SEAT op het 93e Autosalon van Brussel

SEAT op het 93e Autosalon van Brussel

Donderdag 15 januari 2015 — -  Grote première voor de SEAT Leon ST CUPRA

-  Nationale première voor de SEAT Leon X-PERIENCE

 

In Paleis 9 zet SEAT de Leon ST in de schijnwerpers. De fonkelnieuwe CUPRA versie, een versie met 4x4 technologie, een ‘Van’ versie en een versie met een motor aangedreven door natuurlijk gas, in al deze vormen toont de Leon ST zich in zijn talrijke facetten op het autosalon van Brussel, dat doorgaat van 16 tot 25 januari 2015. Maar SEAT vergeet natuurlijk zijn andere iconen van het gamma niet en stelt ook de Mii by Mango, de familie Ibiza, de Altea XL en de Alhambra tentoon. In totaal zullen dus 10 wagens te bewonderen zijn.

De nieuwe Leon ST CUPRA, in grote première onthuld op het Salon van Brussel, zal de belangrijkste eyecatcher op de stand zijn. Ze zal fier zij aan zij staan met de nieuwe Leon X-Perience met 4x4 technologie die in nationale première gelanceerd wordt.

SEAT zorgt eveneens voor een verrassing voor al zijn bezoekers door op regelmatige tijdstippen een demonstratie ‘Street Dance’ te geven op zijn stand. Want voor SEAT staat de automobiel ook vooral voor plezier.

Tenslotte zal voor Paleis 1 het ‘Eco Drive’ testparcour voor wagens op gas bezoekers de mogelijkheid bieden om de kwaliteiten van de Leon 1.4 L TGI 110pk te testen.

 

 

De Salonpremières in Brussel

 

De nieuwe SEAT Leon ST CUPRA

 

De eerste CUPRA-generatie verscheen in 1996 op de weg met de Ibiza CUPRA. Sindsdien groeiden de CUPRA-modellen uit tot de iconen van het merk. Met de lancering van de nieuwe Leon-modelgeneratie, is het nu de beurt aan de break ST.

 

De nieuwe SEAT Leon ST CUPRA combineert prestaties, stijl, rijdynamiek en praktische bruikbaarheid. Naast haar emotierijke design, past het langgerekte silhouet van de ST perfect bij de grote specifieke wielen. De nieuwe voorzijde met grote luchtinlaten en 'full led'-koplampen zorgt voor een krachtige uitstraling, net zoals de achterbumper met diffusorlook en twee geïntegreerde ovalen uitlaatpijpen. De lichtmetalen wielen hebben een exclusief design en beklemtonen net als de rood gelakte remzadels en de donker getinte zijruiten en achterruit het unieke karakter van de CUPRA.

Highlights in het interieur zijn het uniek vormgegeven CUPRA-sportstuur met schakelpeddels voor de optionele DSG-versnellingsbak en de top-sportzetels in zwart alcantara met witte stiksels. Naar keuze is ook een volledige lederbekleding in zwart beschikbaar, eveneens met witte naden. Als optie zijn ook kuipzetels met extreem goede zijdelingse steun leverbaar. De pedalen en drempellijsten zijn in aluminium afgewerkt.

 

De ST CUPRA 280 onderscheidt zich aan de buitenzijde door zijn unieke 19-duimsvelgen met titaniumafwerking, een 'Aerodynamic'-pack met een dakrandspoiler achteraan, CUPRA-opschriften op de remzadels en zwart gelakte buitenspiegelbehuizingen. Ook de decoratieve elementen in de cockpit zijn afgewerkt in glanzend zwart of in klassiek chroom.

 

Het belangrijkste is de nieuw ontwikkelde 2.0 TSI-motor met dubbele injectie en variabele klepsturing. Afhankelijk van de versie levert hij 195 kW (265 pk) of 206 kW (280 pk).

 

Met een laadvolume van maximum 1.470 l, spurt de Leon CUPRA ST 280, het topmodel in de reeks, in combinatie met de optionele DSG-versnellingsbak in slechts 6,0 s vanuit stilstand naar 100 km/u, de handgeschakelde versie doet er 6,1 s over. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, een formaliteit. Het maximumkoppel van 350 Nm, beschikbaar over een breed bereik van 1.700 tot 5.600 t/min., garandeert krachtige acceleraties in alle omstandigheden. De Leon ST CUPRA met 195 kW (265 pk) en een maximumkoppel van eveneens 350 Nm is nauwelijks een fractie langzamer: in dit geval bedraagt de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u met manuele versnellingsbak 6,2 s en 6,1 s met de DSG.

 

Het normverbruik van beide vermogensvarianten bedraagt nauwelijks 6,6 l/100 km met DSG en 6,7 l/100 km met manuele versnellingsbak. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van respectievelijk 154 en 157 g/km.

 

De speciaal voor de CUPRA geperfectioneerde adaptieve onderstelregeling DCC (« Dynamic Chassis Control ») werkt in de nieuwste generatie nog gevoeliger en sneller en past de karakteristiek van het onderstel in milliseconden aan de omstandigheden aan. En aan de wensen van de bestuurder: via het CUPRA Drive Pofile kan het rijgedrag verregaand gepersonaliseerd worden.

 

Het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen verbetert de trekkracht en de rijdynamiek van de voorwielaangedreven Leon ST CUPRA gevoelig. Het systeem maakt gebruik van lamellenpakketten die hydraulisch bediend en elektronisch gestuurd worden. Het maximale sperkoppel bedraagt 1.600 Nm, in extreme situaties kan de volledige aandrijfkracht naar één wiel gestuurd worden. Het sperdifferentieel is in alle rijdynamieksystemen, zoals het ESP of het EDS, geïntegreerd. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar elimineert ook de koppeleffecten op het stuurgedrag. Door zijn fijngevoelige regeling heeft het overigens geen negatieve invloed op het stuurgevoel.

 

De eveneens standaard progressieve stuurinrichting verbetert de pittige handling van de nieuwe Leon ST CUPRA. De bestuurder ervaart een precies en ontspannen stuurgevoel, maar heeft, vooral bij het parkeren of manoeuvreren aan lage snelheid, minder stuuromwentelingen nodig.

 

Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP werd specifiek voor de CUPRA verder ontwikkeld en maakt een zeer sportieve rijstijl in alle veiligheid mogelijk. Bij extreme situaties, bijvoorbeeld op circuit, kan het echter ook in twee stappen uitgeschakeld worden. De eerste stap schakelt de tractiecontrole uit en brengt het ESP in 'Sport'-modus, die grotere gierhoeken mogelijk maakt. De tweede stap schakelt het ESP volledig uit.

 

Met het CUPRA Drive Profile kan de karakteristiek van de nieuwe Leon ST CUPRA over een breed bereik aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast. Naast de Comfort- en Sport-modus, geeft de CUPRA-modus een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, schakelt de meest sportieve werking van de DSG-versnellingsbak in en een geluidsactuator die de volle klank van de turbomotor bijkomend versterkt.

De 'full led'-koplampen en led-achterlichten zijn ook standaard. Behalve hun expressieve design hebben de led-koplampen talrijke andere voordelen: ze verlichten de rijbaan met een kleurtemperatuur van 5.300 Kelvin, quasi gelijk aan die van daglicht, waardoor ze de ogen minder vermoeien.

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE 4 wielaandrijving

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE, met elektronisch geregelde vierwielaandrijving (met Haldex-meerschijvenkoppeling van de vijfde generatie), verhoogde en verstevigde ophanging, specifieke offroadlook en interieur, vervolledigt het aanbod van de SEAT Leon.

 

Het specifieke karakter van de van de Leon X-PERIENCE vloeit voort uit de robuuste beschermlijsten aan de deurdrempels en wielkasten en uit de krachtige voorzijde met grote luchtinlaten, geïntegreerde mistlichten met statische bochtenverlichting en de frontspoiler in aluminiumlook. Ook de achterzijde onderscheidt zich door de nieuwe bumper met een aluminiumlijst en de verchroomde uitlaatpijpen, die standaard zijn op de TSI-benzineversie van 180 pk en de TDI van 184 pk. In de grote wielkasten is ruimte voor 17- of optionele 18-duimsvelgen met een specifiek design met vijf dubbele spaken. De dakrailing is zwart geanodiseerd.

 

Zijn laadvolume van 587 l kan worden uitgebreid tot 1.470 l door de rugleuning van de achterzetels neer te klappen.

 

Het dynamische karakter van de Leon X-PERIENCE wordt verzekerd door een TDI of TSI motor met een verhoogd koppel. De belangrijkste motorisatie van het gamma is de 2.0 TDI van 135 kW (184 pk). Passend bij het dynamische karakter van de Leon X-Perience is het motorenaanbod, met koppelrijke TDI- en TSI-motoren. De topversie is de 2.0 TDI-dieselmotor van 135 kW (184 pk). Met zijn maximumkoppel van 380 Nm en de standaard DSG-versnellingsbak staat hij garant voor uiterst dynamische prestaties, die slechts gedeeltelijk tot uiting komen in de sprint van 0 tot 100 km/u in 7,1 s en de topsnelheid van 224 km/u. Tegelijk is hij bijzonder energie-efficiënt, met een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km. Ook de 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) en 320 Nm koppel, gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak, bezorgt de Leon X-PERIENCE een opmerkelijk potentieel. Net zoals alle andere versies is hij uitgerust met een stop-start- en recuperatiesysteem, waardoor hij gemiddeld slechts 4,9 l/100 km verbruikt (129 g CO2/km). De 1.6 TDI levert 81 kW (110 pk) en een koppel van 250 Nm. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 4,8 l/100 km (125 g CO2/km).

 

Het benzineaanbod beperkt zich tot de 1.8 TSI van de jongste generatie, die 132 kW (180 pk) ontwikkelt. Met zijn combinatie van directe en indirecte injectie levert deze turbomotor een maximumkoppel van 280 Nm. Hij is net zoals de topdiesel gekoppeld aan de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak en beschikt over schakelpeddels aan het stuur. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km (152 g CO2/km).

 

In vergelijking met de Leon ST staat de Leon X-PERIENCE ongeveer 15 mm hoger, wat hem net dat tikkeltje extra bodemvrijheid geeft. De ophanging vooraan maakt gebruik van een McPherson-constructie met een hulpframe en achteraan wordt een beroep gedaan op een ophanging met vier armen per wiel, die de langs- en dwarskrachten afzonderlijk verwerken. De gescheiden dempers en veren garanderen een uitzonderlijk verfijnde respons.

 

In combinatie met de TDI van 135 kW en de TSI van 132 kW kan het karakter van de Leon X-PERIENCE op de omstandigheden worden afgestemd. Via het standaard SEAT Drive Profile kan de bestuurder de eigenschappen van de stuurinrichting, het gaspedaal en de DSG-versnellingsbak in drie modi – eco, comfort en sport – aan zijn wensen aanpassen. Daarnaast is er ook een individueel configureerbare modus 'individual'. Het SEAT Drive Profile-systeem is uitgerust met een geluidsactuator nabij de motor, voor een nog verfijnder motorgeluid.

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE beschikt standaard over een hele reeks geavanceerde bijstandssystemen. Dynamische regelsystemen zoals het antislipsysteem EDS, dat ingrijpt op de vier wielen, de elektronische antislipregeling XDS die werkt als een zelfsperrend differentieel tussen de wielen en de tractie in snel genomen bochten verbetert, de elektronische stabiliteitscontrole ESC en de anti-multicrashremfunctie zorgen voor een maximale veiligheid.

 

De adaptieve snelheidsregelaar ACC houdt – binnen een bereik van 30 tot 160 km/u – de ingestelde snelheid aan en bewaart steeds een vooraf bepaalde veilige afstand tegenover de voorliggende voertuigen, waarbij hij automatisch remt en weer versnelt.

 

De Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad helpt kop-staartaanrijdingen te vermijden. Met behulp van een radarsensor wordt het verkeer voor de Leon X-PERIENCE gecontroleerd. Indien het systeem bij snelheden van 30 tot ca. 210 km/u een risico op een kop-staartaanrijding detecteert, dan waarschuwt het de bestuurder visueel en akoestisch en bereidt het de remmen voor. Front Assist helpt de bestuurder ook tijdens het remmen door de remdruk te maximaliseren en levert zo een belangrijke bijdrage tot de bescherming van de inzittenden en de wagen.

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE wordt uitgerust met innovatieve full-ledkoplampen, gecombineerd met ledachterlichten. En tot de optionele hightechelementen behoren ook vermoeidheidsdetectie en rijstrookassistent Heading Control.

 

Ook op het vlak van infotainment is de nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE helemaal mee met zijn tijd. De basis voor optimaal entertainment aan boord vormt het SEAT Easy Connect-besturingssysteem, dat het mogelijk maakt om via een aanraakscherm in de cockpit alle entertainment- en communicatiefuncties, alsook talrijke voertuigfuncties te bedienen.

Zodra de gebruiker met zijn vinger het aanraakscherm nadert, schakelt het systeem automatisch over van de weergave- naar de bedieningsmodus, waarbij de 'toetsen' op het aanraakscherm duidelijk zichtbaar worden, voor een intuïtieve bediening.

 

 

De TGI-motorisatie

 

De Leon 1.4 TGI werkt op aardgas onder druk (CNG). Deze motor levert een vermogen van 81 kW/110 pk en een maximumkoppel van 200 Nm (vanaf 1.500 t/min). Hiermee sprint de wagen in 10,9 s vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 194 km/u. In CNG-modus bedraagt de autonomie ongeveer 400 km. Het gemiddelde verbruik bedraagt 3,5 kg gas/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 94 g/km. In de benzinemodus biedt hij een extra autonomie van meer dan 900 km. Als beide CNG-tanks (met een inhoud van 15 kg, te vinden onder de kofferruimte) en de benzinetank (50 l) helemaal vol zijn, kan de Leon TGI 1.300 km ver rijden zonder dat je moet tanken.

 

 

De tentoongestelde wagens

 

SEAT stand – Paleis 9

 

  • Leon ST CUPRA 2.0 TSI 280pk DSG-versnellingsbak

  • Leon X-PERIENCE 2.0 TDI 150pk 6v

  • Leon ST 1.6 TDI 105pk 5v Style, VAN-versie

  • Leon ST 1.4 TGI 110pk 6v

  • Leon 1.6 TDI 105pk Style Business

  • Mii by Mango 5D 1.0 MPI 60pk 5v

  • Ibiza 1.2 TSI 105pk 5v FR

  • Ibiza ST 1.6 TDI 90pk 5v Style

  • Altea XL 1.6 TDI 105pk 6v I-Tech

  • Alhambra 2.0 TDI 140pk DSG-versnellingsbak Style

     

    Gasfederatie stand - Paleis 7

     

  • Leon 1.4 TGI 110pk 6v Style

     

    We stellen eveneens een Leon 1.4 TGI 110 pk 6v Style als testwagen ter beschikking op het terrein van Brussels Expo. Het vertrek is voorzien aan Paleis 1. Inschrijving is noodzakelijk en kan via de onthaaldesk op de SEAT stand in Paleis 9.

     

     

    Salon voorwaarden

     

    De salonvoorwaarden van SEAT zijn op de site www.promo.seat.be beschikbaar en stellen, op het volledige SEAT gamma, verschillende gratis optiepacks voor, 0% financiering en de full LED koplampen op de Leon familie.

SEAT Brussels Motor Show 2015 - Leon ST CUPRA
SEAT Brussels Motor Show 2015 - Leon X- PERIENCE
SEAT Brussels Motor Show 2015 - President Jurgen Stackmann & Leon ST CUPRA