Wereldprimeur: SEAT gaat volledig elektrisch met el-Born

Wereldprimeur: SEAT gaat volledig elektrisch met el-Born

  • SEAT el-Born maakt debuut tijdens Volkswagen Group Night in Genève
  • Studiemodel is de eerste elektrische SEAT op het MEB-platform van Volkswagen
  • De conceptwagen onderstreept SEAT’s engagement voor een duurzame mobiliteit in een wereld in verandering
  • El-Born is uitgerust met de laatste nieuwe snufjes op vlak van autonoom rijden en connectiviteit voor een optimale rijervaring
  • Met een bereik van 420 kilometer en vermogen van 150 kW/204 pk is de el-Born zowel praktisch als sportief

 

De SEAT el-Born maakt zijn debuut op de Volkswagen Group Night, die traditioneel aan de vooravond van de autosalon van Genève wordt gehouden. Het studiemodel – waarvan de naam verwijst naar een iconische buurt in Barcelona – is de eerste volledig elektrische SEAT op het MEB-platform van de Volkswagen Group.

Het voertuig is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en wordt straks gebouwd in Zwickau, Duitsland. SEAT wordt daarmee het tweede merk dat een volledig elektrische auto op basis van het MEB-platform lanceert. De auto komt in 2020 op de markt: met een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden.

 

Sportief ogende proporties

Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de actieradius van de SEAT el-Born. Zo heeft hij geen traditionele grille, maar zijn er wel instroomopeningen lager in de neus om de batterijen te koelen. Omdat de elektrische aandrijflijn zo compact is, konden de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden gezet, wat de SEAT sportief ogende proporties geeft.

De a-stijlen van de el-Born staan verder naar voren dan bij andere auto’s. Daarbij is op de flanken een zogenoemd luchtgordijn in het design geïntegreerd en prijkt aan de achterzijde een dubbele dakspoiler. De turbinevormige 20-inch wielen zijn zodanig ontworpen dat ze een positieve luchtstroom creëren en tegelijkertijd de remmen koelen.

 

Maximale interieurruimte

Doordat de elektrische aandrijflijn weinig ruimte inneemt, kon SEAT de interieurruimte maximaliseren. In de cabine komen alle lijnen samen aan de bestuurderskant, wat benadrukt dat de focus van de el-Born op het rijden ligt. Uiteraard is het model uitgerust met een digitale cockpit en een infotainment systeem met een 10-inch scherm in het midden van het dashboard.

 

In 47 minuten naar 80 procent opgeladen

De SEAT el-Born is 150 kW/204 pk sterk en kan in 7,5 seconden van stilstand naar 100 km/u sprinten. Hij is voorzien van een 62 kWh batterijpakket dat genoeg lading heeft voor 420 kilometer WLTP-bereik. Wanneer de SEAT el-Born via een 100 kW DC-supercharger wordt opgeladen, is de auto binnen 47 minuten tot 80 procent vol.

Een geavanceerd hittemanagementsysteem maximaliseert de actieradius van de SEAT el-Born, zelfs bij extreme buitentemperaturen. De warmtepomp van het voertuig zorgt ervoor dat er zo min mogelijk elektriciteit voor koeling of verwarming wordt gebruikt, wat zo’n 60 kilometer aan bereik scheelt. Erg nuttig in extreem koude of warme landen.

 

Semi-autonome systemen

Tot slot ondersteunt de SEAT el-Born zijn bestuurder met een hoge mate van connectiviteit en enkele semi-zelfrijdende systemen. Hij is niveau 2-autonoom, wat betekent dat hij in een aantal situaties zelf kan sturen, accelereren en afremmen. Ook profiteert de SEAT el-Born van onder meer Intelligent Park Assist.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy