SEAT Tarraco: Persdossier

SEAT Tarraco: Persdossier

  • Grote SUV vervolledigt SEAT's SUV-familie, die ook al de Arona en Ateca omvat
  • Hoger niveau van design, kwaliteit, uitrusting, connectiviteit, veiligheid, stijl en dynamiek
  • Keuze tussen vijf en zeven plaatsen
  • De SEAT Tarraco komt begin 2019 op de markt

Het grootste productoffensief van SEAT bereikt zijn hoogtepunt met de introductie van het gloednieuwe vlaggenschip van het merk: de Tarraco. De grote SUV zal het merk aan hogere marges helpen, maar ook de competitiviteit verhogen en het productgamma uitbreiden, waardoor SEAT voortaan 80% van alle voertuigsegmenten op de Europese markt dekt.

SEAT blijft de toekomst met vertrouwen tegemoetzien en ziet zijn verkoop stijgen met de introductie van nieuwe modellen en de opfrissing van zijn vaste waarden, zodat alle klanten een wagen vinden die aan hun levensstijl beantwoordt. Tussen januari en oktober van dit jaar verkocht het merk wereldwijd 449.000 voertuigen, 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (395.100). Dat is het beste resultaat ooit in de geschiedenis van SEAT en bijgevolg ook beter dan het resultaat dat tussen januari en september 2000 werd geboekt (433.600 voertuigen).

De nieuwe SUV verenigt de kerneigenschappen van ieder voertuig uit het SEAT-gamma: design en functionaliteit, sportiviteit en comfort, technologie en emotie, maar dan vormgegeven op een manier die een bredere waaier aan levensstijlen dekt. De nieuwe SEAT Tarraco werd ontworpen voor bestuurders die nood hebben aan een vijf- of zevenzitter en het praktische nut van een hogere rijhouding inzien, maar die zich tegelijkertijd ook bewust zijn van de look van hun auto en die de Tarraco waarderen om zijn evenwicht tussen zelfvertrouwen, elegantie en sportiviteit.

Vermits de SUV-markt blijft groeien, zal de Tarraco van bij zijn introductie begin 2019 een sleutelrol spelen voor SEAT. Hij zal het merk versterken en verdere groei creëren op een ogenblik dat de verkoop van het merk al in stijgende lijn is. En met een trio van SUV’s in het aanbod worden de expansiemogelijkheden nu eenmaal veel groter. De Tarraco geeft daarbij de weg aan.

 

Inleiding

Maak kennis met de SEAT Tarraco. De nieuwe wagen, die werd ontworpen en ontwikkeld in de SEAT-vestiging van Martorell en van de band loopt in het Duitse Wolfsburg, wordt het derde model in het SUV-offensief van het merk. Met zijn flinke dosis zelfvertrouwen, elegantie, sportiviteit en vastberadenheid introduceert de Tarraco een frisse look in zijn segment.

De nieuwe Tarraco staat dan ook helemaal bovenaan het SUV-gamma van SEAT, als grote broer van zowel de Ateca als de Arona. Die plaats verdient hij ook met zijn mix van geavanceerde technologie, rijdynamiek, lichtvoetig rijgedrag, praktische inzetbaarheid en functionaliteit, gekoppeld aan een elegant en vooruitstrevend design. De Tarraco combineert de vele voordelen van zijn ruimere afmetingen tot een auto die moeiteloos overweg kan met alle elementen van het moderne leven.

Hij is genoemd naar de mediterrane stad Tarragona: een historisch, cultureel centrum met een adembenemende architectuur, maar jong en avontuurlijk van karakter. De naam Tarraco kwam er nadat meer dan 146.000 SEAT-liefhebbers hun stem hadden uitgebracht in de laatste fase van de #SEATseekingName-wedstrijd.

De nieuwe SUV verenigt de kerneigenschappen die elke wagen uit het SEAT-gamma nodig heeft – design en functionaliteit, sportiviteit en comfort, toegankelijkheid en kwaliteit, technologie en emotie – en dat op een manier die een brede waaier aan levensstijlen dekt. De nieuwe SEAT Tarraco werd ontworpen voor bestuurders die nood hebben aan de functionaliteit en het gebruiksgemak van een vijf- of zevenzitter en die het praktische nut van een hogere rijhouding inzien, maar die zich tegelijkertijd ook bewust zijn van de esthetiek van hun auto en die de Tarraco waarderen om zijn evenwicht tussen zelfvertrouwen, elegantie en sportiviteit.

Binnenin verenigt de Tarraco een uiterst kwalitatieve en ergonomisch ontworpen interieurruimte met hypergeavanceerde infotainment- en connectiviteitssystemen om de interactie tussen bestuurder en wagen te maximaliseren.

De Tarraco biedt kopers de keuze tussen twee geavanceerde benzinemotoren en twee verfijnde diesels, die hem helpen om aan de strengste emissienormen te voldoen en tegelijk de allerbeste prestaties te leveren. De grote SUV werd ook ontwikkeld met het oog op de toekomst en is geschikt voor alternatieve aandrijftechnologieën.

Van het gebeitelde koetswerkdesign en het hoogwaardige interieurgevoel tot het geavanceerde motorgamma en de dynamische chassistechnologieën: de Tarraco past de kernwaarden van SEAT toe op een segment dat op heel wat bijval kan rekenen.

“SEAT onderneemt zijn grootste productoffensief sinds jaren. De introductie van de SEAT Tarraco, onze allereerste grote SUV, maakt deel uit van onze investering van 3,3 miljard euro die we tussen 2015 en 2019 doen in de toekomst van het merk en zijn modelaanbod”, zegt SEAT-voorzitter Luca de Meo. “Hij vervolledigt niet alleen onze SUV-familie, maar introduceert ook een ongekende vitaliteit in het segment en zal nieuwe klanten aantrekken.”

 

Koetswerkdesign

Zijn grotere formaat zette het designteam ertoe aan om een nog verfijnder evenwicht te zoeken tussen esthetische integriteit en doelgerichte verhoudingen. Want hoewel de Tarraco SUV 4.735 mm lang, 1.839 mm breed en 1.658 mm hoog is, een zee van binnenruimte biedt en imposant groot is, oogt het design tegelijkertijd helder en lichtvoetig, maar ook robuust en praktisch.

Vooraan geeft het prominentere radiatorrooster de auto meer uitstraling en karakter. De scherpe full-ledkoplampen behouden de merktypische driehoekige vorm, maar snijden het koetswerk dieper in, met een meer gefocuste blik en een meer gespierde look als resultaat.

Verlichtingstechnologie is een belangrijk designaspect van de Tarraco. Daarom gebruiken de Xcellence- en Style-uitvoeringen van de SUV uitsluitend ledtechnologie voor hun buiten- en binnenverlichting. Deze technologie geeft ontwerpers meer creatieve vrijheid om het design van de SUV te benadrukken en te verzachten, terwijl klanten tegelijk genieten van een zuiverdere, strakkere verlichting.

Wie vanaf de bestuurdersstoel over de neus van de wagen uitkijkt, ziet een subtiele vormgeving. Het designteam heeft dan ook hard gewerkt om de Tarraco kleiner en minder intimiderend te laten overkomen door een intelligent gebruik van vormen en lijnen in de motorkap.

“Met zijn uitstekende verhoudingen en elegante, maar tegelijkertijd sportieve design laat de nieuwe Tarraco een sterke eerste indruk na. Hij straalt fierheid uit dankzij zijn assertieve voorpartij, die tevens vooruitblikt op hoe de toekomstige SEAT-modellen er zullen uitzien”, aldus Alejandro Mesonero-Romanos, designdirecteur bij SEAT. “En zoals bij elk van onze wagens, stoppen we heel wat liefde en passie in de detailafwerking van de Tarraco, conform onze filosofie ‘als het er goed uitziet, dan is het ook goed’.”

Esthetiek is dus cruciaal, maar een SUV moet uiteraard ook praktisch en functioneel zijn. Daarom legt de Tarraco de nadruk op een lage laaddrempel en een verlichtingsconcept dat de breedte en functionaliteit van de SUV benadrukt.

De ledverlichting maakt ook dynamische richtingaanwijzers achteraan mogelijk, nog een technologie die de constante mix van vorm en functie in de Tarraco in de verf zet.

Welke kleur de klant ook kiest uit de vele opties – Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black en Urano Grey – de vorm, de uitstraling en de présence van de SEAT Tarraco springen steeds in het oog. En dat evenwicht is terug te vinden in beide uitrustingsniveaus, of klanten nu voor de Style- of Xcellence-versie kiezen.

 

Interieurdesign

Aan de binnenzijde hebben de designers alles in het werk gesteld om een interieur te tekenen dat de inzittenden omhult als een behaaglijke cocon. Een horizontale lijn over de volledige breedte van het dashboard benadrukt hoe breed de Tarraco is, creëert een gevoel van ruimte aan boord en boezemt tegelijkertijd vertrouwen in.

En of klanten nu een traditionele lay-out met vijf plaatsen of de optionele configuratie met zeven plaatsen verkiezen, het interieur biedt steeds de vorm, functionaliteit en kwaliteit die de huidige, concurrentiële markt vereist.

Het interieurdesign van de SUV getuigt van een kwaliteitsniveau dat normaal is voorbehouden aan het premiumsegment en combineert diverse materialen om ongeacht de gekozen uitvoering en uitrusting een geruststellende sfeer te creëren.

Het perfect gebeitelde interieur biedt een antwoord op de uiteenlopende behoeften van de bestuurder en zijn passagiers. De eerste kan rekenen op een bestuurdergerichte, ergonomische rijhouding, de anderen op een ontspannende en comfortabele omgeving, of ze nu voorin of achterin zitten. En dat is te danken aan de royale been- en hoofdruimte. Zelfs op de derde stoelenrij helemaal achterin is de ruimte voldoende.

“Het is belangrijk dat mensen zich comfortabel voelen en het gevoel hebben genoeg ruimte te hebben. Het interieur van de Tarraco is dan ook ruim en de hoofd- en beenruimte die we hebben gecreëerd, is simpelweg indrukwekkend”, aldus Alejandro Mesonero-Romanos.

De nauwkeurigheid die de ontwikkelaars aan de dag hebben gelegd, kwam het meest tot uiting in het design en de positionering van het infotainmentsysteem en de Digital Cockpit met 10,25-duimsscherm van SEAT. Het centrale infotainmentscherm van 8 duim lijkt boven het dashboard te zweven, in plaats van erin geïntegreerd te zijn. Zo minimaliseert het niet alleen de intrusie in het interieur, maar stelde het de ontwerpers ook in staat om het een ergonomische en prominente positie te geven meer in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor het eenvoudiger en veiliger af te lezen is.

Het interieurdesign wordt perfect aangevuld met hoogwaardig vakmanschap en nauwkeurig geselecteerde materialen en kleuren – er is keuze tussen stof, Alcantara® of optionele zwarte lederen stoelen en een elegante, sportieve zwarte hemelbekleding – terwijl de tactiele precisie van de schakelaars en bedieningselementen blijk geven van een nooit aflatende aandacht voor details. Het interieurdesign wordt ook vervolledigd door de frameloze achteruitkijkspiegel, de optionele verwarmbare voor- en achterstoelen en de elektrische bestuurdersstoel met geheugenfunctie.

 

Infotainment en connectiviteit

We leven in een uiterst geconnecteerde wereld vol smartphones en computers. De nieuwe SEAT Tarraco breidt die connectiviteit uit naar de nieuwste en grootste SUV van het merk.

De Tarraco geniet een groot, zwevend centraal 8-duimsscherm dat de Full Link-technologie van SEAT gebruikt om de belangrijkste informatie ter beschikking te stellen van de inzittenden van de SUV. De volledige connectiviteitsoplossing met Android Auto en Apple CarPlay laat gebruikers genieten van een maximale connectiviteit tussen hun smartphones en de wagen.

Dankzij toegang tot telefoonoproepen, berichten, muziek, spraakherkenning en de SEAT Drive-app, kunt u in de Tarraco altijd en overal netwerken.

De SEAT Drive-app biedt gebruikers personaliseerbare opties om te genieten van functies zoals tracks opnemen, de status van uw auto controleren of een nummer herkennen via Shazam (enkel voor Android Auto), en dat alles via het 8-duimsaanraakscherm van de Tarraco.

Ook Amazon Alexa is beschikbaar in de SEAT Tarraco, zodat klanten hun tijd in de wagen optimaal kunnen benutten. Zo kunnen ze hun persoonlijke planning beheren, muziek afspelen, naar POI’s navigeren, gepersonaliseerd nieuws opvragen of de dichtstbijzijnde SEAT-concessie opzoeken. SEAT Media Control met de Amazon Alexa-app verhoogt niet alleen de functionaliteit in de auto, maar vereenvoudigt ook de toegang tot die kernfuncties. Gebruikers dienen enkel op de bedieningstoets op het stuur te drukken en te spreken.

De Tarraco plukt niet alleen de vruchten van de helderheid en connectiviteit van het centrale infotainmentsysteem, maar integreert ook de veelzijdige en personaliseerbare Digital Cockpit in de grote SUV om de bestuurder duidelijker te informeren, zodat hij zijn blik op de weg kan houden.

Het digitale 10,25-duimsscherm is een interactief en personaliseerbaar digitaal wijzerplatengeheel met hoge resolutie dat niet alleen modern en veelzijdig oogt, maar ook erg functioneel is. Zo biedt het bestuurders de mogelijkheid om dezelfde klassieke informatie als bij analoge wijzerplaten weer te geven (zoals de snelheidsmeter en toerenteller) of kaarten en navigatie in kleur te tonen.

De aangeboden informatie beheren is eenvoudig en vraagt van de bestuurder niet meer dan een druk op de View-knop op het stuur. Daarmee kan hij door de drie verschillende weergavemogelijkheden scrollen - zonder dat zijn aandacht te veel wordt afgeleid - en wordt de informatie met de juiste helderheid afgestemd op de noden van de bestuurder.

Dankzij een vernieuwingsfrequentie van 75 Hz verloopt de overgang tussen de beschikbare informatie op het TFT-display van 1.280 x 480 pixels naadloos en kan de informatie makkelijker worden afgelezen, waardoor stress bij de bestuurder wordt tegengegaan.

In combinatie met het BeatsAudio-systeem, dat het interieur vult met een kristalheldere klank, en een Connectivity Box, die gebruikers in staat stelt om hun smartphones draadloos aan te sluiten en op te laden, biedt de nieuwe Tarraco wat weinig andere wagens kunnen.

Bovendien beschikt hij als eerste SEAT over bewegingscontrolefuncties (in combinatie met het Navigation Plus-systeem met 8”-scherm), die het voor de bestuurder mogelijk maken om het scherm te bedienen zonder het aan te raken. Een eenvoudige handbeweging volstaat immers.

 

Aandrijving

Prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid staan centraal in het motorgamma van de Tarraco. Alle motoren die de grote SUV aandrijven, zijn uitgerust met een directe injectie, een turbo en stop-starttechnologie. Ze leveren bovendien vermogens tussen 150 en 190 pk en beantwoorden aan de jongste emissienormen.

Er zullen twee benzinemotoren worden aangeboden: een viercilinder 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk die gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving, en een 2.0 die zijn 190 pk vermogen via een DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-vierwielaandrijving overbrengt.

De 1.5-motor levert 150 pk tussen 5.000 en 6.000 t/min, terwijl het koppel van 250 Nm ter beschikking staat van nauwelijks 1.500 tot 3.500 t/min. Die cijfers dankt de 1.498 cm³ grote motor aan zijn boring van 74,5 mm, zijn slag van 85,9 mm en zijn compressieverhouding van 10,5:1, die de Tarraco een topsnelheid van 201 km/u geven.

De grotere 2.0 TSI-motor heeft een boring van 82,5 mm, een slag van 92,8 mm en een compressieverhouding van 11,65:1. Hij levert zijn maximumvermogen van 190 pk tussen 4.200 en 6.000 t/min. Zijn royale koppel van 320 Nm levert de motor tussen 1.500 en 4.100 t/min. De grotere benzinemotor stuwt de Tarraco in slechts 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u en geeft hem een topsnelheid van 211 km/u.

Er zijn ook twee dieselopties, allebei 2.0 TDI’s, met vermogens van 150 en 190 pk. De boring en slag zijn identiek (respectievelijk 81 mm en 95,5 mm), maar de compressieverhouding verschilt. De versie met 150 pk gebruikt een verhouding van 16,2:1, terwijl dat bij de motor met 190 pk 15,5:1 is.

De variant met 150 pk is verkrijgbaar met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak of 4Drive-vierwielaandrijving en een DSG 7-versnellingsbak, maar het maximumvermogen blijft in beide gevallen 150 pk tussen 3.500 en 4.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 340 Nm ter beschikking staat tussen 1.750 en 3.000 t/min. De versie met 190 pk is gekoppeld aan een DSG 7-versnellingsbak met 4Drive-systeem en het maximumvermogen bedraagt 190 pk tussen 3.500 en 4.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 400 Nm ter beschikking staat tussen 1.750 en 3.250 t/min.

De tweewielaangedreven versie kan meer dan bevredigende prestaties voorleggen met een topsnelheid van 202 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,8 seconden. Maar ook in de vierwielaangedreven variant is de Tarraco beslist geen slak: hij haalt een topsnelheid van 198 km/u en een identieke sprinttijd.

De krachtigste dieseluitvoering kan enkel worden besteld in combinatie met 4Drive en de DSG 7-versnellingsbak. En met 190 pk en 400 Nm onder zijn rechtervoet geniet de bestuurder steeds schitterende prestaties, ongeacht de rijomstandigheden of het vermogen dat hij vraagt. De prestaties zijn indrukwekkend, met een topsnelheid van 210 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in nauwelijks 8,0 seconden.

Naarmate nieuwe technologieën worden geïmplementeerd, wordt de SEAT Tarraco ontwikkeld om gebruik te maken van alternatieve aandrijftechnologieën die de efficiëntie in de toekomst nog verder zullen verhogen. Concreet krijgt de Tarraco tegen 2020 een oplaadbare hybrideaandrijving.

 

Onderstel

De SEAT Tarraco werd ontworpen voor bestuurders die rijsensaties en een functioneel karakter in één auto willen combineren. Mensen die nood hebben aan zeven zitplaatsen en aan ruimte om familie en vrienden te vervoeren, maar die tegelijkertijd appreciëren dat een auto reageert op input van de bestuurder en onversneden rijdynamiek biedt.

“De SEAT Tarraco is een toonbeeld van functionaliteit en flexibiliteit, want hij biedt de ruimte en flexibiliteit die klanten van een grote SUV verwachten. Hij vormt tevens het meest sportieve aanbod in zijn segment omwille van zijn design, maar ook dankzij de Dynamic Chassis Control waarmee het rijgedrag kan worden aangepast aan de omstandigheden”, aldus uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling, Dr. Matthias Rabe.

De sleutel tot deze uitgekiende aanpak van praktisch nut en dynamisch rijgedrag is de nieuwste technologie van de Volkswagen-groep en het MQB-A-platform met lange wielbasis waarop deze grote SUV is gebouwd.

Vooraan beschikt de SEAT Tarraco over een onafhankelijke MacPherson-ophanging met veerpoten, schroefveren en hydraulische schokdempers, terwijl achteraan voor een multilinksysteem werd geopteerd, eveneens met schroefveren en hydraulische schokdempers.

In combinatie met het Dynamic Chassis Control-systeem (DCC) verzekert ze het perfecte evenwicht tussen een sportief rijgevoel voor de bestuurder en een comfortabeler karakter wanneer het erop aankomt langere afstanden te overbruggen over allerhande wegen. De bestuurder kan de afstelling kiezen die hij wil – Normal, Eco of Sport – maar het systeem kan zich ook automatisch aanpassen en het rijgedrag bijsturen in functie van het wegdek en de rijstijl.

Het intelligente DCC-systeem gebruikt een elektrisch regelbare schokdemping en stuurinrichting, waarbij elke schokdemper is verbonden met een regelsysteem dat voortdurend de wielen controleert en de beste afstelling berekent. Het systeem kan in luttele milliseconden reageren op hobbels in de weg om het rijgemak te optimaliseren.

Dus of de Tarraco nu wordt geleverd met lichtmetalen 17-duimsvelgen of gepolijste matte lichtmetalen 20-duimsvelgen, het chassis biedt steeds een maximaal kwaliteitsniveau en dat komt nergens meer tot uiting dan in de stuurinrichting.

De bestuurder voelt de weg perfect aan dankzij de uitstekend afgestelde stuurinrichting, die een elektrische stuurbekrachtiging gebruikt om de vereiste stuurinspanning te beperken, maar zonder daarbij het stuurgevoel aan te tasten. En dat vertaalt zich in een onovertroffen feedback en rijplezier.

Het resultaat? Een alertheid en lichtvoetigheid die weinigen van een grote SUV verwachten, maar die de Tarraco, met zijn wielbasis van 2.790 mm en zijn gewicht van amper 1.687 kilogram tot in de puntjes verzekert. Zo werpt hij zich niet alleen op als een praktische wagen voor dagelijkse ritten, maar ook als een SUV die zijn bestuurder heel wat rijplezier kan bieden.

 

Veiligheid

De nieuwe SEAT Tarraco is de nieuwe referentie in zijn segment op het vlak van veiligheid. Diverse sensoren geven de auto een ongekend zicht op de weg, zodat hij zich aan elk incident kan aanpassen.

Front Assist met fietsersdetectie, Lane Assist en Emergency Call zijn allemaal standaard op het hele gamma, terwijl de adaptieve snelheidsregelaar standaard is op de Xcellence-uitvoering van de Tarraco.

SEAT biedt ook tal van bijkomende systemen, waaronder de optionele Emergency Assist, Blind Spot Detection en Exit Assist, Traffic Sign Recognition, Traffic Jam Assist en Light Assist, evenals twee nieuwe veiligheidssystemen die voor het eerst hun opwachting maken: Pre-Crash Assist en Rollover Assist.

Pre-Crash Assist kan in 0,2 seconden reageren wanneer het een dreigend ongeval detecteert en helpt de inzittenden te beschermen door de veiligheidsgordels aan te spannen, de waarschuwingsknipperlichten te activeren en de ruiten en het zonnedak te sluiten. Rollover Assist is een koproldetectiesysteem. Wanneer het wordt geactiveerd, belt het systeem automatisch de hulpdiensten, legt het de motor stil, ontgrendelt het de deuren, schakelt het de waarschuwingsknipperlichten in en past het de sturing van het verluchtingssysteem aan.

Die systemen worden nog aangevuld met tal van rijhulpsystemen, zoals Park Assist, de elektrische achterklep met virtueel pedaal en de omgevingscamera met bovenaanzicht. Zo plaatst de nieuwe SEAT Tarraco zich met kop en schouders boven zijn concurrenten in het segment van de grote SUV’s.

 

Samenvatting

De nieuwe Tarraco positioneert zich aan de top van SEAT’s SUV-familie en verenigt hypergeavanceerde technologieën, een dynamisch en wendbaar rijgedrag, functionaliteit en gebruiksgemak met een elegant en progressief design in combinatie met de ruimere afmetingen van een grote SUV die alle aspecten van het moderne leven aankan.

De nieuwe SEAT Tarraco verenigt de kerneigenschappen die elke wagen uit het gamma nodig heeft om te beantwoorden aan de behoeften van de moderne bestuurder: design en functionaliteit, sportiviteit en comfort, toegankelijkheid en kwaliteit, technologie en emotie. Hij werd ontworpen voor bestuurders die de functionaliteit van een vijf- of zevenzitter en het comfort van een hogere rijhouding zoeken en zich tevens bewust zijn van de esthetiek van hun wagen.

Binnenin verenigt de Tarraco een kwalitatieve en ergonomisch ontworpen interieurruimte met hypergeavanceerde infotainment- en connectiviteitssystemen. Onder de motorkap zitten motoren die hem helpen om aan de strengste emissienormen te voldoen en die tegelijk de beste prestaties voor de klant bieden.

De SEAT Tarraco tilt de kernwaarden van het merk naar een ongekend niveau en introduceert ze in een segment dat erg in trek is.

De voorverkoop van de nieuwe SEAT Tarraco gaat in december van start en de auto wordt begin 2019 op de markt gebracht.

2.7.0.0

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy