SEAT zal CNG-technologie ontwikkelen voor de Volkswagen-groep

Op het 6e GASNAM-congres in Madrid, dat eveneens werd bijgewoond door GASNAM-voorzitter José Ramón Freire; de secretaris-generaal voor kleine en middelgrote ondernemingen Begoña Cristeto en de Portugese staatssecretaris voor energie Jorge Seguro Sanches verduidelijkte SEAT-voorzitter Luca de Meo dat “voertuigen op CNG een enorm zakelijk potentieel bieden voor zowel de automobielindustrie als voor de gasproducenten”.

SEAT heeft zich opgeworpen als het centrale merk binnen de CNG-strategie van de Volkswagen-groep. In dit verband kondigde de SEAT-voorzitter aan dat het SEAT Technical Centre, waar meer dan 1.000 ingenieurs aan de slag zijn, CNG-technologie zal ontwikkelen voor de volledige Volkswagen-groep wat het actieterrein van het Technical Centre naar een internationaal peil tilt. “Wij willen dat deze technologie van Spaanse makelij is. We willen pioniers zijn en hebben er het volste vertrouwen in dat dit ook zal lukken”, zei hij.

De Meo omschreef deze energiebron als “een duurzaam, rendabel alternatief voor zowel de traditionele brandstoffen als de elektrische aandrijving”. Hij wees erop dat klanten een ruimer rijbereik wensen, dat ze mogelijkheden willen om op het werk of thuis te tanken en dat bijtanken maar weinig tijd in beslag mag nemen. “Kortom, ze willen een vlot en betaalbaar proces.”

“Het goede aan de CNG-technologie is dat het al meteen beschikbaar is”, wat inhoudt dat “er geen grote investeringen noodzakelijk zijn en het meteen aan een grote groep klanten kan worden aangeboden”, verduidelijkte hij. De grote voordelen van CNG zijn dat het tanken snel en proper verloopt en dat de kostprijs van de voertuigen vergelijkbaar is met die van diesel- of benzinemodellen. Om die reden “is CNG geen overgangstechnologie maar een volwaardig alternatief op de lange termijn”.

In zijn speech voor de belangrijkste vertegenwoordigers uit de gasindustrie onderlijnde Luca de Meo het dubbele ECO-voordeel van deze voertuigen: ze ECOlogisch en ECOnomisch want de aarde heeft voldoende gasvoorraad voor de komende eeuwen.

“Auto’s, bestelwagens en vrachtwagens op CNG hoeven technologisch niet te worden doorontwikkeld. Ze zijn betrouwbaar, veilig, buitengewoon kostenefficiënt, comfortabel en erg handig. Ze bieden een groter rijbereik dan andere brandstoffen en hun gebruik laat zich vlotter dan andere technologieën aanpassen, ongeacht of het nu gaat om stadsverkeer of verkeer over middellange en lange afstanden”, beklemtoonde hij.

Verder vermeldde Luca de Meo ook nog andere voordelen zoals het feit dat CNG-voertuigen niet onder smogregelingen vallen en de korte tanktijden. Een CNG-tankbeurt duurt naar schatting drie minuten en is bijzonder voordelig want ten opzichte van benzine is het prijsvoordeel gemiddeld 49%, ten opzichte van diesel bedraagt het verschil zowat 47,5%.

Over de samenwerking met andere ondernemingen voor de ontwikkeling van deze technologie onderstreepte de SEAT-voorzitter nog dat de toekomst van CNG omvat dat “rivalen, instanties en andere bedrijven zullen samenwerken om zo een ecosysteem uit te bouwen en CNG tot een volwaardig alternatief te laten uitgroeien tot een alternatief voor elektrische aandrijving”.

“Het is van cruciaal belang dat we de investeringen in CNG-stations opvoeren omdat het nutteloos is over de technologie en het marktpotentieel te beschikken zonder de gepaste infrastructuur aan te reiken die beantwoordt aan de vraag van de klant”, beweerde de Meo. Hij wees er tegelijkertijd op dat SEAT met verschillende partners samenwerkt om de uitdaging om tegen 2020 in Spanje 300 functionele CNG-stations te hebben, tot een goed einde te brengen.

 

SEAT, een referentie inzake CNG

SEAT startte zijn engagement op CNG-vlak met de lancering van de Mii, de Leon TGI en de Ibiza met als doelstelling “uit te groeien tot het merk bij uitstek als het gaat over voertuigmobiliteit op basis van aardgas, biogas en toekomstige synthetische brandstoffen”. In de praktijk beschikt SEAT over de breedste portfolio aan CNG-voertuigen in Europa en binnen de Volkswagen-groep. Tegen eind 2018 zal SEAT ook de Arona met deze aandrijving aanbieden: ‘s werelds enige SUV op CNG.

Sinds begin dit jaar vertienvoudigde in Spanje het aantal inschrijvingen van voertuigen op Compressed Natural Gas en tegen 2030 zullen naar verwachting één miljoen voertuigen op gas op Spaanse bodem rijden. Voor SEAT “is Spanje, na Italië, de tweede grootste markt qua CNG-technologie”. Dat bewijzen de cijfers, want over het eerste kwartaal van 2018 verkocht SEAT in Spanje meer dan 900 voertuigen op gas, bijna net zoveel als in heel 2017.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy