SEAT schakelt hoger met CNG-line-up

SEAT schakelt hoger met CNG-line-up

 

  • SEAT engageert zich om zijn impact op het milieu te beperken en breidt cng uit in zijn brandstofmix
  • Het merk heeft een zeer breed cng-aanbod (Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI en Leon TGI) en weet hiermee alle voertuigbehoeften van zijn klanten te dekken
  • Cng is een betaalbaar, betrouwbaar en klaar-voor-gebruik alternatief voor traditionele brandstoffen zoals benzine en diesel, dat bovendien beperkt is qua uitstoot en kostprijs
  • Het Europese cng-netwerk breidt zich snel uit. SEAT verkoopt cng-voertuigen onder andere op de Spaanse, Italiaanse en Duitse markt

SEAT neemt het voortouw bij het introduceren van de cng-technologie (compressed natural gas) en biedt zijn klanten de breedste keuze voertuigen aan, die schoner, duurzamer en zelfs efficiënter zijn.

Het gamma van het merk bestaat uit de Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI en Leon TGI. Met andere woorden er is een aardgasaangedreven voertuig voor elke lifestyle en smaak. Het merk haalt voordeel uit het snelgroeiende cng-netwerk in Europa en ook uit belangrijke voordelen van mobiliteit op aardgas zoals duurzaamheid en een zeer lage kostprijs per kilometer.

Elk voertuig werd ontworpen en ontwikkeld in de hoofdzetel in Martorell en vertegenwoordigt de volgende stap in het voertuigontwikkelingsprogramma van het bedrijf. Het is een showcase voor de voordelen van het gebruik van cng als hoofdbrandstof, een brandstof met beperkte impact op de leefomgeving maar die helemaal geen afbreuk doet aan het rijplezier.

“SEAT is vastbesloten om cng te boosten als duurzaam alternatief voor traditionele fossiele brandstoffen. We zien onze kans om CO2-uitstoot te verminderen zonder te raken aan de onderscheidende kenmerken van onze voertuigen”, zegt Luca de Meo, voorzitter van SEAT. “De compatibiliteit van de technologie met het hernieuwbare biomethaan maakt het tot een belangrijk onderdeel van de brandstofmix in onze opdracht naar een lage-emissiemobiliteit.”

Een cng-voertuig vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 25% vergeleken met een benzinemotor. Naast de ecologische en belastingvoordelen biedt de TGI-technologie een buitengewone lage kost per kilometer (ze is tot 50% goedkoper dan de benzinemotor en 30% dan de diesel). En dankzij de verdere verbeteringen die SEAT in de technologie heeft aangebracht, kan het voertuig een heel eind verder rijden vooraleer het opnieuw moet tanken.

De belangrijkste ontwikkeling is de introductie van een derde cng-tank. In het geval van de Ibiza en de Arona ligt het cng-bereik nu op 360 km (volgens WLTP), bij de Leon strekt het zich tot 440 km (volgens WLTP). Deze nieuwe configuratie beantwoordt aan de vraag van klanten die een groter rijbereik in cng-modus wensten.

Met de cng-technologie geniet SEAT het voordeel om klanten een volwaardig alternatief te kunnen bieden dat zowel efficiënt als modern is in een voertuig dat virtueel evenveel kost als zijn equivalent met een dieselmotor. Bovendien zijn de onderhoudskosten van de TGI-modellen vergelijkbaar met die van voertuigen die aangedreven worden door motoren op traditionele brandstof. De omschakeling betekent dat voertuigen schoner zijn en meer waarde voor hun geld betekenen dankzij de efficiëntie van cng in vergelijking met andere brandstoffen.

SEAT ondersteunt ook de ontwikkeling en beschikbaarheid van hernieuwbaar biomethaan dat de CO2-uitstoot die het voertuig veroorzaakt, neutraliseert. Alleen een louter elektrisch voertuig dat voor 100% op hernieuwbare energie rijdt, zal een beter resultaat neerzetten.

 

Nieuwe configuratie met een hoger cng-bereik

SEAT’s beslissing om eerder het rijbereik in cng-modus te verhogen dan dat van benzine is het resultaat van de vraag van SEAT-klanten die nu al met een cng-voertuig rijden. Bestuurders kiezen uiteindelijk steeds voor cng als ze op de hoogte zijn van de grotere duurzaamheid van het voertuig en de aanzienlijke brandstofbesparingen, en als ze de dichtstbijzijnde bevoorradingspunten op hun regelmatige routes kennen.

De Mii Ecofuel, Ibiza TGI en Arona TGI gebruiken tanks uit hoogwaardig staal terwijl de SEAT Leon 1.5 TGI EVO is uitgerust met een combinatie van een hoogwaardige stalen tank die smaller is en voor de achteras is geplaatst, en twee nieuwe grote tanks die achter de achteras zijn geïnstalleerd maar die uit koolstofvezelcomposiet zijn vervaardigd en hierdoor minder wegen en de verdeling van het gewicht optimaliseren.

Ook al is de hoofdbrandstof van de Mii, Ibiza, Arona en Leon natuurlijk aardgas, indien de buitentemperatuur onder de -10°C gaat, zal de motor de benzinemodus opstarten terwijl de gasinjectoren worden opgewarmd tot werktemperatuur voordat het cng-circuit wordt geactiveerd. De omschakeling gebeurt automatisch en de bestuurder merkt geen verschil op wat betreft de prestaties van het voertuig of de dynamica, maar deze aanpak houdt in dat de voertuigen alle omstandigheden aankunnen.

Bij normale rijomstandigheden gebruiken de cng-voertuigen van SEAT alleen benzine als alternatieve brandstof wanneer de cng-tanks leeg zijn, hoewel bij een groter rijbereik op gas de behoefte om benzine te tanken eerder zeldzaam zal zijn. Maar zelfs wanneer er gebruik wordt gemaakt van een benzinetank, verloopt de omschakeling naadloos zodat de bestuurder er waarschijnlijk niets van zal merken.

De SEAT Leon wordt gebouwd op het MQB A-platform (Modularer Querbaukasten) terwijl de Ibiza en de Arona MQB A0-technologie gebruiken. Deze platforms bieden een grotere productieflexibiliteit en een meer robuuste implementatie. Bovendien kunnen ze bogen op een zeer licht, functioneel en veilig koetswerk met een enorme structurele stijfheid. Al de TGI-versies voldoen aan de hoogste botsveiligheidsstandaards.

De Ibiza, de Arona en de Leon worden geproduceerd in de SEAT-vestiging in Martorell (Spanje) terwijl de Mii Ecofuel in de vestiging in Bratislava in Slovakije wordt gebouwd. Elk model wordt geassembleerd op dezelfde lijn als de andere voertuigen van de line-up van SEAT, maar elk heeft een aanpassing ondergaan om te beantwoorden aan de vereisten voor cng-gebruik als hoofdbrandstof.

De cng aangedreven voertuigen bevatten twee (Mii Ecofuel) of drie (Ibiza, Arona en Leon TGI) cng-tanks, een vulmond, geplaatst achter de benzineklep, gasdruksensoren en een elektronische tweetrapsoliedrukregulator die efficiënt de gasverdeling naar de motor controleert. Zowel Ecofuel en TGI-versies werden grondig aangepast en beschikken over talrijke specifieke onderdelen die essentieel zijn voor een optimale werking in zowel gas- als benzinemodus. Bovendien zijn de onderdelen speciaal aangepast aan de kenmerken van de verbranding van natuurlijk gas (versterkte zuigers en verbeterde zuigerringen, verstevigde lagerschalen, aangepaste nokkenassen, kleppengeleidersmateriaal en verstevigde kleppen, nitride uitlaatkleppen, lambdasensor en katalysator geoptimaliseerd voor methaanomzetting enz.)

Hoewel cng wordt opgeslagen onder hoge druk (ongeveer 200 bar) werden de opslagtanks gebouwd en gehomologeerd om te weerstaan aan tweemaal hun maximumwerkdruk. De hogedrukpijpen zijn gemaakt van roestvrij staal en elektronische veiligheidskleppen isoleren elke sectie van het hogedrukcircuit. De tanks zelf zijn uitgerust met thermische zekeringen die zullen openen in het theoretische geval van extreme hitte om het gas vrij te laten, dat dan veilig wordt verwijderd.

 

Een aantal kenmerken

SEAT heeft een familie van cng-voertuigen ontwikkeld om tegemoet te komen aan verschillende klanteneisen. De Mii, Ibiza, Arona en Leon bieden de breedste keuze voertuigen om te beantwoorden aan de eisen van elke lifestyle, of het nu gaat om het maneuvreren in nauwe straten of het plannen van een verdere reis.

Allemaal verenigen ze SEAT's gerenommeerde rijdynamica, praktische inzetbaarheid en karakter met nog een grotere efficiëntie en beperkte uitstoot.

 

Nieuwe SEAT Arona TGI

Dit is de eerste SUV ter wereld die gebruik maakt van cng-technologie wat een van de snelst groeiende segmenten wordt in Europa. Met drie cng-tanks met een totale capaciteit van 13,8 kg heeft hij een rijbereik van 360 km in cng-modus (gebaseerd op WLTP). Zijn benzinetank van 9 l biedt een bijkomende 150 km wat een totaal rijbereik betekent van 510 km.

De nieuwe SEAT Arona TGI is beschikbaar in alle uitrustingsniveaus: Reference, Style, Xcellence en FR. Hij wordt aangedreven door een driecilinder TGI-motor met 12 kleppen en heeft een vermogen van 90 pk tussen 4.000 t/min en 5.500 t/min en een maximumkoppel van 160 Nm tussen 1.800 t/min en 3.800 t/min. De motor is uitgerust met een manuele zesversnellingsbak om zijn efficiëntie te verhogen en de zachtste rijmodus te bieden. De Arona TGI haalt een topsnelheid van 172 km/u en sprint van 0 tot 100 km/u in 13,2 s.

De Arona TGI is een vinnige verschijning met een uitgesproken cross-overlook. Hij heeft heel wat opties om de uiteenlopende eisen van elke bestuurder tegemoet te komen, inclusief 68 mogelijke kleurencombinaties. De hoogte van koetswerk tot de grond bedraagt 190 mm. Hij biedt 282 liter bagageruimte, is 4.138 mm lang, 1.780 mm breed en 1.552 mm hoog.

Wat betreft passieve, actieve of preventieve veiligheid zorgt de SEAT Arona TGI voor een ommezwaai in het segment. Hij biedt rijhulpsystemen aan zoals Front Assist met voetgangerdetectie, Hill Hold Control, full-ledkoplampen, vermoeidheidsherkenning, regensensoren en lichten en anti-multicrashremsysteem. Optioneel is er ook Rear Cross Traffic Alert (om van een parkeerplaats veilig achteruit te rijden), dodehoekwaarschuwing of parkeerassistentiesysteem Park Assist (ondersteunt zowel bij parallelparkeren als bij 90° draaien).

Als het gaat over connectiviteit en technologie dan is SEAT befaamd om zijn infotainmentsystemen. De Arona werd uitgerust met hetzelfde gesofisticeerde systeem waarover het hele SEAT-gamma beschikt. Technologieën zoals sleutelvrije toegang en startsysteem, achteruitrijcamera, 8”-kleurentouchscreen en de draadloze telefoonoplader met gsm-signaalversterker zijn alle beschikbaar. Het Full Link-infotainmentsysteem zorgt ervoor dat de SUV altijd verbonden is en synchroniseert de telefoon met de wagen via Apple CarPlay of Android Auto. Het bevat de recentste apps zoals Shazam (dat met één aanraking automatisch liedjes herkent) en Alexa, de persoonlijke stemassistent van Amazon, zodat bestuurders hun tijd achter het stuur kunnen optimaliseren terwijl ze geholpen worden met taken als het managen van hun agenda, het afspelen van muziek, het programmeren van de navigatie met hun points of interest, het ontvangen van gepersonaliseerd nieuws of het vinden van de dichtstbijzijnde SEAT-concessie. De app Alexa van Amazon biedt niet alleen functies voor in de wagen, maar geeft de bestuurder ook gemakkelijk toegang tot de functies die hij het meest gebruikt en probeert zo te vermijden dat de bestuurder wordt afgeleid.

 

SEAT Ibiza TGI

De Ibiza telt opnieuw een cng-aandrijving, zij het dit keer met een extra tank, dus drie in totaal. Met een totale capaciteit van 13,8 kg die voorziet in een rijbereik tot 360 km (volgens WLTP) in gasmodus en een benzinetank van 9 liter voor extra 150 km, geniet de Ibiza een totaal rijbereik van 510 km.

De SEAT Ibiza TGI is beschikbaar in alle uitrustingsniveaus en is uitgerust met dezelfde 1.0 TGI-motor als de Arona en een manuele zesversnellingsbak. Hij heeft een maximumvermogen van 90 pk tussen 4.500 t/min en 5.800 t/min en een maximumkoppel van 160 Nm van 1.900 t/min tot 3.500 t/min. Zijn prestaties vertalen zich in een maximumsnelheid van 180 km/u terwijl hij van stilstand naar 100 km/u sprint in 12,1 seconden.

De buitenkant van de Ibiza TGI meet 4.059 mm in de lengte, 1.780 mm in de breedte en 1.444 mm in de hoogte met een wielbasis van 2.564 mm. Toch voelt het interieur, net als in de Arona, ruim aan. Voorin biedt hij een totale binnenbreedte van 1.425 mm en een maximale hoogte van 1.022 mm gemeten vanop de stoel (in de laagste stand) tot aan het dak. De achterbank is 1.403 mm breed en biedt een maximumzithoogte van 957 mm evenals heel wat beenruimte. De kofferinhoud van de Ibiza TGI is 262 liter.

Tot de standaarduitrusting in de Ibiza TGI behoren o.a. Front Assist met noodremfunctie, snelheidsregelaar, vermoeidheidsherkenning, Full Link-connectiviteit, sleutelloos toegangs- en startsysteem, full-ledkoplampen en het navigatiesysteem met een 8”-kleurentouchscreen, dat de recentste baanbrekende technologie biedt zoals Amazons Alexa-assistent en de app Shazam.

 

SEAT Leon 1.5 TGI EVO

SEAT’s compactste model werd in vermogen geüpgraded om 130 pk voort te brengen in plaats van de vorige 110 pk. Hij is nu beschikbaar in Xcellence en FR (bovenop het niveau Style) als een vijfdeurs en een ST-break met keuze uit een manuele zesversnellingsbak of een automatische DSG 7-versnellingsbak.

De nieuwe SEAT Leon 1.5 TGI EVO kreeg een derde cng-tank uit hoogwaardig staal naast de twee nieuwe tanks uit koolstofvezelcomposiet die zich onder de kofferruimte bevinden.

De totale capaciteit van de drie tanks is 17,3 kg en geeft de Leon TGI in cng-modus een rijbereik tot 440 km (volgens WLTP) met een manuele of DSG-versnellingsbak. Daarnaast beschikt hij over een benzinetank van 9 liter die voor een extra rijbereik van 140 km zorgt. In totaal kan de Leon zo’n 580 km afleggen met een manuele of DSG-versnellingsbak vooraleer hij moet tanken.

De motor van de nieuwe 1.5 TGI EVO is een viercilinderkop met vier kleppen per cilinder en een inhoud van 1.498 cc. Hij heeft een turbo met variabele geometrie en een Miller-verbrandingscyclus voor maximale efficiëntie en prestaties. Kortom, de motor heeft een vermogen van 130 pk tussen 5.000 t/min en 6.000 t/min en een maximumkoppel van 200 Nm tussen 1.400 t/min en 4.000 t/min.

De prestaties van de 1.5 TGI EVO zijn een aanzienlijke verbetering tegenover de vorige versie 1.4 TGI met 110 pk. De nieuwe motor bereikt een nieuwe topsnelheid van 206 km/u en een verbeterde acceleratie van bijna een seconde tegenover vorige motoren en versnellingsbakken. Hij haalt nu 100 km/u in slechts 9,9 seconden.

Buitenafmetingen zijn: totale lengte 4.282 mm, breedte 1.816 mm en hoogte 1.459 mm. De ST-versie meet respectievelijk 4.549 mm, 1.816 mm en 1.454 mm met een wielbasis van 2.636 mm voor beide koetswerken en een kofferinhoud van 275 liter bij de vijfdeursversie en 482 liter bij de ST-versie.

De Leon TGI biedt een waaier aan veiligheidsfeatures en comfortfuncties zoals de adaptieve snelheidsregelaar ACC, Front Assist met automatische remassistent en voetgangerdetectie, Traffic Jam Assist, Lane Assist om afdwalen naar een andere rijstrook te vermijden, High Beam Assist en vermoeidheidsherkenning. Hij beschikt ook over een achteruitrijcamera, draadloos telefoonlader met gsm-signaalversterker, Full Link-infotainmentsysteem om telefoons te connecteren via Android Auto of Apple CarPlay, apps zoals Amazons spraakassistent Alexa en liedjesherkennersapp Shazam. Via navigatiesysteem Plus kunnen apparaten van passagiers zich via wifi connecteren met het infotainmentsysteem.

 

SEAT Mii Ecofuel

Het stadsmodel van SEAT met zijn 1.0 Ecofuel-motor van 68 pk heeft een rijbereik van 290 km (volgens WLTP) met zijn twee tanks uit hoogwaardig staal en een totale capaciteit van 10,9 kg. Hij heeft ook een benzinetank van 9 liter voor een extra rijbereik van 150 km wat een totaal rijbereik geeft van 440 km.

De 1.0 Ecofuel-motor van de SEAT Mii met directe injectie wordt aangestuurd door een manuele vijfversnellingsbak. Hij levert een maximaal vermogen van 68 pk bij 6.200 t/min en een maximumkoppel van 90 Nm bij 3.000 t/min. Dit vertaalt zich in een maximumsnelheid van 164 km/u met een sprint naar 100 km/u in 16,3 seconden.

De SEAT Mii bestaat in een vijfdeursversie en heeft de ideale afmetingen om de stad aan te doen: slechts 3.557 lang, 1.645 mm breed en 1.478 mm hoog, en een wielbasis van 2.420 mm. De eerder kleine afmetingen betekenen niet dat het binnenin krap zitten is. Er is ruimte te over voor de inzittenden met een imponerende binnenbreedte voorin van 1.369 mm en 1.388 mm achterin en een verbazend grote kofferruimte van 213 liter.

 

Een veelbelovende toekomst

Cng is ongelooflijk efficiënt: de energie die gegenereerd wordt door 1 kg cng is equivalent aan die van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine. Omdat cng goedkoper is dan zowel diesel als benzine kunnen klanten genieten van een groter rijbereik aan een beperkte kost per kilometer.

Voeg hierbij ook het feit dat cng tanken even lang duurt als diesel of benzine tanken. De hogere initiële voertuigkosten buiten beschouwing gelaten zal cng een belangrijke rol spelen in de toekomstige mix van brandstoffen en zo helpen onze mobiliteitsbehoeften lenigen.

Het cng-netwerk in Europa blijft snel groeien en draagt aan de markt en individuele klanten zijn steentje bij om de hoeveelheid CO2 die in de atmosfeer wordt gebracht, te beperken.

Door de brede line-up cng-voertuigen van SEAT en de verkoop in verschillende markten waaronder Spanje, Duitsland en Italië is cng goed geplaatst om de koers van de technologie te laten groeien. Een uitbreiding van het gebruik van cng zal niet alleen de impact op het leefmilieu en de uitgaven van klanten voor brandstofprijzen beperken, maar zal ook voertuigen opleveren die garant staan voor veel rijplezier.

 

 

Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy