SEAT neemt vliegende start in 2019

SEAT neemt vliegende start in 2019

  • De autobouwer verkocht 44.500 auto’s in januari, de beste maand januari in de geschiedenis van het merk
  • Duitsland, het VK, Oostenrijk, Italië en Algerije: het zijn maar een paar landen waar SEAT dubbele groeicijfers noteert
  • CUPRA-verkoop verdrievoudigd in januari dankzij de lancering van de nieuwe CUPRA Ateca
  • De Tarraco komt eerstdaags bij de concessies toe en zal de verkoop in 2019 een boost geven
 

Net als de voorbije jaren laat de wereldwijde SEAT-verkoop ook aan het begin van 2019 een positieve trend optekenen. In januari leverde de autobouwer 44.500 auto’s af, het hoogste verkoopvolume ooit voor een maand januari en 14,2% beter dan het vorige record van 38.900 voertuigen dat dateert van januari 2018. Met dit resultaat neemt SEAT een vliegende start na een nieuw jaar van nadrukkelijke groei en van absolute recordcijfers in de 68-jarige geschiedenis van het merk. In 2018 verkocht het merk immers 517.600 voertuigen (10,5% meer dan in 2017).

Het nieuwe merk CUPRA* droeg in positieve mate bij tot de januari-cijfers want het verdrievoudigde zijn verkoop ten opzichte van dezelfde maand in 2017, goed voor een totaal van 1.800 eenheden (*nota: dit resultaat werd opgenomen in de totaalcijfers van de SEAT-verkoop).

Wayne Griffiths, SEAT-vicevoorzitter voor marketing en verkoop en CEO van CUPRA, onderlijnde dat “de sterke toename van de verkoop in januari ons optimistisch stemt voor de verkoopgroei van SEAT in 2019. Net als 2018 staan ons ook in 2019 heel wat uitdagingen te wachten. Wij hebben alle vertrouwen in de vier pijlers van het merk - Ibiza, Arona, Leon en Ateca - en in de uitbreiding van het gamma met de Tarraco die ons in staat zal stellen om onze verkoopcijfers in 2019 een bijkomende boost te geven. Ook de bijdrage van CUPRA, en in het bijzonder de CUPRA Ateca, is een sleutelelement in de groei die we dit jaar in het vooruitzicht stellen.”

In januari zetten de belangrijkste markten waar SEAT actief is hun positieve trend van 2018 verder. Spanje leidt de resultaten met 8.400 verkochte voertuigen (+4,3%) en SEAT blijft in dit land het best verkopende merk. SEAT liet dubbele groeicijfers optekenen in Duitsland (7.800 auto’s, +20,3%) en het VK (5.500, +29,0%), maar ook in andere sleutelmarkten voor het merk zoals Oostenrijk (2.300, +22,0%), Italië (1.800, +12,9%), Nederland (1.600, +72,2%), Polen (900, +12,6%) en Portugal (800, +25,7%).

Verder noteert SEAT een sterke groei in de twee belangrijkste landen buiten Europa waar het actief is. De autobouwer verkocht immers 3.100 auto’s in Algerije in januari, wat 40,9% beter is dan tijdens dezelfde maand in 2018. In Mexico verkocht SEAT dan weer 2.300 auto’s, een toename met 23,4% ten opzichte van de vorige maand januari.
 
 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy