SEAT-verkoop stijgt met 25% in drie jaar

 

  •  Productievolume in Martorell op hoogste peil sinds 2001

  • Luca de Meo: "SUV wordt derde belangrijke pijler voor het merk"

  • SEAT-kwaliteitsdirecteur Joaquin Serra: "Kwaliteit is cruciaal voor concurrentiekracht"

 

SEAT sloot 2015 af met een verkooptoename, voor het derde jaar op rij. Het aantal geleverde voertuigen van het merk overschreed voor het eerst sinds 2007 de kaap van 400.000 exemplaren in één jaar (400.037 of +2,4%), goed voor een groei met 25% sinds 2012 (321.000 wagens). Dit is het beste verkoopresultaat van de voorbije acht jaar.

 

SEAT-voorzitter en -CEO Luca de Meo deelde de resultaten mee tijdens de eerste 'Encuentros SEAT'-meeting van 2016, die als titel 'Quality: succes factor of Spanish industry' meekreeg. De toegenomen verkoop is te danken aan het herstel van de Spaanse (77.200 wagens, +14,3%) en Italiaanse markt (15.900, +22,1%), het vijfde opeenvolgende jaar met een toename in Duitsland (87.800, +3,8%) en succes in Mexico (24.100, +13,2%), de op drie na grootste markt voor SEAT. Daarnaast behaalde het merk zijn beste verkoopresultaat ooit in landen zoals Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Turkije, Israël, Tunesië en Marokko.

 

Op modelniveau ging de verkoop van de Leon er met 4,4% op vooruit, tot in totaal 160.900 exemplaren, waarmee hij opnieuw het best verkochte model van SEAT is. De Alhambra kende op zijn beurt de grootste stijging (17,2%) en bereikte het op één na beste verkoopresultaat in zijn geschiedenis (27.000 exemplaren). Ook de Ibiza noteerde een groei, met 2,4%, goed voor een totaal van 153.600 geleverde wagens.

 

Deze stijging zorgde samen met het succes van de Audi Q3 voor een toename van de productie in Martorell met 7,8% (totaal: 477.077 wagens) en zo voor het hoogste volume sinds 2001. De fabriek in Martorell produceert in Spanje de meeste wagens en liet al voor het zesde jaar op rij een groei optekenen. Van 2009 tot 2015 steeg het productievolume er met 60%.

 

Voor 2016 verklaarde Luca de Meo dat "het hoogtepunt van het jaar de lancering van de eerste compacte SUV in de geschiedenis van het merk wordt", die rond het midden van het jaar bij de dealers verwacht wordt. Daarnaast komen er in 2016 en 2017 nog drie andere nieuwe modellen. "De SUV wordt de derde belangrijke pijler voor het merk, samen met de Leon en de Ibiza, en zal ons toegang verschaffen tot het snelst groeiende segment van de jongste jaren", vertelde de CEO en voorzitter van SEAT nog.

 

Kwaliteit als succesfactor

 

Tijdens zijn presentatie beklemtoonde SEAT-kwaliteitsdirecteur Joaquin Serra de kansen voor het merk om zijn concurrentiekracht te verhogen door in te zetten op maximale kwaliteit. "Design, kwaliteit en kostenefficiëntie zijn cruciale elementen. De kwaliteitsafdeling is in de volledige cyclus van de auto betrokken, van voertuigontwerp en -ontwikkeling tot de dienst na verkoop, over de industrialisering van toegeleverde of in eigen huis geproduceerde componenten. De uitdaging voor het voltallige kwaliteitsteam is om van SEAT een sterk merk te maken dat uitblinkt met industriële kwaliteit van het hoogste niveau.

Contacteer ons
Cathy Octaef PR & Promotion Manager, D'Ieteren NV
Cathy Octaef PR & Promotion Manager, D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy