SEAT-verkoop stijgt met 25% in drie jaar

Maandag 25 januari 2016  

  •  Productievolume in Martorell op hoogste peil sinds 2001

  • Luca de Meo: "SUV wordt derde belangrijke pijler voor het merk"

  • SEAT-kwaliteitsdirecteur Joaquin Serra: "Kwaliteit is cruciaal voor concurrentiekracht"

 

SEAT sloot 2015 af met een verkooptoename, voor het derde jaar op rij. Het aantal geleverde voertuigen van het merk overschreed voor het eerst sinds 2007 de kaap van 400.000 exemplaren in één jaar (400.037 of +2,4%), goed voor een groei met 25% sinds 2012 (321.000 wagens). Dit is het beste verkoopresultaat van de voorbije acht jaar.

 

SEAT-voorzitter en -CEO Luca de Meo deelde de resultaten mee tijdens de eerste 'Encuentros SEAT'-meeting van 2016, die als titel 'Quality: succes factor of Spanish industry' meekreeg. De toegenomen verkoop is te danken aan het herstel van de Spaanse (77.200 wagens, +14,3%) en Italiaanse markt (15.900, +22,1%), het vijfde opeenvolgende jaar met een toename in Duitsland (87.800, +3,8%) en succes in Mexico (24.100, +13,2%), de op drie na grootste markt voor SEAT. Daarnaast behaalde het merk zijn beste verkoopresultaat ooit in landen zoals Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Turkije, Israël, Tunesië en Marokko.

 

Op modelniveau ging de verkoop van de Leon er met 4,4% op vooruit, tot in totaal 160.900 exemplaren, waarmee hij opnieuw het best verkochte model van SEAT is. De Alhambra kende op zijn beurt de grootste stijging (17,2%) en bereikte het op één na beste verkoopresultaat in zijn geschiedenis (27.000 exemplaren). Ook de Ibiza noteerde een groei, met 2,4%, goed voor een totaal van 153.600 geleverde wagens.

 

Deze stijging zorgde samen met het succes van de Audi Q3 voor een toename van de productie in Martorell met 7,8% (totaal: 477.077 wagens) en zo voor het hoogste volume sinds 2001. De fabriek in Martorell produceert in Spanje de meeste wagens en liet al voor het zesde jaar op rij een groei optekenen. Van 2009 tot 2015 steeg het productievolume er met 60%.

 

Voor 2016 verklaarde Luca de Meo dat "het hoogtepunt van het jaar de lancering van de eerste compacte SUV in de geschiedenis van het merk wordt", die rond het midden van het jaar bij de dealers verwacht wordt. Daarnaast komen er in 2016 en 2017 nog drie andere nieuwe modellen. "De SUV wordt de derde belangrijke pijler voor het merk, samen met de Leon en de Ibiza, en zal ons toegang verschaffen tot het snelst groeiende segment van de jongste jaren", vertelde de CEO en voorzitter van SEAT nog.

 

Kwaliteit als succesfactor

 

Tijdens zijn presentatie beklemtoonde SEAT-kwaliteitsdirecteur Joaquin Serra de kansen voor het merk om zijn concurrentiekracht te verhogen door in te zetten op maximale kwaliteit. "Design, kwaliteit en kostenefficiëntie zijn cruciale elementen. De kwaliteitsafdeling is in de volledige cyclus van de auto betrokken, van voertuigontwerp en -ontwikkeling tot de dienst na verkoop, over de industrialisering van toegeleverde of in eigen huis geproduceerde componenten. De uitdaging voor het voltallige kwaliteitsteam is om van SEAT een sterk merk te maken dat uitblinkt met industriële kwaliteit van het hoogste niveau.

Cathy Octaef PR & Promotion Manager at D'Ieteren NV