Wereldwaterdag : Recyclage water regentest

Wereldwaterdag : Recyclage water regentest

 

  • SEAT is erin geslaagd om zijn waterverbruik per geproduceerde auto in de laatste 8 jaar met 31% te verminderen, en mikt tegen 2025 op een daling van 38%
  • De lakinstallatie en de regentestcabine zijn de zones die het meeste water verbruiken en waar de meeste vooruitgang geboekt werd
  • Een lager verbruik, meer recyclage en hergebruik vormen de pijlers om de impact op de watercyclus zo veel mogelijk te beperken

Energie-efficiënte apparatuur, automatische sprinklers, zuinige kranen in keukens en badkamers ... De bewustmaking rond waterverspilling heeft terrein gewonnen bij de mensen thuis, maar hoe zit het in de industrie? De inspanningen van SEAT, met de bescherming van ecosystemen als hoeksteen van zijn milieustrategie, tonen aan hoeveel vooruitgang op dit vlak geboekt werd.

470 olympische zwembaden. Het waterverbruik in de fabriek van Martorell bedroeg in 2018 zo'n 1.170.000 m3, het equivalent van 470 olympische zwembaden. Dit cijfer is de laatste 8 jaar echter gedaald dankzij de milieuprogramma's van het bedrijf. Een duidelijke verbetering wanneer je het verbruik uitsplitst per auto: van 3,54 m3 in 2010 naar 2,46 m3 vorig jaar. Dat is bijna 31 % minder.

Een zee van lak. De lakinstallatie is de werkplaats waar het meeste water naartoe gaat: bijna de helft van het totale verbruik. Oppervlaktebehandelingen van het chassis, wascabines om het koetswerk schoon te maken voor het spuiten en het aanbrengen van de laatste lak op auto's zijn de voornaamste activiteiten waarvoor grote hoeveelheden water nodig zijn. Toch wordt het waterverbruik net hier verminderd. Wanneer de auto's gespoten worden, wordt de kleine hoeveelheid vloeistof die niet op de auto’s terechtkomt, opgevangen in een behandelingstank. “Hieraan voegen we de nodige chemicaliën toe om de lak van het water te scheiden. Zodra het water zuiver is, wordt het opnieuw opgenomen in het proces. Het gaat hier om een volledig gesloten circuit”, verklaart dr. Joan Carles Casas, Plant Engineering Manager bij SEAT.

Moessonregen. Een andere activiteit met een hoog verbruik is de regentest, die gebruikt wordt om de waterdichtheid van de voertuigen te testen. Hierbij wordt 150 liter water per vierkante meter uitgegoten in een tijdspanne van zes minuten. Ook dit proces maakt gebruik van een gesloten circuit. “We verzamelen het gebruikte water en brengen het over naar een zuiveringscircuit, waarna het opnieuw gebruikt wordt in het proces”, legt dr. Casas uit.

De toekomst is nu. Er werd al veel vooruitgang geboekt bij SEAT, maar de weg is nog lang. Om de impact op de watercyclus drastisch te verkleinen, moeten nieuwe, efficiëntere processen geïntroduceerd worden. Die moeten minder water verbruiken, het gebruikte water opvangen en hergebruiken in een enkel proces, en het water daarnaast ook zo zuiver mogelijk opnieuw in het ecosysteem introduceren. Het uiteindelijke doel is om het verbruik tegen 2025 met 38 % te verminderen.

Hiertoe werden al verschillende projecten geïmplementeerd, zoals de terugwinning van waterdampcondensaat in de airconditioningsystemen of het monitoren van de koelsystemen. Daarnaast wordt de besproeiing van groene zones geprogrammeerd met behulp van weersvoorspellingssystemen. Ook lopen er proefprojecten met systemen op basis van elektrocoagulatie, ultrafiltratie en omgekeerde osmose, om op die manier een grote hoeveelheid afvalwater te kunnen recyclen.

“Dankzij de digitalisering en nieuwe technologieën komen we steeds dichter bij een model van een circulaire economie met meer recyclage en minder uitstoot. Wat echter belangrijker is, zijn het bewustzijn en de proactiviteit van het SEAT-team, die ons zonder twijfel in staat zullen stellen om onze doelen te bereiken”, besluit dr. Casas.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy