SEAT verkoopresultaten in 2014

SEAT verkoopresultaten in 2014

Leon doet verkoopcijfers SEAT in 2014 met 10% stijgen

Donderdag 5 februari 2015 — - SEAT leverde 390.500 wagens in 2014, het beste resultaat sinds 2007

- Leon verbreekt eigen verkooprecord, met meer dan 154.00 verkochte exemplaren

- SEAT realiseert groei van 21,7% in twee jaar tijd

- Spanje, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Oost-Europa zetten beste resultaten neer

SEAT sloot 2014 af met een nieuwe stijging op het vlak van verkoop. Het automerk leverde vorig jaar 390.500 voertuigen, een toename met 10% tegenover 2013 (355.000), en zette zo zijn beste resultaat sinds 2007 neer. Over de voorbije twee jaar realiseerde SEAT een groei van 21,7%, goed voor bijna 70.000 wagens meer dan in 2012 (321.000).

 

De uitstekende verkoopcijfers van SEAT zijn grotendeels te danken aan het succes van de Leon. Die modelreeks liet in 2014 een groei van 50% optekenen tot 154.100 exemplaren, 51.300 meer dan het jaar voordien. Sinds de lancering van de nieuwe generatie in 2012 – de eerste met drie koetswerkvarianten – nam de verkoop van de Leon met 116% toe (2012: 71.200 wagens). Bovendien boekte het model ook zijn beste verkoopresultaat sinds de lancering in 1999 en stootte het zo de Ibiza van de troon als best verkochte wagen van het merk.

 

Van de breakversie Leon ST, die eind 2013 gelanceerd werd, werden 47.100 exemplaren verkocht, goed voor 30,5% van het totale volume voor de Leon. De monovolume SEAT Alhambra liet in 2014 eveneens een groei met twee cijfers optekenen en overschreed de kaap van 23.000 exemplaren (23.100; +15,6%).

 

SEAT-voorzitter Jürgen Stackmann toonde zich zeer tevreden met de geboekte resultaten: "Voor het tweede jaar op rij noteerde SEAT een groeipercentage met twee cijfers. De reeks van de Leon zorgde voor een keerpunt in onze geschiedenis. Ze groeide uit tot de twee pijler van ons merk en opende de deur naar nieuwe klanten. Ons doel voor 2015 is om die groei te bevestigen. Ons gamma zal dit jaar worden uitgebreid en vernieuwd op basis van de bestaande modellen en we bereiden ons voor op de nabije toekomst: in 2016 komt de compacte SUV van het merk."

 

Meer dan 300.000 wagens in West-Europa

 

Voor het eerst sinds 2008 overschreed de verkoop in West-Europa de kaap van 300.000 exemplaren (304.000), 11,3% meer dan in 2013 (273.200). Die groeicijfers liggen duidelijk boven het marktgemiddelde en bezorgden het merk een hoger marktaandeel. In Duitsland nam de verkoop met 10,4% toe tot 84.600 wagens. Over de voorbije vier jaar kon SEAT zijn resultaat in deze markt haast verdubbelen (2010: 43.000). Spanje was goed voor een volume van 67.500 voertuigen (+14,5%) en droeg netto met het grootste aantal wagens (8.500) bij tot de groei in 2014. Het Verenigd Koninkrijk sluit de top drie van voornaamste markten voor SEAT af met een nieuw verkooprecord, het vierde op rij. Voor het eerst overschreed SEAT hier de kaap van 50.000 geleverde wagens (53.400; +16,8%), het merk liet er sinds 2009 een totale groei van bijna 80% optekenen.

 

Het Spaans-Duitse merk kon zich in Italië en Portugal herpakken, met een groei van 28,1% tot 13.000 wagens in Italië en een stijging van 79,9% in Portugal, tot een totaal van 6.900 wagens.

 

Sterke groei in Oost-Europa

 

Het succes in Polen (+192,7%) en Tsjechië (+61,3%) bezorgde de verkoop in Oost-Europa een boost van 44,2% tot 24.700 wagens, 7.600 meer dan in 2013 (17.100). Dat is het beste resultaat sinds 2008. In Tsjechië, met 6.800 exemplaren de voornaamste markt in deze regio, boekte de constructeur zelfs zijn beste resultaat ooit. Polen volgde op de voet met 6.300 verkochte wagens, voor Slovakije (2.500) en Hongarije (2.500).

 

Turkije en Israël noteren ongeziene resultaten

 

In 2014 verbrak SEAT zijn verkooprecord in Turkije en Israël. In Turkije, het negende land dat een verkoopstijging liet optekenen, leverde het merk 12.000 voertuigen, een toename met 8,9%. Israël kende een groei van 2,9% tot 6.100 wagens. Mexico (21.300 wagens) en Algerije (16.300) bevestigden hun positie als vijfde en zesde grootste markt wereldwijd voor SEAT.

 

Dr. Andreas Offermann, vicevoorzitter voor verkoop en marketing, beklemtoonde het feit "dat de verkoop van SEAT vandaag meer gediversifieerd is dan ooit. We noteren niet alleen groeicijfers in de voornaamste Europese markten zoals Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië, maar ook in Oost-Europa en andere landen zoals Turkije en Israël. De Leon heeft ons sterker gemaakt. En de nieuwe ontwikkelingen in de komende maanden zullen ons helpen die groei te bevestigen."

 

Aantal geleverde voertuigen in 2014

(per model, verschil tegenover 2013 in %)

SEAT Mii                        25.300 (-12,3%)

SEAT Ibiza                      150.000 (-2,7%)

SEAT Toledo                  18.600 (-2,3%)

SEAT Leon                     154.100 (+49,9%)

SEAT Altea                     19.300 (-18,8%)

SEAT Alhambra              23.100 (+15,6%)

Site de production Leon - Martorell