Vier volle dagen om de kinderen in de auto te krijgen

Vier volle dagen om de kinderen in de auto te krijgen

  • Volgens een studie van SEAT zijn ouders in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 96 uur per jaar bezig om hun kinderen in de wagen te zetten
  • Kinderen veilig vastmaken in kinderstoeltjes en de nodige spullen in de wagen laden zijn twee zaken die voor vertraging zorgen
  • Veel ouders komen om die reden minstens één keer per week te laat op het werk aan

Last-minute tripjes naar het toilet, eindeloos smeken om hun schoenen en jas aan te trekken, aarzelen over welk speeltje ze naar school willen meenemen… elke dag opnieuw… Gewoon thuis vertrekken is maar een deel van de uitdagingen die gezinnen met kinderen elke dag het hoofd moeten bieden. En het wordt nog lastiger: de kleintjes overtuigen om in de auto te stappen, ze in hun autostoel vastgespen en alle nodige spullen in de koffer laden. Deze opgave kost ouders 96 uur per jaar, of exact vier volledige dagen, zo blijkt uit een studie door SEAT in Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Vertragingen. De studie besluit dat ouders hun dagelijkse routine met tot 20 minuten verlengen om te compenseren voor de vertragingen die ze oplopen door de kinderen in de auto te stoppen. Dit is een algemene bevinding voor alle drie de onderzochte landen, hoewel 10 procent van de Spanjaarden en 6 procent van de Duitsers beweert minstens 40 minuten aan zijn dagelijkse gewoontes te moeten toevoegen voor het geval het langer duurt.

Twee is nee. Er is een reden waarom we zo over deze leeftijd spreken. En het moment waarop het gezin het huis uit moet en in de auto moet stappen worden ouders heel vaak met het woord “neen” geconfronteerd. 41 procent van de ondervraagde ouders zegt dat deze routine veel lastiger is met kleuters van twee tot drie jaar oud.

Het vervelende deel. Britse, Duitse en Spaanse ouders zijn het erover eens dat de meeste tijd verloren wordt wanneer kinderen hun schoenen en jas moeten aandoen om te vertrekken. Andere grote oorzaken voor tijdverlies zijn de tijd om de kinderen te bevestigen in hun zitjes en hun gordels vast te maken, en last-minute tripjes naar het toilet.

Een keer per week te laat. Omdat bij deze dagelijkse zaken tijd wordt verloren, komen ouders soms te laat op het werk aan. In Spanje gebeurt dit het vaakst en komt meer dan de helft van de ouders (55 procent) minstens één keer per week te laat op het werk. Van die groep is 45 procent meer dan een keer per week te laat en 21 procent geeft zelfs toe dat dit elke dag het geval is. Van alle ondervraagden zegt slechts 19 procent nooit te laat te komen. Dit getal steekt af tegen de cijfers van Duitsland, waar 41 procent van de ouders beweert nooit te laat te komen en slechts 23 procent toegeeft minstens één keer week niet op tijd op het werk te geraken.

Dat gevreesde moment. Interessant is dat de studie aantoont dat meer dan 70 procent van de Spaanse ouders schrik hebben van de dagelijkse sleur om de kinderen in de auto te stoppen, waarvan 15 procent in heel sterke mate. In Duitsland zakt de angstgraad naar 58 procent en is slechts 4 procent heel bevreesd. In Spanje geeft meer dan de helft van de ouders toe soms luidop of binnensmonds te vloeken wanneer ze met deze stresserende taak opgezadeld zijn, en 15 procent doet dat vaak. Anderzijds vloekt slechts 42 procent van de Duitsers af en toe wanneer ze hun kinderen in de wagen zetten.

Technieken van duizenden jaren oud. Om het proces van het instappen zo vlot en soepel mogelijk te laten verlopen, spelen vele ouders het eeuwenoude beloningsspel. Enkele van de meest populaire technieken zijn luisteren naar hun favoriete muziek, iets beloven wanneer ze op hun bestemming aankomen, hen de tablet laten gebruiken om naar hun favoriete shows te kijken of snoep en zoetigheid geven. In Spanje wordt het meest van al beloond, want daar doet bijna driekwart van de ouders het. In Duitsland geeft 60 procent toe deze tactieken toe te passen, tegenover slechts iets meer dan 25 procent in het Verenigd Koninkrijk.

Het leuke deel. Ondanks de problemen die deze dagelijkse routine voor ouders oplevert, geeft 96 procent uiteindelijk toe graag met hun kinderen in de auto te reizen. Velen wijzen erop dat het leukste aan gezinsuitstappen is dat ze met de kroost kunnen babbelen, samen luidop liedjes kunnen zingen en luisteren naar hun onschuldige en bijzondere opmerkingen over de wereld. Kortom: het gedoe, de haast en het vloeken zijn het uiteindelijk allemaal waard wanneer de kinderen uiteindelijk vrolijk zijn.

SEAT Tarraco, comfort voor het hele gezin. Het is al moeilijk genoeg om de kinderen het huis uit te krijgen. Daarom heeft SEATs grootste SUV gezinsvriendelijke elementen om deze routine comfortabeler te maken en gezinsreizen nog aangenamer te laten verlopen:

  • Automatische kofferklep en Virtual Pedal, zodat het inladen van tassen, rugzakken, de brooddoos en speelgoed geen probleem vormt
  • Overvloedig veel ruimte voor kinderzitjes
  • Verschuifbare tweede stoelenrij met een neerklapbare rugleuning in een verhouding van 60:40 en tot 7 eenvoudig te verstellen stoelen. Full Link om de telefoon te verbinden met Apple CarPlay, Android Auto en Mirror Link om het eenvoudiger te maken om de kinderen bezig te houden
  • Drie ISOFIX-verankeringspunten met een niet-roterende Top Tether-bevestigingshaak
SE20-76N - 4 days (3p).pdf 615 KB SE20-76N - 4 days.docx 47 KB
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy