en op verwondingen met 90%

Er valt een uitgebreide checklist te controleren voordat een nieuw lid in het gezin wordt verwelkomd: de wagen, het wiegje, het valiesje voor het verblijf in het ziekenhuis ... Alles staat meestal al weken klaar voor de gemarkeerde datum op de kalender. Maar hoe zit het met de rit van het ziekenhuis huiswaarts? Natalia Toscano moet over vier weken bevallen. “Ik dacht dat ik overal mee rekening had gehouden, maar ik had er niet aan gedacht de rit naar huis te oefenen, gewoon om zeker te zijn”, zegt ze. Dit zijn zeven tips voor de veiligheid van een pasgeborene tijdens het rijden.

1. Vooruitplannen. Vooruitplannen is van cruciaal belang om fouten te voorkomen, vooral voor ouders die voor het eerst kinderen krijgen. Ze moeten de gebruiksaanwijzing van het kinderstoeltje zorgvuldig lezen en leren hoe ze het in hun voertuig moeten installeren. De procedure is vaak eenvoudig maar volgens Javier Luzón, bij SEAT verantwoordelijk voor de afdeling Vehicle Safety Development, "kan het, als je het tot de laatste dag uitstelt, zonder informatie en met een hoop zenuwen, een echt technisch huzarenstukje worden."En het juiste gebruik van het kinderbeveiligingssysteem is van vitaal belang, want volgens het ministerie van Verkeer vermindert het de kans op overlijden met 75% en op verwondingen met 90%.

2. Het juiste kinderstoeltje. De gebruikte stoel moet gecertificeerd zijn, en de juiste groep hangt af van de lengte en het gewicht van het kind en niet van de leeftijd. In het geval van een pasgeborene moet een autostoel uit de groep 0 of 0+ worden gebruikt. Stoelen uit groep 0 kunnen worden gebruikt tot het kind 10 kg weegt, terwijl de groep 0+ geschikt is tot 13 kg. Reiswiegen worden niet aanbevolen en zijn in de meeste Europese landen verboden.

3. Altijd op de achterbank. De achterbank van de auto is het veiligst, en dat is waar een pasgeborene moet reizen. Javier waarschuwt dat "het nooit een goed idee is om een pasgeborene op de passagiersstoel voorin te zetten om hem goed in het oog te kunnen houden." De voorste zitplaats kan bij uitzondering worden gebruikt, bijvoorbeeld als er al andere kinderen achterin zitten. In dat geval moet de airbag worden gedeactiveerd.

4. Naar achteren gericht. De bevestigingssystemen in deze groep zijn ontworpen om met het gezicht naar achteren te worden geplaatst, omdat "de spieren in de nek van een zuigeling nog niet volledig ontwikkeld zijn", legt Javier uit.

5. Het vastzetten van de stoel is van fundamenteel belang. Volgens een studie gepubliceerd door Oregon Health & Science University maakt 95% van de ouders een of andere fout bij het installeren van een autostoeltje, en de meeste daarvan zijn ernstig. De belangrijkste fouten hebben te maken met de manier waarop de kinderstoel wordt vastgezet en met de manier waarop de veiligheidsgordel wordt vastgemaakt; het is dus belangrijk de gebruiksaanwijzing zeer aandachtig te lezen. Het Isofix-systeem is een eenvoudige, handige methode. “Er moet op worden gelet dat de driepuntsgordel geplaatst wordt zoals aangegeven door de fabrikant, het deel voor de heupen aan de voorkant en het diagonale deel aan de achterkant", zegt Javier. De draagbeugel is ook een veiligheidselement en moet in de juiste positie worden gezet.

6. De gordel strak houden. Overtollige bovenkleding die het harnas te slap kan maken, moet worden verwijderd, want dat moet goed aansluiten op het lichaam van de baby. Een manier om dat te weten is te proberen de riem samen te klemmen. Als dat lukt, moet hij strakker worden aangetrokken.

7. Elk los voorwerp vormt een potentiële dreiging. Bagage of voorwerpen op de achterbank of op de hoedenplank kunnen bij bruusk remmen of een botsing naar voren worden geslingerd en een baby of andere passagiers raken. Alles dient in de bagageruimte te worden opgeborgen.

Kindveilige kofferruimtes

De wandelwagen, de verschoningstas van de baby met kledij, flessen, speelgoed ... er komt al snel veel bijeen. Een bagageruimte met een grote inhoud is een basisbehoefte om veilig en comfortabel te kunnen reizen. De volgende modellen van SEAT zijn ideaal voor alle maten van gezinnen:

  • Tarraco: 760 liter in de vijfzitter/230 liter in de zevenzitter
  • Leon Break: 620 liter kofferruimte/470 liter in de versie e-HYBRID
  • Ateca: 510 liter kofferruimte
SE21-17N - Baby cot (2p).pdf 556 KB SE21-17N - Baby cot.docx 82 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren Automotive n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy