SEAT S.A. en Volkswagen Autoeuropa verbinden fabrieken in Martorell en Palmela per trein om duurzaamheid een boost te geven
- De nieuwe spoordienst zal meer dan 20.000 voertuigen per jaar vervoeren en 2.400 ritten over de weg vermijden
- Met een totaal van maximaal 18 wagons zal elke trein ongeveer 200 auto's per traject vervoeren en de CO2-uitstoot verminderen
- De nieuwe dienst maakt deel uit van het plan Move to Zerø van SEAT S.A. om de impact van de productie tot nul te reduceren
SEAT S.A. zet een nieuwe stap voorwaarts in zijn strategie Move to Zerø met een nieuwe spoordienst tussen zijn fabriek in Martorell (Spanje) en de fabriek van Volkswagen Autoeuropa in Palmela (Portugal). Vanaf deze maand rijdt deze dienst één keer per week, en naar verwachting zullen meer dan 20.000 voertuigen per jaar worden vervoerd, waardoor 2.400 vrachtwagenritten worden vermeden en de CO2-uitstoot met 43% wordt verminderd.
Tot nu toe werden de in Martorell geproduceerde voertuigen per trein naar Salobral (Madrid) vervoerd en van daaruit per vrachtwagen in de verschillende concessies afgeleverd. Met deze nieuwe lijn zullen de voertuigen rechtstreeks aankomen in de fabriek van Palmela, vanwaar zij één laatste keer per vrachtwagen zullen worden vervoerd naar het distributiedepot in Azambuja, 75 km verderop. De terugkerende trein zal de in Palmela gefabriceerde voertuigen naar de haven van Barcelona brengen, vanwaar zij over de weg zullen worden verdeeld naar verschillende regio's van Spanje, Zuid-Frankrijk en per schip naar bestemmingen in het Middellandse Zeegebied.
"De trein is een milieuvriendelijk, kosteneffectief en efficiënt vervoermiddel en daarom helpt deze nieuwe dienst tussen de fabrieken in Martorell en Palmela ons om vooruitgang te boeken in onze ambitie om de koolstofvoetafdruk van het voertuigtransport te verminderen. Hij brengt ons dichter bij ons doel van logistieke duurzaamheid", zegt Herbert Steiner, vicevoorzitter Productie en Logistiek bij SEAT S.A. "Dit project maakt deel uit van de One Production-strategie van de fabrieken van de Volkswagen-groep op het Iberisch schiereiland, die erop is gericht middelen te optimaliseren, synergieën tussen de productiecentra te genereren en de efficiëntie te vergroten."
De nieuwe treindienst, die wordt geëxploiteerd door Pecovasa Renfe Mercancías, bestaat uit 16 wagons, heeft een maximumlengte van 500 meter en zal tot 184 voertuigen per treinreis kunnen vervoeren. Het is de bedoeling dat de trein vanaf 2023 twee extra wagons krijgt en tot 550 meter lang wordt, zodat er ongeveer 200 voertuigen kunnen worden vervoerd.
Het schrappen van 2.400 ritten over de weg betekent een vermindering van bijna 1.000 ton CO2. Tegen 2024 zal CO2-neutraliteit worden bereikt met de komst van hybride locomotieven die het mogelijk zullen maken om op 100% van het traject elektriciteit te gebruiken.
Vastberaden engagement voor duurzame logistiek
Deze nieuwe spoorlijn vormt een aanvulling op de Autometro-spoordienst, die de fabriek in Martorell verbindt met de haven van Barcelona voor de export van voertuigen. SEAT S.A. exporteert meer dan 80% van de voertuigen die het in Martorell produceert, en met de spoorvervoerdienst maakt het bedrijf een einde aan het verkeer van ongeveer 25.000 vrachtwagens per jaar op de weg van Martorell naar de haven van Barcelona. Met dubbeldeks gekoppelde transportwagons, een capaciteit voor 170 voertuigen en een lengte van 411 meter, heeft het bijna 1,3 miljoen voertuigen vervoerd en het wegverkeer met meer dan 300.000 vrachtwagenritten verminderd sinds zijn ingebruikname in 2008.
Om duurzame logistiek verder te promoten en te innoveren in verschillende transportsystemen, lanceerde SEAT S.A. in juli de eerste megatruck voor voertuigtransport in Spanje. Het gaat om een dienst tussen Martorell en de haven van Barcelona met een jaarlijks transportvolume van meer dan 8.600 voertuigen. Dit type vrachtwagen heeft een totale lengte van 25,25 meter voor een lading van 10-11 auto's, drie auto's meer dan een conventionele vierasser. Dankzij zijn capaciteit maakt hij 500 vrachtwagenritten per jaar overbodig en vermindert hij de CO2-uitstoot met 5,2 ton per jaar.
Ecologisch engagement
Met de introductie van deze nieuwe spoordienst zet SEAT S.A. een stap voorwaarts in zijn Move to Zerø-project, dat is gericht op CO2-neutraliteit in al zijn productieprocessen. Deze pijler maakt deel uit van de wereldwijde bedrijfsmissie van de Volkswagen-groep, die tot doel heeft de milieu-impact van alle producten en mobiliteitsoplossingen tijdens hun levenscyclus te minimaliseren, van de aankoop van grondstoffen en de productie tot het einde van de levensduur.
Move to Zerø past in het duurzaamheidsstreven van het bedrijf om de milieudoelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen. De nadruk ligt op het bereiken van een koolstofvrije voetafdruk tegen 2050, het verminderen van de CO2-uitstoot per voertuig in Europa met 40% tegen 2030 en het versnellen van de transitie naar elektrische mobiliteit.