SEAT Tarraco FR PHEV: technologie, sportiviteit en efficiëntie

SEAT Tarraco FR PHEV: technologie, sportiviteit en efficiëntie

SEAT geeft een nieuwe dimensie aan zijn grootste SUV met de introductie van het sportieve FR-uitrustingsniveau en de efficiënte plug-inhybride aandrijflijn

Met zijn accupack van 13 kWh biedt de Tarraco PHEV een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 50 kilometer en een verlaagde uitstoot van minder dan 50 g/km

Met een totaalvermogen van 245 pk dankzij een benzinemotor van 110 kW/150 pk en een elektromotor van 85 kW/116 pk wordt de Tarraco PHEV de krachtigste variant binnen het gamma

De Tarraco wordt daarnaast uitgerust met innovaties zoals de functionele verlichting over de hele wagenbreedte en het grotere infotainmentsysteem van 9,2 duim

Zowel het uitrustingsniveau FR als de PHEV-aandrijflijn kunnen vanaf 2020 worden besteld

SEAT vergroot de efficiëntie en de aantrekkingskracht van de Tarraco met plug-inhybride technologie en het sportieve uitrustingsniveau FR. De plug-inhybride Tarraco demonstreert de strategie van SEAT wat betreft elektrificatie. Als onderdeel van die strategie zullen tot het begin van 2021 zes elektrische en plug-inhybride modellen van SEAT en CUPRA uitgebracht worden.

 

In de eerste zeven maanden van dit jaar verkocht SEAT 369.500 auto’s, een record. In juli alleen al werden 55.200 voertuigen verkocht, wat een toename van 7,8 procent betekent in vergelijking met 2018. De Tarraco draagt bij aan de wereldwijde aanwezigheid van het merk, en de introductie van zowel het uitrustingsniveau FR als de plug-inhybride technologie wordt een sleutelcomponent in het halen van de doelstellingen.

 

“De Tarraco plug-inhybride illustreert perfect onze overstap naar een meer duurzame vorm van mobiliteit, terwijl de dynamiek en het rijplezier die zo typisch zijn voor SEAT toch behouden blijven. De Tarraco wordt een van de weinige modellen met een plug-in hybride aandrijflijn in het segment van de grote SUV’s, en we geloven in zijn potentieel”, aldus Luca de Meo, voorzitter van SEAT.

 

Plug-inhybride: pure efficiëntie

De SEAT Tarraco werd ontworpen en ontwikkeld in de SEAT-fabriek van Martorell en wordt gebouwd in Wolfsburg (Duitsland), in het hart van de Volkswagen-groep. Dankzij de introductie van de plug-inhybride aandrijflijn wint de SEAT Tarraco aan efficiëntie en wordt hij een bijzonder duurzaam alternatief.

 

De aandrijflijn, die bestaat uit een 1.4 TSI-benzinemotor van 110 kW, een elektromotor van 85 kW en een lithium-ionbatterijpack van 13 kWh, biedt bestuurders de flexibiliteit van meerdere rijmodi. De plug-inhybride Tarraco laat zijn gebruikers meer dan 50 kilometer lang zuiver elektrisch rijden als dat nodig zou zijn, waarbij de uitstoot aan de uitlaat zakt tot nul. De benzine- en elektromotor kunnen ook gecombineerd worden voor krachtigere prestaties.

 

De technologie zal de SUV – en SEAT – helpen om de efficiëntie te vergroten zonder opofferingen te vereisen op het vlak van dynamiek of comfort.

 

Het totaalvermogen van het systeem is 245 pk (180 kW) en 400 Nm, waardoor de plug-inhybride Tarraco een topsnelheid haalt van 217 km/h en naar 100 km/u sprint in slechts 7,4 seconden. Nog belangrijker is echter dat de CO2-uitstoot onder de 50 g/km blijft volgens de officiële WLTP-testcyclus.

 

FR-uitrustingsniveau: onderscheidend en sportief

Het uitrustingsniveau FR versterkt de aantrekkingskracht van de Tarraco nog meer en voegt extra sportiviteit toe aan zijn karakter.

 

Het koetswerk werd herwerkt, met bredere wielkasten, een sportieve achterspoiler en specifieke FR-lichtmetalen 19-duimsvelgen. Als optie zijn zelfs gefreesde lichtmetalen 20-duimsvelgen verkrijgbaar. Naast deze veranderingen pronkt het FR-radiatorrooster vooraan met het SEAT-logo, terwijl achteraan de over de hele breedte doorlopende achterlichten de FR-look benadrukken. Het koetswerk is volledig gelakt, wat de dynamiek versterkt. Het sportievere karakter van de Tarraco FR komt nog extra tot uiting in zijn naam, die nu handgeschreven op het koetswerk is aangebracht.

 

Een nieuwe kleur, Fura Grey, versterkt de wijzigingen aan het koetswerk en geeft de klant extra mogelijkheden om de auto verder te personaliseren. De Tarraco wordt tegelijk ook veiliger en praktischer.

 

Nieuwe opties zijn de Trailer Assist, die slepen en parkeren voelbaar eenvoudiger maakt, en de Parking Heater, een systeem dat de motor en het interieur sneller opwarmt in extreem koude temperaturen. Deze functies maken de Tarraco nog praktischer.

 

Het interieur werd slim ontworpen om het comfortgevoel nog te versterken, met de jongste generatie van het SEAT-infotainmentsysteem inclusief een navigatiescherm van 9,2 duim. Daarmee wordt de SUV nog meer gedigitaliseerd, wat de bestuurdersfeedback en de connectiviteit van de passagiers verbetert.

 

De voorste inzittenden genieten voortaan elektrische sportstoelen met geheugenfunctie (aan de bestuurderszijde). De kuipstoelen combineren de sportiviteit van een materiaal met neopreenlook en de verfijning van ambachtelijk bewerkt leer voor het comfortgedeelte. Bovendien beschikt de bestuurder over aluminium pedalen en een nieuw sportstuurwiel met FR-logo.

 

De introductie van het uitrustingsniveau FR en de geavanceerde plug-inhybride aandrijflijn positioneert de SEAT Tarraco als een van de meest sportieve en efficiënte modellen in het segment van de grote SUV’s. Hij combineert de modernste connectiviteits-, comfort- en rijhulpsystemen met design en stijl. De productie van het FR-uitrustingsniveau en de PHEV-versie zal van start gaan in de loop van 2020.

 

De SEAT Tarraco FR PHEV beleeft zijn werelddebuut dit jaar op het Internationale Autosalon van Frankfurt IAA.

 

Note: De SEAT Tarraco FR PHEV tentoongesteld in Frankfurt is een showcar.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy